• Blåöga75

Riga - rädsla

Hej

Det här med forum är nytt för mig men letar efter någon som har varit på AVA kliniken i Riga.

Efter 4 misslyckade IVF försök och besked om att min äggstockar tydligen är lite äldre än vad jag är så har vi fått rekommendationen att pröva äggdonation. Eftersom det inte fanns väntetid i Riga så har vi valt den.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Jag är just nu rädd. Rädd för att misslyckas ännu en gång och stå med en saftig räkning som påminnelse och orolig över tanken att jag inte får föra vidare mina gener.

När vi har pratat kring adoption har det varit mycket enklare. Då är det inga funderingar kring gener. konstigt.

• Svar på tråden Riga - rädsla
  • Liselotte B

Ja vi är nog rätt många som varit på AVA i Riga. Med goda erfarenheter därifrån. Om du är lite mer konkret i dina frågor så ska jag/vi försöka svara närmare.

• Blåöga75

En konkret fråga jag har är om man måste få sina journaler översatta?

Om det finns någon som kan rekommendera ett bra hotell eller hostel när man är där kan ju alltid vara bra.

Annars är nog mera mina funderingar av "känslokaraktär". Fakta om exakt hur det går till kan jag få information om från dem.

• crijo

Blåöga75: Jag är en av dem som har blandade känslor/erfarenhet av AVA i Riga. Jag gjorde 2 försök där. En med färska embryo och en FET.
    Vid första försöket var dem bra, tyckte jag. Jag hade dr. Fiodina och hon är väldig trevlig och ger ett proffsigt intryck. Hon tog hänsyn till min speciella hälsosituation när hon gjorde upp behandlingen och jag fick förtroende för henne. Denna försök slutade med MF i v6.
    Vid andra försöket (vi hade 3 embryo i frysen) fick jag ingen kontakt med läkaren tills jag var där för transfer. Komunikationen var dåligt. Koordonatorn svarade snabb, men dåligt, utan konkreta svar på mina frågor, bara reklam. Hon skriver fel i dosering, i plannering och forsätter med "detta är bäst för dig" svar på nästan alla mina frågor. Kontakten med läkaren var lika bra som första ggn när jag väl kommer dit, men hon ger mig att ta några tester som kunde påverka min behandling, efter insättning i stället för att ta dem innan. FET försöket har slutat med minus på gravtestet.
    Löpandebandkänslan jag har fått vid FET gör att jag vänder mig nu till andra kliniker.
    Många har dock lyckats där. Några har redan fått sina bebisar med AVA:s hjälp, flera väntar på sina bebisar. För dem var det värt och har bara goda saker att säga om kliniken. För mig var det inte värt!

• engångtill

Jag är också ny på detta. Vi har precis påbörjat min första och förhoppningsvis enda resa på väg till en bebis. Vi har varit i Riga på ett första möte och kontakten har därefter funkat bra. Jag har också Dr Fiodina som vi upplevde som kompetent, hon förstår svenska vilket kan underlätta ibland. Du behöver alltså inte översätta några journaler.

Efter första mötet har jag inte haft mer kontakt med henne utan enbart med koordinatorn som alltid svarat på mina mail och de frågor jag haft hittills. Hon kollar alltid med doktorn om något oklart. Engelskan är inte alltid så bra så jag tror det är bra att vara tydlig och enkel i sitt uttryckssätt, för att undvika missförstånd. Det har funkat bra för oss.

Vårt nästa steg är ÄD i slutet av april och jag känner mig hoppfull om att det kommer att skötas bra.

På deras hemsida rekommenderar de ett hotell som ligger nära kliniken. Där har man rabatterade priser om man är AVA-kund. Kommer inte ihåg vad hotellet hette men det kan man läsa där.

Hoppas du fått svar på en del av dina frågor.

• Bette
    crijo skrev 2010-04-14 10:51:48 följande:
    Blåöga75: Jag är en av dem som har blandade känslor/erfarenhet av AVA i Riga. Jag gjorde 2 försök där. En med färska embryo och en FET. Vid första försöket var dem bra, tyckte jag. Jag hade dr. Fiodina och hon är väldig trevlig och ger ett proffsigt intryck. Hon tog hänsyn till min speciella hälsosituation när hon gjorde upp behandlingen och jag fick förtroende för henne. Denna försök slutade med MF i v6. Vid andra försöket (vi hade 3 embryo i frysen) fick jag ingen kontakt med läkaren tills jag var där för transfer. Komunikationen var dåligt. Koordonatorn svarade snabb, men dåligt, utan konkreta svar på mina frågor, bara reklam. Hon skriver fel i dosering, i plannering och forsätter med "detta är bäst för dig" svar på nästan alla mina frågor. Kontakten med läkaren var lika bra som första ggn när jag väl kommer dit, men hon ger mig att ta några tester som kunde påverka min behandling, efter insättning i stället för att ta dem innan. FET försöket har slutat med minus på gravtestet. Löpandebandkänslan jag har fått vid FET gör att jag vänder mig nu till andra kliniker. Många har dock lyckats där. Några har redan fått sina bebisar med AVA:s hjälp, flera väntar på sina bebisar. För dem var det värt och har bara goda saker att säga om kliniken. För mig var det inte värt!
    Det är nog så att det är bristen på kommunikation mellan dig och koordinatorn och inget annat.

Bette
  • Bette
    crijo skrev 2010-04-14 10:51:48 följande:
    Blåöga75: Jag är en av dem som har blandade känslor/erfarenhet av AVA i Riga. Jag gjorde 2 försök där. En med färska embryo och en FET. Vid första försöket var dem bra, tyckte jag. Jag hade dr. Fiodina och hon är väldig trevlig och ger ett proffsigt intryck. Hon tog hänsyn till min speciella hälsosituation när hon gjorde upp behandlingen och jag fick förtroende för henne. Denna försök slutade med MF i v6. Vid andra försöket (vi hade 3 embryo i frysen) fick jag ingen kontakt med läkaren tills jag var där för transfer. Komunikationen var dåligt. Koordonatorn svarade snabb, men dåligt, utan konkreta svar på mina frågor, bara reklam. Hon skriver fel i dosering, i plannering och forsätter med "detta är bäst för dig" svar på nästan alla mina frågor. Kontakten med läkaren var lika bra som första ggn när jag väl kommer dit, men hon ger mig att ta några tester som kunde påverka min behandling, efter insättning i stället för att ta dem innan. FET försöket har slutat med minus på gravtestet. Löpandebandkänslan jag har fått vid FET gör att jag vänder mig nu till andra kliniker. Många har dock lyckats där. Några har redan fått sina bebisar med AVA:s hjälp, flera väntar på sina bebisar. För dem var det värt och har bara goda saker att säga om kliniken. För mig var det inte värt!
    Löpande band är det ute i Europa på grund av att de är så mycket mer proffsiga på att utföra dessa behandlingar, de har många kunder.

Bette
  • Bette

Hej,

Jag har varit på AVA i Riga och hade vid mitt första försök en manlig läkare som heter Lakutins, han var helt ok. Men jag valde att ha Dr Violeta Fodina vid mitt andra försök och hon är så proffsig. All kontakt skedde mellan mig och koordinatorn Lena Silkalna, hon är mycket duktig. Jag hade ny donator vid andra försöket pga att den förra donatorn inte fick så många ägg. Var bara där för transfer den andra gången och då träffade jag Dr Violeta Fodina och hon är mycket proffsig. Jag fick extra progesteron, trombyl och kortison tillagt i medicineringen förutom den progesteron jag tagit samt progynonen. Jag vilade i deras fina vilorum, ser ut som hotellrum med fyra stycken sängar, jag fick te och lite tilltugg medans jag låg där och vilade och väntade på att jag skulle åka ut till flygplatsen igen. De beställde taxi till oss.

Man behöver inte bo över i Riga, det är nästan lättast att bara åka dit över dagen då slipper man dyra hotellräkningar. Så har vi gjort i allafall. Air baltic flyger till Riga men du kan även åka med Ryan Air men då ska man ju ta sig till Skavsta.

Jag fick sist två embryon insatta och jag har nu en son som är fyra månader. Om du har fler frågor så inboxa mig.

Kramar

Bette

• crijo

Oj, vad jag väckte reaktioner! Men så är det! Allt är inte bra med AVA i Riga, och det kan bli som i mitt fall oxå.

• crijo

Ja, jag kollade det nu och det är 6450€ som du säger Bette! Nu känns ännu bättre! De verkar ha säkt priset. Dessutom har jag kommit ihåg att vid FET som vi gjorde i år fick vi skriva på ett papper där kliniken ansvarar INTE för resultaten eller komplikationer som kan uppstå! Det hade dem inte förra året.

• Bette
    crijo skrev 2010-04-15 09:59:24 följande:
    Oj, vad jag väckte reaktioner! Men så är det! Allt är inte bra med AVA i Riga, och det kan bli som i mitt fall oxå.
    Förlåt min reaktion, men de är faktiskt riktigt bra kliniken. Det är löpande band ute i Europa, det får man ta. Lena Silkalna är den koordinatorn jag hade kontakt med och hon är mycket kunnig.

Bette
  • Bette
    crijo skrev 2010-04-15 10:45:08 följande:
    Ja, jag kollade det nu och det är 6450€ som du säger Bette! Nu känns ännu bättre! De verkar ha säkt priset. Dessutom har jag kommit ihåg att vid FET som vi gjorde i år fick vi skriva på ett papper där kliniken ansvarar INTE för resultaten eller komplikationer som kan uppstå! Det hade dem inte förra året.
    Något sådan papper fick inte jag skriva på heller, men å andra sidan förstår man de, det är klart att de inte ansvarar för komplikationer i samband med en graviditet. Det är ju många som är närmare 50 år som gör dessa behandlingar och då är det ju väldigt riskfyllt.

Bette
  • crijo

Jag hade Nadia som koordinator.

Det var inga konstigheter i dem papper jag fick skriva på: typ alla problem som kan finnas på barnet. Samma som vid en vanlig graviditet...Bara att dem infördes från december 2009 tror jag. Jag fick inte sådana vid första ET.

• hymafr

Jag har gjort två ÄD i ST Petersburg.

Jag har inte alls upplevt några problem i kontakten med kliniken, utan det har varit krånglet med visum samt krånglande läkare härhemma som gjort det jobbigt.

Svar på tråden Riga - rädsla