• Smulan1973

Uppföljningsrapport

Halloj på er allihop.

Jag sitter här och känner stor press på mig med att skriva den första uppföljningsrapporten som ska skickas denna månad. Men hur skriver man egentligen. Jag har fastnat redan på överskrift och dotterns namn. Hur ska det se ut? Och vad ska rapporten innehålla?

Finns det någon snäll själ som skulle kunna hjälpa oss med det här? Kanske kan ni tänka er att dela med er av hur ni brukar göra eller ni kanske t.o.m har någon mall att dela med er av? Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få.

• Svar på tråden Uppföljningsrapport
  • Marianne76

Kan du inte kontakta adoptionsförmedlingen? De borde kunna förmedla vilken information du bör få med i handlingen.

Lycka till.

• Smulan1973

Maggie10: Jag har redan ringt dom och jag får till svar att det är "bara" att skriva på ett A4 papper på datorn. Barnets nya och gamla namn ska finnas med. Så det är inte så mycket till hjälp tyvärr.

mor till två kina tjejer: Den blanketten är enligt adoptionsförmedlingen endast till för soc när dom ska göra uppföljningsrapporten.

• mor till två kina tjejer

Visst är den till soc, men det hindrar väl inte någon för att använda den som mall. Varför uppfinna hjulet?

• Mandarinmamma

Håller med mor till två kinatjejer...

Om ni utgår från blanketten "Uppföljningsrapport om barn fött i utlandet" så finns ju massor av tips där om vad som kan vara bra att skriva om. Finns bla på Mia's hemsida under blanketter. Vi kommer att använda den som mall den dag vi ska skriva uppföljningsrapporterna själva, dvs utgå från den men skriva rapporten i sammanhängande text på ett annat papper helt enkelt. Innehåller ju en massa bra saker...

• Smulan1973

Kanske jag var otydlig. Det som jag huvudsaken ville ha hjälp med var hur själva rapporten ska se ut, men jag får försöka hitta på något.

• Namaste72

Men ska verkligen ni skriva den rapporten? Ska inte soc skriva allt? Vår soctant kom hem till oss och sen fick vi se ett utkast på rapporten som vi sen fick översätta. Men det kanske är olika för olika organisationer i Indien?

{ Mamma till världens finaste dotter }
  • Smulan1973
    Namaste72 skrev 2010-04-18 09:14:31 följande:
    Men ska verkligen ni skriva den rapporten? Ska inte soc skriva allt? Vår soctant kom hem till oss och sen fick vi se ett utkast på rapporten som vi sen fick översätta. Men det kanske är olika för olika organisationer i Indien?
    Ja vi ska skriva alla 14 rapporter själva förutom nr. 2 som soc ska skriva. Det är därför lite svårt att skriva den första tycker jag när man inte har sett hur rapporterna brukar skrivas. (Och då tänker jag inte på blanketten som bara är att fylla i).

Vi får väl se hur det blir. I värsta fall så får jag väl skriva om den om organisationen tycker det blir helt dumt skrivet.
  • Namaste72
    Smulan1973 skrev 2010-04-18 13:12:27 följande:
    Ja vi ska skriva alla 14 rapporter själva förutom nr. 2 som soc ska skriva. Det är därför lite svårt att skriva den första tycker jag när man inte har sett hur rapporterna brukar skrivas. (Och då tänker jag inte på blanketten som bara är att fylla i). Vi får väl se hur det blir. I värsta fall så får jag väl skriva om den om organisationen tycker det blir helt dumt skrivet.
     Aha Vår soctant ska skriva 4 st, och sen tar vi över. Normalt sett skriver väl bara soc 1-2 rapporter, därför måste man kolla med soc innan man adopterar via BFA så att de ställe upp på det.

Om inte FFIA kommer med mer konkreta anvisningar så tycker jag ni bara ska skriva ihop något så får väl de ändra sen...
    Vår är skriven exakt efter mallen, med alla olika delar uppradade efter varandra.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • M2003

Åh, det har blivit några under åren för oss

Vi gör så här:

1 Fysiologisk utveckling.

Längd, vikt, tänder, sitta, springa, gå, äta med ..., klättra. Vad barnet äter och gillar mest, sjukdomar, vilka mediciner barnet har fått, vad barnet motoriskt är bra på, simma, cykla, jämnstor med andra kompisar? mm
    2 Psykologisk utveckling/ barnets relation till sin omgivning
    Hur barnet har adapterat till sin omgivning, anknytningen, hur barnet sover, var det sover, språkfärdigheter. Klä sig själv, knyta skorna, gå på toaletten, släppt nappen, gillar att göra, favorit färg, musikintresse, hur det fungerar i skolan, läsa och skriva, räkna?
    3 Barnets sociala beteende
    Leker det med eller vid sidan om andra barn, socialt, trivs på dagis, kompisar, hur det fungerar mellan syskonen, far och mor föräldrar, kusiner, egna kompisar?
    4 Viktiga händelser
    Jul och nyårsfester, påskfester, midsommarfester, familjesammankomster, födelsedagar, dop, namngivning, vissa traditionella festligheter, konfirmation, examen, semesterresor
    5 Övrigt
    Ex. viktiga personer i barnets liv, våra synpunkter och sammanfattningar.

Sedan har vi skickat med 10-15 foton i olika situationer som vi beskrivit i texten, ex från födelsedagsfirande.

Men observera att det kan vara lite olika från olika länder vad de kräver i återrapporten.

• M2003
    Smulan1973 skrev 2010-04-18 18:05:12 följande:
    M2003: Tack så jättemycket. Det där var en stor hjälp för mig.
    Kul att vara till hjälp
Svar på tråden Uppföljningsrapport