• Kazeer

Spec mödravård?

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och var tillväxthämmat. Han vägde 2095 g. Trots sin litenhet mådde han väldigt bra från födseln. Han behövde värmebädd och sondmatning i ca en vecka på neonatal.

När jag blev utskriven från förlossningen, sade läkaren att om jag blev gravid igen, så skulle man hålla lite extra koll på mig. Förutom att sonen var tillväxthämmad hade jag haft tidig vattenavgång (v 32+3).

När jag sedan blev gravid igen, hade vi flyttat till ett nytt landsting. På inskrivningen fick jag berätta om min förra graviditet och jag berättade även vad läkaren hade sagt. Men det blev inte planerat in några extra kontroller. Jag beställde alla mina och sonens journaler, så att min BM kunde läsa dem. Även MVC-läkaren tittade på dem. Men det blev inga extra kontroller.

När jag var på RUL bestämdes det däremot att jag skulle få förtur till tillväxt-UL, eftersom första barnet varit tillväxthämmat. Tillväxt-UL visade att även barn nummer två var tillväxt-hämmat. Under den gaviditeten fick jag dessutom högt blodtryck, blev inlagd på sjukhus och sonen förlöstes med kejsarsnitt, när han började visa tecken på att inte må bra. Han är född i vecka 35+3 och vägde 1510 g. Det blev en månad på neonatal med värmebädd och sondmatning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer
    spigg skrev 2010-04-18 21:12:17 följande:
     Kazeer: Oj! Vad du varit med om, hoppas allt gick bra i slutändan men det låter ju så. Vad har du för förtroende för MVC nu då, efter att de inte tog din oro på allvar? Jag är i vanliga fall inte rädd för att säga ifrån men när det gäller graviditeten vet jag att jag kommer vara så rädd och orolig att det någon finns risk för att jag inte orkar stå på mig. Jag vill verkligen hitta en BM som kan lyssna och stötta. Tack för tipset om att beställa journalerna, det ska jag spara och ta till ifall jag upplever att de inte lyssnar på mig. Tack för ditt svar också, jag uppskattar det verkligen.
    Egentligen var jag inte så orolig utan det var mer att jag ville göra som läkaren sagt efter första förlossningen.

Min BM var jättebra, när mitt blodtryck började gå upp. Då fick jag komma dit en gång i veckan och jag fick träffa läkaren på MVC vid ett par tillfällen. Efter tillväxt-UL fick jag gå på spec-MVC och göra flödeskontroller. Efter tillväxt-UL gick det bara en vecka innan jag blev inlagd. Jag trodde bara att jag skulle behöva ligga inne ett par dagar. Mitt blodtryck var inte så jättehögt och det gick att hålla det i schack med medicin. Jag hade aldrig mer än spår av äggvita i urinen. Och ändå så måste jag stanna kvar. Jag har i efterhand förstått att det inte endast var mitt blodtryck som motiverade sjukhusvistelsen utan bebisens tillväxthämning spelade en mycket stor roll.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Spec mödravård?