• CombatLover

Någon med en sambo som inte har några spermier?

Vet inte om jag är fel ute men jag är väl i din sits. Jag ska göra en ICSI v. 19 om allt går vägen med spray och sprutor etc. Min sambo är steriliserad sen 8 år tillbaka. Vi gjorde en Tesa/Pesa i september 09, har alltså spermier i frysen. De ska nu användas och förhoppningsvis blir det ett barn.

Jag har hört mig för i Falun samt hos min hemortsläkare som säger att de har haft liknande fall förr och att det har gått bra så jag hoppas att det stämmer...

Den största pärsen än så länge var när vi var i Falun och gjorde Tesa/Pesa, om det fanns ngt att jobba med över huvud taget. Som steriliserad avtar ju spermieproduktionen vartefter. Vi hade tur och han hade kvar, de var tydligen pigga också trots att de lever instängt.

Förstår att du har det tufft, tror jag har varit i samma sits som du. Man har ingen kontroll, man går som på nålar, en klump i magen och man tänker vad händer om det inte finns några simmare.

Nu tänker jag, tänk om det inte fungerar ändå. Tänk om spermierna inte orkar befrukta ägget eller att ägget befruktas men jag inte lyckas bli gravid iaf.

Jag hoppas ni hittar spermier, ska ni gra en Tesa/Pesa?

• CombatLover

Jag börjar bli orolig. Än så länge har jag väntat med spänning på ICSI men nu börjar jag bli orolig. Tänk om det inte blir något barn. Tänk om det inte finns spermier om vi behöver ta ut mer med hjälp av Pesa. Vi vill ju ha barn.

Jag vet inte om jag klarar av att leva ett barnlöst liv. TÄnk om det inte fungerar, vad fan gör man då? Hur många gånger ska man försöka. Tänk om man visste det innan, kunde se in i framtiden...
    Börjar redan nu ställa in mig på ett minus. Vart tog alla positiva tankar vägen!!!
  • CombatLover

Det finns nog spermier, jag håller tummarna för att ni klarar första steget. Får ni det gratis av landstinget? Om inte så ring ngn privat, typ Falun för där är det korta väntetider.

• CombatLover

Jag har ingen aning eftersom vi gjort allt privat. Men jag tänkte eftersom en del får IVF finansierat av landstinget Jag har ingen koll :-s

Vad har de sagt till er?
  • CombatLover

Fast urolog är ju inte dåligt. Var en sådan som steriliserade min man. Och en sådan som utförde Pesa på honom också så det är nog inget problem. Han kan nog ge er svar ni vill ha

• CombatLover

Det dåliga var väl att han steriliserade min man, haha!

Man måste se det roliga i helvetet
  • CombatLover
    Smulans skrev 2010-04-28 07:54:45 följande:
    Vi får vårt finansierat av landstinget, i alla fall de första försöken. Jag vet dock inte vad som avgör om man får det eller inte? Ålder och om man redan har barn, kanske? Teecee, hade ni gjort andra undersökningar tidigare som indikerade att det fanns simmare? Annars verkar det vara en rejäl chansning att behandla dig med hormoner och annat inför äggplock och riskera att det är helt i onödan? Combat Lover, du har kanske skrivit det innan, men vart i processen är ni?
    Jag sprayar Synarela och tar en spruta varje kväll med Puregon, gjort sen i lördags. I morgon ska vi ta blodbrov för att se hur jag ligger till och på fredag VUL för att kolla ägg på äggstockarna, om det är några på gång, ev. äggplock i v. 18 och förhoppningsvis insättning och frysen...
    Så vi är på g med vår första ICSI. Vi har sagt att vi gör tre sen får vi se, har det inte tagit sig då så får vi fundera. Vi betalar allt själv så det är ju en himla massa pengar.
  • CombatLover
    Smulans skrev 2010-04-28 10:41:49 följande:
    Vad spännande, CombatLover! Hur mår du? Har du några biverkningar? Jag håller tummarna hårt för att det ska gå vägen för er! Jag såg precis att vår klinik är stängd vecka 28-32, inte hela juli som jag trodde. Det skulle kunna innebära att vi hinner med ett ICSI-försök innan sommaruppehållet, om vi har sådan tur att de hittar simmare vid biopsin den 11 maj...
    Väldigt spännande, var väldigt positiv för någon vecka sen men nu tänker jag att det kommer att gå åt helvete och har grävt ner mig helt
    Jag har vallningar. Första tre dagarna med spray fick jag ont i huvudet i samband med sprayen sen släppte det. Efter typ två veckor kom vallningarna och de har jag fortfarande. Jag sover med öppet fönster och svettas, sambon ligger under täcket och huttrar
    Nu med sprutorna så är jag lite öm i äggstockarna men det har börjat släppa, var mer öm första två dagarna, vet inte om jag vant mig eller om det ska vara så... Min mage är även helt uppblåst och jag har gått upp 3 kilo. Måste bero på medicinerna för jag tränar mer än innan och jag äter bättre.
    Jaq håller tummarna för att det finns simmare, det gör det säkert.
  • CombatLover
    Smulans skrev 2010-04-28 10:47:21 följande:
    Vi har ter strån frysta med spermier, vad strån är vet jag inte... Vår Pesa gjordes i september för att se om produktionen fanns och så sparades det som togs ut. Det ska om jag fattat rätt räcka till tre behandlingar, ett strå/behandling.
    De tar fram ett strå som de "tinar" upp när jag är där för äggplock. Skulle de inte simma längre, dvs de inte klarade nedfrysningen så gör de en Pesa på sambon samma dag som äggplock. Vi hoppas slippa det...
  • CombatLover
    Smulans skrev 2010-04-28 12:45:22 följande:
    Tror det är den långa eftersom hon sprayar? Fast jag kan ha fel
    Jag har ingen aning om det är kort eller lång, jag började spraya dag 21 på min menscykel, sprayade två veckor, fick en blödning på 12 dagen med spray. Jag påbörjade sprutor efter två veckor spray och kör nu dubbelt. Ska ta blodprov i morgon och VUL på fredag för att se om de kan bestämma datum för plock, om sprutorna har gjort sitt jobb.
  • CombatLover

Kan tillägga att de inte hittat något fel på mig, ingen PCO, jag har ägganlag, livmodern ser ok ut, alla prover på sköldkörtel etc ser bra ut och jag är 30 år fyllda.

Om det är kort eller lång vet jag inte. Kanske borde fråga det Kan göra det i morgon om ni vill.
Svar på tråden Någon med en sambo som inte har några spermier?