• AnKaJ

Decemberbebis 2010

Hej!

Trist november väder vi har idag.

Jag har inte ens funderat på om influensa sprutan. Hur har ni resonerat er fram till de besluten?
    Jag har en seg förkylning som inte vill släppa och när är man förkyld får man tydligen inte ta sprutan. När jag tog sprutan förra året blev jag sjuk i en vecka så just nu drar jag mig för att ta sprutan.

Låter väldigt jobigt för er som har ont i handlederna. Hoppas skenor hjälper!

Själv har jag enorm hunger som inte tar slut. Äter som en häst men är ändå hungrig!

• AnKaJ
    Lakritsnapp skrev 2010-11-03 11:13:58 följande:
    Min teori är att det är meningen att man ska må så dåligt som möjligt mot slutet, ha alla krämpor man kan ha, allt för att man ska va så trött som möjligt på att vara gravid. Då är den känslan så mycket starkare (och längtan efter att få träffa sin bebis naturligtvis) än rädslan inför förlossningen. Så då vill man inget hellre än att krysta ut ungen, haha!
    KUL teori!
  • AnKaJ

JustUs85: Vilken tur i otruren ändå att det blev ändå "bara" plåtskada.

Det måste vara jobbig med pinvärk men du får försöka se det positiva i det hela. Varje pinvärk är ett steg närmare förlossningen-

Själv går jag och räknar dagar till sista arbetsdag. Jag har verkligen tappat all lust till arbete.

• AnKaJ

q cat: Beklagar verkligen!

JustUs85: Vilken tur att det gick så bra för din mormor! Håller med. Det har varit riktig jobbig höst. Vi behöver lite glädje besked. Dags för bebisar och bebismys!

Imorgon blir det uppföljning av min hepatos för min del. Det här med oroa sig för hur bebisen tar nog aldrig slut. Eller rättare sagt, det är bara början ellerhur?

• AnKaJ
    LyckligaGatan skrev 2010-11-12 14:05:25 följande:
    Åh idag är en bra dag!! Försäkringsbolaget har kommit fram till att vår motpart orsakade olyckan!! Allt betalt, inkl hyrbil. Sjukt glad!!!!

(förlåt gör alla utropstecken..)
    Vad skönt!
  • AnKaJ

Jag har varit på spec. Mvc för min vanliga uppföljning av Hepatos. Kom därifrån och kände mig som en trasig nåldyna. Det är alltid samma visa. De måste sticka mig minst 4-5 gånger för att hitta vener för blodprov. Aj som den och suck! (måste få gnälla lite!)

Kände mig så där trist och trött och då bestämde jag mig att det är dags att göra något åt håret. Jag gick och klippte av mitt långa hår och tänkte att det blir bra med kort "mamma frisyr" men nu vet jag inte längre om det var så klokt och göra sånt så implusivt....har inte haft så här kort hår på nästan 10år. Dessa gravid hormoner, det ställer till så!
    Har någon av er gjort nåt sånt??

• AnKaJ
    Mysmamma70 skrev 2010-11-12 17:09:23 följande:
    Vad är Hepatos?

Hoppas ni alla får en skön helg!
    Hepatos är en sorts graviditetsklåda som uppstår pga lever inte klarar av hantera mammans och bebisens slagprodukter och därför läcker ut gallsyran i blodet. När gallsyran hamnar i blodet försöker den ta sig ut genom huden och därmed outhärdlig klåda. Men som tur så kan man behandla det men måste hålla koll på gallsyre värdet på spec. mvc.

Innan jag fick medicin så höll jag på klia sönder mig. Det kliade i hela kroppen tom i ögoen så jag höll på bli galen!
  • AnKaJ

Jag går in i v 37 imorgon.

Hela helgen gick åt att boa in mig. Det rensades och kastades, möbler flyttades, besök till ikea, möbel montering, ja massor med städandet. Det roligaste var ändå att få bädda spjällsängen. Underligt känsla!

Och så har jag packat väskan. Har ni? Kände att det var dags att göra det.

Själv misstänker jag att det kan vara lite slemmis som håller på lossnar. Pratade med MVC och där säger de att det är bara och vänta. Så nu väntar jag och funderar om det är så klokt att jobba. Har en liten mardröm bild där vattnet går på jobbet! Eller jag kanske är bara lite nojig.

• AnKaJ
    LyckligaGatan skrev 2010-11-15 13:17:45 följande:
    Men fy!! Det där låter helt vidrigt!!!! Skönt att det är bättre iaf (för det är det väl....?)
    Jo tack. Just nu kliar det inte så livet känns bra! Men tydligen så måste man hålla koll på värderna och då får man ställa upp och bli stucken varje vecka.

Tydligen är det inte så lätt att sticka mig så jag bli stucken minst 3-4 gånger varje gång. Jag skulle vara väldigt misslyckad som narkoman..höhö.
  • AnKaJ
    Mysmamma70 skrev 2010-11-15 13:34:34 följande:
    Oj, så jobbigt

Jag har varit på BM-besök idag och det verkar inte bättre än att jag har en HF på G även denna gång. Blodtrycket var 140/92 och 0,3 i äggvita. Så nu måste jag vila ännu mer och kolla mitt tryck och äggvita själv varje dag, och så blir det återbesök redan på torsdag.

Jag är i 34+1, så det är kan bli en låååång väntan...
    Det låter ingen vidare. Hoppas att vila hjälper och du slipper full utvecklad HF. Vad gör man om du skulle ha HF? Sätts du igång då?
  • AnKaJ
    Lakritsnapp skrev 2010-11-15 15:20:34 följande:
    Fy vad jobbigt, men skönt att det lindrar med medicin.

Idag fick magen ett namn... Herr Nilsson.

Jag och dottern (2 1/2 år) satt och kikade på bilder på datorn. När vi kommer till en ultraljudsbild av lillebror utbrister hon: "Titta, det är ju Pippis apa! Herr Nilsson!!!"

Jag skrattade så jag fick ont i magen Skrattande
    Så himla rar och söt!
  • AnKaJ
    Mysmamma70 skrev 2010-11-15 13:51:41 följande:
    Jag fick samma symptom förra året när jag väntade lillen, men då utvecklades den inte förrän på BF-dagen, och då blev jag igångsatt.

Jag antar att jag blir inlagd för observation om jag blir sämre, de vill väl ändå att bebisen ska stanna i magen i några veckor till så länge hon har det bra därinne. Då gör de säkert UL och blodflödesmätningar och ser så hon växer som hon ska, tar prover och CTG osv.

För min del så är ju risken med HF att jag kan få krampanfall med risk för hjärnblödning. Ev ger de kanske blodtryckssänkaden medicin.
    Det låter verkligen otäckt. Hoppas nu att du slipper fullt utvecklad HF. Det är bra att de håller koll på dig.
  • AnKaJ

Hej!

Här är en som har fått en november bebis istället för december bebis som det var beräknat!

Jag skulle gå in i V36+0 på tisdag (16 nov) och på natten mellan måndag och tisdag gick vattnet. Det var verkligen oväntad för oss. Så vips var vi på förlossningen och jag hade värkar en ligt CTG men kände inget. Hursomhelst så kom vår lilla princessa till världen 16 november.

Vi blev kvar på BB i en vecka och än är det inte över med alla kontroller. Men vi har som tur marginaler på rätt sidan.

Vi hade verkligen inte hunnit förberedda oss. Jag skulle jobba denna vecka ut och börja göra ordning hemma. När vi var på förlossningen fick vi SMS att barnvagnen hade levererats och kunde hämtas ut. Timeing kunde inte ha varit bättre.

Det var riktig härligt att få komma hem med bebisen!!

Håller tummarna för er som väntar december bebisar.

Kram

• AnKaJ

Hej!

Tänkte bara lite kort dela med mig hur min förlossningen gick till.

Jag måste börja med att säga att det var riktig häftig upplevelse som inte går att jämföra med något. Vilka urkrafter man har inom sig!

På måndag 15/11 var vi på sista delen av Profylax kursen och var hemma runt kl 22. På vägen hem pratade vi om att vi behöver öva lite mer. Väl hemma sa jag att jag skulle ringa förlossningen på morgonen för jag trodde att jag läckte lite fostervatten. VI hann kanske somna till för kl 23.45 vaknar jag av att vattet går. Jag "studsar" (mer rullar) upp från sängen och undrar om jag ska väcka min man eller inte. Han vaknar och undrar vad vi ska göra. Vägen från sovrummet till badrummet lämnar jag härliga spår av fostervatten som min man får fint torka upp. Står i duschen och det forsar bara mer och mer.
    Allt man har läst och hört säger att man ska stanna hemma tills värkarbete kommer igång så när jag ringer förlossningen så tänkte jag att jag får sova lite innan det är dags att åka in. Men eftersom jag är i v36+0 så fick vi åka in på en gång. Som tur hade vi hunnit packa väskan 2 dagar innan!
    Väl inne på förlossningen så visa sig bebisen har fixerat sig men än har jag inga värkar som jag känner. Vi är säkra på att vi skulle få åka hem men det hela går fort och helt plötsligt konstateras det att jag är öppen 4 cm.
    Runt 6cm stannar värken något och då sätts värkstimulerande in och då går det undan. Jo jag ville ha epidural men narkosläkaren hann bara till rummet och säga hej innan han fick vända sig ut igen. Jag vrålar att jag måste krysta och barnmorskan säger "nä det tror jag inte men jag kollar" och så säger hon "jo det ska du visst" Så vips börja jag krysta och det hela var över på 4 krystningar och på 10min. Ut kom en frisk skrikande princessa. Både jag och min man brister i gråt för det var en sån mäktig upplevelse.

Jag har verkligen upplevt min förlossningen som en fantastisk och oförglömlig upplevelse och önskar er det samma.

Det som var lite av baksidan var att vi behövde stanna länge på BB för lilla sessan har haft tendens till gulsot (vanligt för förtidig födda) och hade svårt att få igång amningen. Men nu är vi hemma och håller på lär känna varandra.

Svar på tråden Decemberbebis 2010