Inlägg från: desiderata |Visa alla inlägg
  • desiderata

Varför tar inte pappor sitt ansvar att vara pappa?

Jag gillar inte tanken på det men undrar mer och mer (baserat på egna, vänners och bekantas erfarenheter): är inte problemet att det har varit kvinnans ansvar i flera hundra år att ta hand om barnen. Vi föder och ammar (om vi har tur att få barn). Och därför vill vi kanske mer ha barn och ta hand om dem. Nu är jag snart 40 men i min ålderskategori funkar det bara tills barnen är halvstora och så länge kvinnan gör mest hemma (vill inte dra alla över en kam detta är bara mitt intryck). Jag är uppvuxen i en liten by på traditionellt sätt. Hade en bullurbybarndom. Pluggade sedan och gjorde karriär, är feminist. Men med vad jag lärt mig om livet skulle jag idag om jag fick barn ta rollen som hade barnansvaret - är lättare för män att gå och de kanske inte vågar lika lätt skaffa barn nu när reglerna hårdnat, även om jag som kvinna tycker att det inte är mycket som begärs av dem. Orättvist de kan vänta hur länge som helst.
    Grubblar lite över detta idag....(finns ingen i min omgivning som lyckats hålla ihop det utom mina äldre slärktingar och det tack vare traditionella könsroller - hemskt men sant)

Svar på tråden Varför tar inte pappor sitt ansvar att vara pappa?