Inlägg från: pickaboo |Visa alla inlägg
  • pickaboo

Decemberbebis 2010

Börjar hända saker ser jag. Jag blev inlagd på förlossningen igår. Starka sd var 5e minut. Bebisen var stressad med en hjärtfrekvens på 185, därför de lade in mig.

Har en kraftig uvi och hydronefros. Sammandragningarna fortsätter och det har kommit blodblandat slem så de vill inte släppa mig.
    Får komma hem tidigast i morgon!

Saknar min lilla dotter

• pickaboo

Tänk om jag bara hade tre veckor kvar. Nä, är rätt less nu, men det kan ju bero på att jag inte får sova något eftersom kvinnan jag delar rum med här på sjukhuset, snarkar kopiöst högt!

Hoppas jag blir utskriven i morgon.

• pickaboo

Jodå, kvinnan i mitt rum är gravid. Vi ligger på en avdelning för kvinnor som har graviditetskomplikationer...

Det är faktiskt synd om henne. Hon pustar och stånkar som att hennes sista stund är kommen

Jag hoppades på att få komma hem idag men nu har jag så förbaskat ont över hö njure och mår jätteilla och kräks så nu vet jag inte om jag får gå hem.

Vill att de ska ruska fram ett bra antibiotika nu. Det här är bara så tråkigt.

Snart är det dec Då börjar julklappsutdelningen

• pickaboo
    Moster Ann skrev 2010-12-01 11:44:39 följande:
    Jag tänkte fortsätta med att berätta om min väldigt otäcka advents-helg..

De började med att vi va hemma hos syrran för att fira hennes man, eftersom att han hade fyllt år i veckan.. senare på kvällen skulle vi åka o handla en massa godis o gott inför kvällen/natten.. När vi skulle gå tillbaka till bilen så fastnade mina skosnören i varandra.. så dom fällde mig... och jag ramlade rakt på magen och jag hann inte stötta upp mig med händerna, så all tyngd vart ju på bebisen...

Vi åkte med illfart in till sjukhuset.. där vi blev kvar på bb övernatten för observation.. dom kolla mig jätte grundligt och vi lyssnade på hjärtat hjärtat säkert tusen gånger. Dom kontrollerade även moderkakan med ultraljud, så att det inte hade uppstått någon bristning..

Dom gjorde även fler CTG-undersökningar.. Allt är bra med oss.. förutom att jag är riktigt öm i magen och höfterna... Dom registrerade sammandragningar/förvärkar (ganska många). När dom undersökte livmodertappen så syntes det att jag har börjat öppnat mig, i söndags var jag öppen 1 cm, så vi får se om det sätter igång snart... Jag har ganska mkt förvärkar och jag kan i princip inte göra ngt innan jag får sammandragningar.. (hade världens värkar i natt, undrar om jag har öppnat mig mer nu?! Känner mig lite blöt emellan benen så jag funderar på om det sipprar fostervatten...skumt!)

Trots att allt gick bra så kan Jag liksom inte släppa att jag ramlade på mitt barn!! Det känns oerhört jobbigt.. Och jag klandrar mig själv för att jag inte var försiktig..Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv! Usch vilken äcklig känsla det var att falla rakt på min stora härliga mage..
    Nä fy. Låter inte kul men du ska inte klandra dig själv. Olyckor händer och allt såg ju bra ut med bebisen. Hoppas du öppnar dig er så den kommer ut snart istället och slipper vara såp klumpig. Oj det lät fel. Menade inte att du är klumpig, mer att... Ja man är väl inte världens smidigaste...

Ah du fattar vad jag menar. Om du är orolig för bebisen så åk in och kolla igen. Det hade jag gjort!!!
  • pickaboo
    Moster Ann skrev 2010-12-10 10:35:39 följande:
    Jag har precis samma oro min plutt brukar oxå vara den jätte rörliga och livliga bebisen men nu i ett par dagar har han/hon varit super lugn och bara sparkat lite på kvällen.. Annars har jag bara känns att den typ sträcker lite på sig.. skumt!

Jag misstänker att det siprar fostervatten på mig, blir så himla "blöt" i trosskyddet/trosan, är det farligt för bebisen?  Är lite rädd...
    JAg förmodas ha läckt vatten i måndags. Sen blev det snustorrt. Åkte in till förlossningen och där såg de ingen vattenavgång men jag hade lite fostervatten. Dagen efter hade jag mer fostervatten så de sa att det hade fyllts på.

De informerade att om det går hål högt upp så kan man läcka lite för att det sedan täpps igen och fylls på.

Blev inlagd för att bebisen var stressad men orkar inte skriva allt här. Ni som är nyfikna kan läsa allt som händer på bloggen.

Vi är iaf hemma igen och ikväll är det fredagsmys, troligen utan förlossning
  • pickaboo
    Ginge skrev 2010-12-15 13:47:32 följande:
    Grattis till dig!
    Jag är faktiskt avundsjuk.... Jag vill också att det ska gå fort fort..... Har ingen lust att ligga och kämpa i 24timmar.... Men verkligheten kommer att bli tuff tror jag, jag är ju förstföderska....
    Moster Ann skrev 2010-12-15 11:25:37 följande:
    Men den senaste tiden har jag kännt mig "blöt" i underlivet så jag ringde förlossningen i måndags  ocvh berätta att bebis var lugn & att jag kände mig blötare/våt, så jag fick åka in och kolla så att det inte siprra fostervatten. Dom gjorde CTG , ultraljud & någon sortsgynundersökning med speglar och grejer (samtidigt som de ruckade på bebisens huvud). Men allt var som det skulle.
    Jag också känner mig lite "blötare" an vanligt. men jag misstänker att det är slemproppen som lossnar lite i taget... så jag tänkte inte ringa bara för det :)  Jag är ju inte så värst orolig, det är ju min man mest. Igår satt han på dålig humör hela kvällen, och jag försökte fråga vad som är fel. Sen efter flera gissningar som fick jag ur honom att han är orolig för bebis. Han verkar gå och ständigt oroa sig att nånting går fel... starkars honom.  men jag är lugn.

Idag är bebis lite mer aktiv så det är skönt. nu bara överleva till imorgon bitti och då ska vi till förlossningen och få en liten undersökning. Undrar vad dem ska säga och tycka. Jag skulle inte ha något emot om dem bestämmer sätta igång mig redan på fredag. men jag misstänker att dem ska först ge mig gel för att mjuka upp livmodertappen, och sen tar det ju ett par dagar innan man kan börja igångsättning. 

Vi får se. Hoppas någonting bra från besöket i alla fall :)
    När är du beräknad?

Jag säger bara AKTA DIG för gelen! Det är en bra inställning du har till igångsättning! JAg fick 4 gel på raken - morgon, kväll, morgon, kväll. Min tapp var så gott som mogen när de lade första gelen. Efter 12 timmar hade inget hänt då lade de en till. Inget hände och sådär höll det på.

Helt plötsligt så drog det igång på tok för fort utan något annat. Värkstormar som slutade i urakut snitt!!!

Håller tummana för dig att du får en igångsättning om det är det du vill ha!!!
  • pickaboo
    Mysmamma70 skrev 2010-12-15 16:50:25 följande:
    Min tapp var mogen när jag fick gel och efter tre timmar fick jag mycket smärtsamma pinvärkar var tredje minut som varade i tre timmar utan att jag öppnades något...

BM gjorde hinnsvepning och bestämde tillsammans med läkaren att inte sätta ett gel till eftersom jag ändå hade värkar. Fick bada och en petidinspruta för att orka med natten.

Värkarna fortsatte hela natten och på morgonen var jag faktiskt öppen 6 cm.

Så jag är glad att de bara satte ett gel!

(Förra årets förlossning med igångsättning, vill gärna slippa det igen - 17 timmar från regelbundna värkar till födsel)
    Förstår det!
    De har ju erkänt, läkarna alltså, som jagpratat med nu i efterhand att man i regel inte sätter mer än MAX 2 gel... Så fyra gel var något som inte skulle lagts...

Denna gång har jag sagt blankt NEJ till allt sådant... Fy fan. Vilket helvete jag hade... Hade pinvärkar i tre dygn utan att något hände. Fick också Petidin till slut. Somnade bums och vaknade en timme senare av att vattnet går och VÄRKSTORM. Två timmars värkstorm öppnade mig fem centimeter. Bebisen mådde allt sämre och till slut blev det ett "silent pattern" och de plockade ut henn urakut.

Har fått gå och prata om upplevelsen nu innan nästa förlossning och de säger att det är MYCKET ovanligt att det händer sådant utan igångsättning... Därför ska vi undvika allt sådant helt
  • pickaboo

Mulisen: de försökte stoppa värkstormarna med bricanyl två ggr. Jag fick då pauser på en till två minuter innan allt drog igång igen.

Jag hade inte hört talas om att det kunde bli så här. Alla sa att förlossningen skulle ta låååång tid vid en igångsättning.

Detta hände i dec 09 så minnet av det är färskt!!! Får se hur det blir denna gång :-/

Svar på tråden Decemberbebis 2010