Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Wiki22 skrev 2010-07-27 19:23:47 följande:
    Sverigedemokraterna är ett mittenparti som är kritisk till den extrema massinvandringen, mot kriminalitet och för bättre omsorg om våra äldre. Riksdagspartierna är för extrem massinvandring och bryr sig inte om den skenande kriminaliteten. De äldre konsumerar inte tillräckligt och ger lite skatteintäkter därför är de äldre satta på undantag i Sverigie. Rösta på SD som är det enda verkliga oppositionspartiet i Sverige. Riksdagspartierna tycker alla samma sak, någon promille hit eller dit. En röst på SD kommer ge oss ett lungnare mer demokratisk Sverige, mindre kriminalitet, färre våldtäkter och mord. Dessutom är allt finansierat genom en normalisering till Skandinavisk nivå av invandringen.
    Denna förenklade bild av den politiska arenan i Sverige är vanligt förekommande bland de perifera partierna, däribland Sverigedemokraterna. Mittenfåran, som är den fåra den SD:ska udden är riktad mot (oavsett Wiki22s bedyrande att SD är ett mittenparti) är inte välrepresenterade av Wiki22s inlägg.
    Vad inlägget tydligt saknar är en behandling av det min TS belagt: Sverigedemokraterna är Främlingsfientlighetens ansikte.
    Att ta upp begrepp som PK till slagträ eller att inflatera andra begrepp så som främlingsfientlighet med betydelser som inte är förankrade i någon verklighet är drag man tar till när andra krokar inte betar någon fisk. 
    Wiki22 nämner också domar i våldsbrottsfall och att en stor andel av dessa i en undersökning visade sig ha utlandsfödda. Det är ett välkänt grepp av de främlingsfientliga krafterna att, likt deras ledare Jimmie Åkesson, konstatera saker som sedan får hänga och marinera i luften ett tag. Vi ska känna att det här, det som precis deklamerats, det är något vi ska känna avsky eller motvilja eller rädsla inför. Det är ett populistiskt knep att uppvigla. Inte olikt Nazityskland med uttalanden som "Judar äger de flesta advokatbyråer" eller "Hur många professorer är Judar på ditt universitet?". Oftast följt av en menande nick.  Man låter det hänga i luften, ett uttalande som i sig verkar relativt harmlöst, och människors fantasier och rädslor och fördomar får göra resten. 
    Notera också att utlandsfödda kan innebära många saker. Finländare, Islänningar och Norrmän ingår också i denna grupp.
  • BigDaddy
    CarinaC skrev 2010-07-29 17:32:55 följande:
    Ja, Chiang, vill man leva i det blå gör man givetvis det! Det är helt fritt att välja. Många börjar landa i verkligheten, dock, och dessvärre har vi fått det klimatet att när dessa människor beskriver den verklighet de ser framför ögonen och de upplevelser de varit med om (se Joppis inlägg ovan, grundat på verkligheten och verkliga erfarenheter), så blir h*n snart varse att så får man inte säga, man får inte konstatera verkligheten, för då är man främlingsfientlig. Så down to earth är det tyvärr. Det som Joppis beskriver ovan kan bli en chock, då den verkligheten aldrig skildras i medierna, eftersom de har satt på rastret och filtrerar nyheterna så de stämmer överens med den politiska propagandan (som går ut på att Joppis iakttagelser, när de kläs i ord, är resultatet av främlingsfientlighet).

Politiskt korrekta människor ingår ju i "Vi som alltid har rätt-klubben" Ni behöver ju bara stämpla nån som feltänkande eller förledd så har ni ju bevisat för er själva att ni har rätt och större delen av massmedia håller kvickt med för att inte stämplas som bakåtsträvande.
    CarinaC, jag har gjort en TS ovan där jag tycker att jag förtydligat att SD är främlingsfientlighetens ansikte. Jag har också i inlägg här i tråden ytterligare visat på den osaklighet och den inkonsekvens som SD har i sitt förhållande till invandringen vis a vis i många aspekter andra likvärdiga samhällsfrågor.
    Jag skulle uppskatta om du kunde klargöra lite tydligare vad din åsikt är om just det jag lyfter fram i TS och i mina inlägg i trådarna vad gäller Sverigedemokraterna. Jag såg att du inte röstar på dem men mer än så har jag inte fått ur dina inlägg. Ett klargörande skulle som sagt vara uppskattat. Vad är dina åsikter?
  • BigDaddy
    Anton Chigurh skrev 2010-08-10 11:37:35 följande:
    Har SD fel när dom påstår att invandrare är överrepresenterade i våldtäktsbrott ???

Elr överrepresenterade i brottsstatistiken överhuvudtaget ???

När det gäller våldtäktsbrotten så pekar de på antalet anmälningar och inte faktiska domar.

Vidare så problematiseras detta ytterligare av att forskning visat att personer med utomeuropeisk bakgrund oftare och felaktigt anklagas av vittnen. Dessutom har annan forskning också visat att människor med utomeuropeisk bakgrund oftare döms för samma brott och med samma bevismängd som andra frias för. Det är alltså sammantaget svårt att enbart utifrån faktiskt statistik dra enkla och tydliga slutsatser kring det SD påstår sig finna sin grund att stå på.

• BigDaddy

Och så är Främlingsfientlighetens Ansikte i Riksdagen i den svåra ekonomiska krisens kölvatten, trots allt. Inte olikt ett annat främlingsfientligt partis intåg direkt efter den svåra ekonomiska krisen i Sverige i början på 90-talet. Den gången var de ledda av en dansbandspromotor och en avdankad greve. Denna gången av en svärmorsdröm till filbunke och en (f.d. ?) begravningsentreprenör. Det är någonting med extremhögern, omaka par och svåra ekonomiska kriser.

Jag tycker dock det är helt rätt av Jimmie Åkesson, Sverigedemokraternas partiledare, att kalla SDs intåg i Riksdagen 2010 för historiskt när det så uppenbart är historien som upprepar sig. Fast mer än så vågar jag nog påstå att det inte är, Jimmies utspel till trots...  

• BigDaddy
    I Blackrose I skrev 2010-10-25 13:43:48 följande:
    Dom flesta SD-sympatisörerna har antingen avregistrerat sig eller blivit avstängda(?) men det vore kul att få liv i tråden igen...
    Ja och de få som är kvar är det inget bett i.
  • BigDaddy
    Hugful80 skrev 2010-10-25 21:44:11 följande:
    Jag är kvar och nog fan är det bett i mig :) Men jag orkar inte kasta mer pärlor för svin.
    Känns bra iallafalla att SD är i riksdagen och öppnar för fler nationella alternativ och ännu fler röster nästa val! Dessutom kommer partiet radikaliseras inom x antal år och luta mer åt Franska eller Italienska partier. Sen har vi ju våra egna ND (som jag själv hade sett i riksdagen) som säkerligen kommer in nästa år.

Äh, jag tar på mig festhatten och kastar lite konfetti i stället så kan ni sitta här inne och tro att ni gör en skillnad medan den nationella rörelsen växer sig allt starkare, inte bara i Sverige, utan i hela Europa!
    Jasså? Jag har då inte noterat detta bett. Ja, om du inte menar de oförskämdheter du bjudit på. Där får jag ge dig att du fräser rätt ordentligt ibland.

Din analys av den nationalistiska utvecklingen delar jag inte. Det verkar vara en oscillerande skara människor, de här nationalisterna. Jag finner heller inget som indikerar att Sverigedemokraterna radikaliseras. Du får gärna peka ut vad du menar. Deras främlingsfientlighet behöver ingen radikalisering för att synas.
  • BigDaddy
    Hugful80 skrev 2010-10-25 21:47:08 följande:
    Har du någon länk till forskningen?

Eller skitsamma, jag kommer glömma att jag skrivit i den här tråden ändå och när jag kommer ihåg det så har det gått så många sidor så jag minns inget av diskussionen. Så du behöver inte bemöda dig fabricera om varför du inte hittar denna forskning eftersom den med största sannolikhet inte existerar.
    Det är milt förvirrande när någon först ber en om något för att i nästa mening så gott som avgöra att det de precis bett om med största sannolikhet inte existerar. Du nämnde något om en festhatt i ett tidigare inlägg och jag undrar om du festat länge?

Jag länkar nedan till artiklar om Jerzy Sarneckis vetenskapliga rapport och även till Vetenskapsrådet och till Läkartidningen och till extrakt ur boken "Det Blågula Glashuset". Slutligen också till BRÅ. Jag hoppas att jag förändrat sannolikhetsförhoppningarna något?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=817331
    www.vr.se/huvudmeny/forskningvistodjer/humanioraochsamhallsvetenskap/manadensprojekt/utomeuropeerdomstillhardarestraffansvenskar.4.61c03dad1180e26cb8780004926.html
    www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrare-doms-hardare-i-ratten_403619.svd
    www.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6717/LKT0722s1702_1706.pdf
    books.google.se/books&pg=PA406&lpg=PA406&dq=Invandrare+oftare+d%C3%B6mda&source=bl&ots=_PrBP-uPlq&sig=4_SfSLpSll1poBG_ignI8XsiNmc&hl=sv&ei=B-LFTMnYAsLrOcD53eoL&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBUQ6AEwADgK#v=onepage&q=Invandrare%20oftare%20d%C3%B6mda&f=false
    www.bra.se/extra/pod/&id=756&module_instance=12
  • BigDaddy

JTA, ett par saker.

För det första ombads jag länka till forskningen. Jag har aldrig påstått något mer än att, och jag citerar mig själv:
    "...personer med utomeuropeisk bakgrund oftare och felaktigt anklagas av vittnen. Dessutom har annan forskning också visat att människor med utomeuropeisk bakgrund oftare döms för samma brott och med samma bevismängd som andra frias för."
    Jag anser att länkarna ger fog för detta, inklusive länken från BRÅ som stödjer Jerzy Sarneckis resultat. Med tanke på dessa två instanser så anser jag att forskningen visat något. Precis som det finns forskning som visar att barn adopterade av homosexuella far mer illa än andra barn och så finns det forskning som visar på motsatsen. Det jag ombads presentera har jag presenterat. Huruvida man kan eller vill misstänkliggöra något behöver inte demonstreras i den här tråden. Vi är alla vuxna här.

För det andra: Naturligtvis skall rapporterna läsas i sin helhet och man skall beakta de faktiska siffror som finns. Men tro nu inte att dessa forskningsresultat är eller ska ses isolerade från liknande forskning i Europa och USA. Jag är säker på att du och andra läsare är åtminstone ytligt bekant med den övriga forskningen inom området och de resultat som presenterats. Man skall ju vara försiktig med bias (andra länder, andra kulturer, andra förutsättningar o.s.v.) från andra resultat men de är så pass samstämmiga att det är svårt att enbart p.g.a. att man kan misstänkliggöra Massoud Kamali så har man ryckt undan mattan för tesen att där finns "att personer med utomeuropeisk bakgrund oftare och felaktigt anklagas av vittnen. Dessutom har annan forskning också visat att människor med utomeuropeisk bakgrund oftare döms för samma brott och med samma bevismängd som andra frias för".

Det finns alltså långt fler källor än de jag angivit. Ingen av dem är fabricerade.

• BigDaddy
    JTA skrev 2010-10-26 12:14:10 följande:
    Verklighetsförankrad? Jo, den lär stämma med verkligheten. Ju fler som inte har jobb, desto sämre social mljö. Trodde inte det var kontroversiellt.

Acceptabel? Har man möjlighet att flytta till ett socialt mer fördelaktigt område så gör man det förstås. Skall vi inte acceptera det menar du? Hindra folk att flytta? Eller hindra folk att ha den inställningen?

Högre skatt för män eftersom de är våldsamma - bra idé! Men å andra sidan lägre skatt eftersom det är män som bidragit mest till samhället genom forskning och utveckling av mediciner, färdmedel, vapensystem och andra bra grejer.

Nä det funkar nog inte. Men man kanske kan ta det bästa från två världar och stoppa invandringen av MÄN? En rent otroligt bra idé inser jag nu precis när jag skriver det! Det är naturligtvis en humanistisk åtgärd utan dess like att frigöra de afghanska kvinnorna från deras förtryckande kultur. Och utan kvinns i Afghanistan lär krigen där snart upphöra eftersom de kvarvarande männen inte längre har någon heder att försvara, alternativt snart har utrotat sig själva. Dessutom: Afghanska kvinns är rätt snygga.
    ....därav ditt engagemang i Afghanistan? Så otroligt chauvinistiskt. Det trodde jag inte om dig. *skrattar*
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!