-
-
om utvecklingssprång ovan
-
ja galet att tiden går så fort. vi var på 2-månaderskontroll idag. när han föddes han vägdet han 3810 g och var 50 cm lång. nu vid 2 månader har han vuxit den hel dm till och väger 5290.
nu ligger han här i korgen intill min säng och spanar in mobilen som hänger ovan och försöker försätta sig i insomnings"mode". jag ahr okså lagt mig. tänkte försöka somna när han gör det och förhoppningsvis få sova mer än 2 timmar. det är det första sovpasset han sover lite längre. sedan är det aldrig mer än 2 timmar mellan nu senaste tiden så man är rätt mör. men han är så himla gullig som kan somna i själv i sin lilla korg :)
hannathu: läste lite om hirschsprung på nätet. vilken otur att ni drabbats när den verkar vara så pass ovanlig. fast ni har det i släkten va?
Ja, Nizzy hur går det med bebbarna och hur mår lilla M? Vad händer där?
wehee: hur har det funkat med att sova i egen säng och hur gick det med vaccen?
Ang sex tycker jag det känns läskigt! Även om man är läkt så sa min bm att huden inte är lika eftergivlig och rekomenderade därför att man som kvinna sitter ovanpå men det antar jag beror på hur man sprack. iaf har det avskräckt mig lite. jag sydde 3 stygn och det var lite i mellangården hon menade. men jag fick se i spegel och jag såg inte ens att det varit sytt själv men hin kunde se det där med huden. vi ha ringa förhoppningar om graviditet då vi har problem båda två. däremot har vi ett futtigt ägg i frysen som vi tänker tina upp sensommar/ tidig höst .
Annars blir det en lång process med utlandskliniker och den baletten. Vi vill verkligen ha syskon. Dessutom så står vi ju i adoptionskl och har redan hunnit gå en föräldrakurs. -
Nizzy de är superfina! Har ju sett fler bilder på din blogg.
Vilken sjukdomstråd det här är då!
Själv var vi på 2månaderskontrollen i måndags. vi hade 3 grejer som vi oroade oss över
1. kort tungband
2.lite platt bakom huvudet på hö sida
3. krokig - ligger som i ett C/ banan
Doktorn tyckte inte vi behövde bry oss alls typ och sa att vi inet skulle vara orolig eftesom dte inte var EXTREMT avvikande. Hallå vad hände med typ förebyggande åtgärder? Så att det kanske inte ens går att åtgärda eller iaf mycket längre tid.
Så efter egna efterforskningar gissar vi också på torticollis, som Julia fast inet med knöl.Håller på att kontakta sjukgymnast.
http://www.torticollis.dinstudio.se/
den här sidan Nizzy har du nog sett. -
bra att ni har en sån läkare. hos oss är bvc på en vårdcentral så de vanliga husläkarna alternerar att ta kontrollerna. men vi har mejlats med den läkaren som bokat in en tid om en månad hos barnläkaren. men vi vill gå till sjukgymnast redan nu och träna nacken och få tips på hur vi ska avlasra huvudet.Hannathu skrev 2011-01-20 14:01:03 följande:Men vilken dum läkare! Vår BVC-läkare verkar vara en sån som hellre kollar upp saker en gång för mycket och även om hon inte tror att det är ngt så skickar hon vidare för koll (som med vår lille)
Varför misstänker ni kort tungband? Hur visar det sig?
Tippar på att det har med amning att göra men vet inte...
ang tungbandet så var tungan redan från början. den var liksom delad eller hjärtformad. för ett par veckor sedan så googlade jag på kort tungband oc bilder och det stämde in. -
de borde ha sett både tunga och snedhetenHannathu skrev 2011-01-20 15:45:53 följande:Vår BVC ligger på en ganska stor vårdcentral som även har en avdelning för sjuka barn en våning ner, så det är dom läkarna som är på BVC. Och de olika BVCsköterskorna samarbetar med samma läkare hela tiden så om vi bor kvar här så kommer sonen få träffa samma läkare i princip varje gång.
Oj, kollar de inte sånt på BB redan? När lillen kollades av läkare på BB så var det en läkarstudent med så de berättade precis vad de gjorde och han fick två genomgångar kan man säga och jag är nästan säker på att de sa att tungan såg fin ut. -
testade den där sugen första gången idag. märklig grej.
-
ni som bloggar, jag blir galen på bloggen för den bara vänder vissa bilder fel. fattar inte varför den bestämmer håll på bilden. dessutom hittar jag inte hur man vänder bilden i progremmet. vet nån?
bra gjort hannathu! har typ 6 kg kvar :(
hannathu: stackars skrutt vad han får stå ut, men det är ju något han helt enkelt måste göra. man får tänka att vilken tur att det finns vård att få mot åkommor, syndrom och sjukdomar. det hade ju varit värre annars ju!
som sagt har vår busunge varit en gnällunge då han varit/ är förkyld. helst äta varje timme bara dag och natt och få tröst vid bröstet och i famnen. ingen glad typ med täppa, heshet och kanske halsont, vem vet? -
Vilken cool bild på Judith :) Häftigt att det är så naturligt för dem! Kan man liksom underhålla vattenvanan?
hannathu: Hoppas ni inte behöver vänta länge på operationen.
Babyaktiviteter och mat - det känns jättelångt borta tycker jag i synnerhet mat. Har ni läst om BLW http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/babyledweaning/ när det gäller att intoducera fast föda. Är lite intreeserad faktiskt. Låter både meckigt och enkelt på samma gång. Ha med ätbar mat samtidigt som barnet ju kan äta samtidigt som en själv.
Aktiviteter har jag svårt att hinna med. Det händer så mycket hela tiden och jag har egna grejer jag vill passa på att göra nu när han kan hänga med på det. Har just börjat träna också. Sen när han är lite äldre och det känns som om han får ut mer av det vill jag göra nåt som har med språk och musik att göra.
VAr i utvecklingen är era nu? Vad kan dom? Skriv gärna födelsedatum så jag kan sammanfatta ovan.
Skruttet, född 16 nov, är nu 11 ja snart 12 veckor. Han är väldigt jollrig och pratig och glad när man interagerar med honom. han gruglar och det kommer nya ljud hela tiden. Han är väldigt vaken med blicken och följer med när man rör sig hastigt i rummet. Han smaskar konstant på sina händer och senaste veckan tar han liksom tag i grejer och drar dem till munnen men det vet jag inet om det är en medveten handlig. Det är liksom inte leksaker han ser utan om han råkar få med sig kläder, filtar och sånt i handen åker de in i munnen. Har inte sett honom sträcka sig mot föremål direkt. Han älskar att se på sig själv i spegeln. Han rullar endast från sida till rygg och lyfter huvud en bit från magläge men det är fortfarande skittråkigt att göra det. Han har nu i veckan fått dille på att dra upp sig. Han kan knappta vara i famnen längre för han bara krummar sig framåt men blir ledsen samtidigt för han blir för framtung och orkar inte få upp huvudet. då måste man möta hans blick där nere som fastnat på fötterna, och försöka locka honom uppåt. så då kan han titta upp och följ amed med huvudet. Han är mycket stadigare och stabilare men klarar inte en sån där bumbo eller vad det heter. Vi ska iaf införskaffa en sådan. -
förstår att du känner så. det är ju främmande och utom din kontroll och det är läskigt. vad är det för ingrepp de gör?Hannathu skrev 2011-02-10 15:17:13 följande:Har lite deppdag idag...
Det har lixom kommit ifatt mig att sonen kommer opereras inom närmaste månaderna och att det aldrig är riskfritt att sövas.
blääääää