• Smulans

Någon med en sambo som inte har några spermier?

TB1, jag har skrivit i en av dina andra trådar, vi är som sagt i ungefär samma sits.

Inga spermier, något förhöjda men normala värden på blodprov och biopsi om tre veckor.

Jag håller med om att det är skönt att få kontakt med andra i samma situation, även om man såklart hade hoppats att ingen hade behövt vara i den här situationen över huvud taget...

• Smulans

Tack för att du delar med dig Lella, det inger verkligen hopp!

• Smulans

Ja, vi kanske ska försöka hålla oss till en tråd

• Smulans

Grattis till graviditeten, Ars Amandi!

Är TESE samma sak som "testikelbiopsi"? Det låter som det min man ska göra.

• Smulans

Vi får vårt finansierat av landstinget, i alla fall de första försöken. Jag vet dock inte vad som avgör om man får det eller inte? Ålder och om man redan har barn, kanske?

Teecee, hade ni gjort andra undersökningar tidigare som indikerade att det fanns simmare? Annars verkar det vara en rejäl chansning att behandla dig med hormoner och annat inför äggplock och riskera att det är helt i onödan?

Combat Lover, du har kanske skrivit det innan, men vart i processen är ni?

• Smulans

Vad spännande, CombatLover! Hur mår du? Har du några biverkningar? Jag håller tummarna hårt för att det ska gå vägen för er!

Jag såg precis att vår klinik är stängd vecka 28-32, inte hela juli som jag trodde. Det skulle kunna innebära att vi hinner med ett ICSI-försök innan sommaruppehållet, om vi har sådan tur att de hittar simmare vid biopsin den 11 maj...

• Smulans
    CombatLover skrev 2010-04-27 21:39:32 följande:
    Fast urolog är ju inte dåligt. Var en sådan som steriliserade min man. Och en sådan som utförde Pesa på honom också så det är nog inget problem. Han kan nog ge er svar ni vill ha
    CombatLover, har ni alltså gjort en PESA tidigare så att ni vet att det finns simmare? Gör din man ingreppet samtidigt som dig eller har de frysit in simmarna redan? Jag känner igen det du skriver att de negativa tankarna kommer över en ibland. Men det ska gå bra för er! Ni är ju redan en bra bit på väg
  • Smulans

Oj, varför blev det grått?

• Smulans

Tror det är den långa eftersom hon sprayar? Fast jag kan ha fel

• Smulans

Varför kommer det att bli den långa för er? Jag har fortfarande inte riktigt fattat varför man väljer den ena eller den andra...

• Smulans

Då fattar jag! Jag tror det kan ha att göra med ålder samt om man har några hormonella störningar, PCO etc. Det verkar också variera från klinik till klinik. Jag är bara glad om vi kommer så långt, jag struntar i vilken metod de kör. Om de ber mig stå på huvudet så gör jag med glädje det också

• Smulans

Tidigare var jag helt emot både donator och adoption. Det skulle liksom vara min mans barn eller inget barn. Nu har jag mentalt närmat mig alternativet donator, men adoption känns fortfarande extremt långt borta. Det känns inte alls aktuellt. Jag vill så himla gärna uppleva att vara gravid och föda ett barn...

Vi har egentligen inte pratat så mycket om det utan sagt att vi tar besluten när vi står inför dem, men donation känns just nu som ett alternativ som vi nog skulle kunna leva med. Men det kräver nog att vi tillåter oss att bryta ihop och sörja lite först, och kanske tar emot professionell hjälp för att komma vidare. Läkaren på kliniken sa vid vårt första besök att man kan börja med att ställa sig frågan "Vill vi leva med barn eller kan vi tänka oss att leva utan barn?" 

• Smulans

Jag märker att jag har förändrats under det halvår som har gått sedan vi fick de första negativa beskeden, och jag kommer nog att förändras ännu mer under resans gång. Därför är det svårt att ta beslut innan man vet vad man står inför. Man är liksom inte samma människa med alla besked i bagaget... 

• Smulans

Jag förstår dina känslor och tankar helt och hållet!

Min man vil inte heller ta ut något i förskott utan vänta tills vi har alla fakta. Och det är väl egentligen det bästa, men det är inte så lätt...

• Smulans

Vad bra att de har sparat simmarstrån, CombatLover. Det kommer att gå bra! Det låter som att du kör den långa metoden, på den korta tror jag inte att man får någon blödning utan sprutar ett par veckor och plockar sedan ut äggen. Men jag är som sagt inte säker. Lycka till imorgon!

TB1, jag har hört någonstans att det finns en åldersgräns, men det skiljer sig säkert åt mellan olika landsting. Man kan säkert få dispens vid sådana problem som ni har. Hoppas det inte sätter käppar i hjulet för er!

• Smulans
    Teecee skrev 2010-04-28 19:41:52 följande:
    Min sambos hormonprover var helt normala och när man har den genmutationen som han har, så är chansen väldigt stor att det finns spermier. Det fanns alltså inget som visade att det inte skulle finnas. Men visst var vi nervösa innan vi fick svaret. Det skulle inte vara onödigt att jag genomgick hormonbehandling och det inte fanns några spermier. Då hade vi fryst ner mina ägg inför ev. spermadonation.
    Vad smart att man hade kunnat frysa ner dina ägg, det visste jag inte. Man lär sig nya saker hela tiden i den här karusellen...

Jag förstår att ni var nervösa trots bra prognos. Ni verkar ha haft en onödigt jobbig resa, jag håller tummarna för att det ska lyckas nu!
  • Smulans
    TB1 skrev 2010-04-28 22:34:09 följande:
    är det någon av er här inne som vet om man har små testiklar så är det mindre chans att det finns spermier?
    Jag har inte hört något om det i vårt fall så jag har tyvärr ingen aning.
  • Smulans

Fraggla, tack för att du delar med dig av er berättelse. Vad jobbigt ni har haft det. Det verkar ju konstigt att de inte skulle kunna hitta spermier igen om det fanns sist? Jag hoppas verkligen att det finns fler simmare och att tiden fort fram till IVF

• Smulans

Vad fint du skriver, mwolf! Grattis till dottern och lycka till med syskonet

Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?