Spec mödravård?
Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och var tillväxthämmat. Han vägde 2095 g. Trots sin litenhet mådde han väldigt bra från födseln. Han behövde värmebädd och sondmatning i ca en vecka på neonatal.
När jag blev utskriven från förlossningen, sade läkaren att om jag blev gravid igen, så skulle man hålla lite extra koll på mig. Förutom att sonen var tillväxthämmad hade jag haft tidig vattenavgång (v 32+3).
När jag sedan blev gravid igen, hade vi flyttat till ett nytt landsting. På inskrivningen fick jag berätta om min förra graviditet och jag berättade även vad läkaren hade sagt. Men det blev inte planerat in några extra kontroller. Jag beställde alla mina och sonens journaler, så att min BM kunde läsa dem. Även MVC-läkaren tittade på dem. Men det blev inga extra kontroller.
När jag var på RUL bestämdes det däremot att jag skulle få förtur till tillväxt-UL, eftersom första barnet varit tillväxthämmat. Tillväxt-UL visade att även barn nummer två var tillväxt-hämmat. Under den gaviditeten fick jag dessutom högt blodtryck, blev inlagd på sjukhus och sonen förlöstes med kejsarsnitt, när han började visa tecken på att inte må bra. Han är född i vecka 35+3 och vägde 1510 g. Det blev en månad på neonatal med värmebädd och sondmatning.