Spec mödravård?
Hej! Jag är ny här så jag är inte så van vid upplägget på forumet ännu. Men jag ska göra så gott jag kan och hoppas att det här syns som det ska!
Jag har en son född förra året. Han kom i vecka 36+2. Det blev en väldig chock för mig som ställt in mig på att gå över tiden. Visserligen kom han "bara" en vecka för tidigt men tyvärr klarade han sig inte lika bra som bebisar som föds i den veckan brukar göra.
Allt börjar väl med första ultraljudet då jag blev flyttade två veckor bakåt. Egentligen en omöjligthet för då skulle jag typ testat positivt innan jag blev gravid. ;) Pga den flytten fick vi ett tillväxtultraljud i vecka 29. Han visade sig då vara liten för sin ålder, men inom felmarginalen på +/- 20%. Min mage var också hela tiden liten. Några veckor senare slutade jag känna rörelser i magen. Vi fick komma in på koll och bebisen var väldigt lugn i magen, men hjärtat slog och allt såg normalt ut på ultraljudet. Dock hade mitt SF-mått inte vuxit alls de senaste veckorna. Läkaren ville avvakta tills min tid hos BM några dagar senare, men om måttet inte vuxit då heller skulle det bli ett till UL. Hos BM så hade måttet inte vuxit men hon ville vänta en dryg vecka till nästa tid hos henne och hade magen inte vuxit DÅ, ja då skulle det bli ett till tillväxt-UL. Min son hann dock födas innan dess, efter en plötsligt vattenavgång.
Förlossningen var toppen, helt underbar. Likaså var min son, även om vi genast blev informerade om en medfödd missbildning. Ganska lindrig men ändå. Det tog vi dock med ro, vi vara bara glad at han var där. Han vägde 2,6 kilo och var alltså liten för sin ålder. Han blev läkarkollad och godkänd (förutom missbildningen). Vid tre timmars ålder gick allt fel. :/ Hans lungor orkade inte mer och han fick inte i sig syre. Det var jag somm höll honom när jag upptäckte att han var mörkt, mörkt blå i ansiktet. Sen gick allt snabbt. Mitt livs värsta upplevelse, jag trodde att han skulle dö eller att han redan var död. :(
För att göra en lång historia kort så sa läkarna på neonatalen att mer än 95% av de som föds i v36 mår utmärkt. Men vår son gjorde inte det. Han var för liten. Hans lungor var väldigt outvecklade och han fick ligga på neonatalen, med CPAP, syrgas, sondmatning osv. Ja ni här inne vet ju! Tiden på neo blev dock relativt kort, först sa de en månad men till slut fick vi åka hem efter 8 dagar. Samtidigt som vi skickades hem fick vi även veta att han ev hade ett hjärtfel, då han hade blåsljud på hjärtat.
Idag är han frisk, ingen bjässe direkt men helt normal. Han har gått på flera undersökningar för hjärtat men är nu klar med det, allt är fint. Missbildningen ska han opereras för i vår. Nu är det så att vi vill ha ett syskon och jag väntar på att mensen ska komma (eller helst inte!) vilken dag som helst. Jag är inte rädd för att föda, det skulle jag kunna göra imorgon om så var fallet. Men jag är livrädd för en till sjuk bebis.
Kortfattat oroar jag mig för:
1: Ännu ett barn med missbildning, även fast missbildningen är i lindrig form (finns allvarliga former också) och går att opereras.
2: Föda förtidigt igen överhuvudtaget.
3: Att magen och bebisen inte ska växa okej. Med min son blev jag ju dels flyttad fast det inte borde vara möjligt, dvs han var nog för liten redan då. Dels var han ju sämre utvecklad än han borde varit när han väl kom, både i storlek och i organens mognad (hjärta, lungor). Kan tillägga att när barnmorskorna såg min moderkaka efter sonens förlossning så sa de att de jobbat många år men aldrig sett något liknande. Den var inte rund eller oval, den var lång och smal - typ som en platt falukorv, fast inte rundad utan som ett långt, brett streck.
Jag känner redan nu att om/när jag blir gravid så kommer det bli en lång och jobbig resa mentalt. Tror ni jag kommer få möjlighet till extra koller? Kanske rentutav gå hos special mödravården? Hur vet man det i så fall? Vore tacksam för svar, även om det ligger i framtiden (fast jag hoppas att jag är gravid redan nu) så oroar jag mig redan för att få en bebis med liknande problem som min son, men som kanske har otur och inte tur som han hade.