• AnKaJ

Decemberbebis 2010

Hej, jag har lite frågor som tänkte höra med er lite.

Har ni alla hunnit skicka in Moderskapsintyget till Försäkringskassan? Jag skickade in mitt för några veckor sen men har inte hört något från FK. Jag har läst att FK skickar startbrev  men jag har inte sett till några.
    Har ni fått hem några papper att fylla i? Hur lång tid tog det innan ni fick hem något?

Ni andra som jobbar, när ni berätta för eran chef om ledighet, vad fick ni för reaktioner? Min tyckte att det var väldigt långtid jag skulle vara ledig och att jag skulle gå så tidigt. Men ta semester från 1 dec när man har bf 13 dec är väl ändå inte tidigt, eller?

Hoppas ni mår bra!

• AnKaJ
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-09 14:07:56 följande:
    Bor i danmark nu så vi har inget med moderskapsintyg att göra skönt allt fixas iaf själv
    Det ända papper vi fått är ''pappans papper'' om föderskapspapper som han ska fylla i och lämna.
    Det är det ända här och jag ska på mitt 2:a barnmorske besök 12 okt förra var 29 juni hahaha

Jag berättade att jag var gravid till chefen i vecka 16 hihi och hon var så glad och lycklig och ville så på bilderna på honom hahah jag ska ta mammaledighet i slutet av februari månad redan har BF 21 dec
    Vad smidigt det verkar vara i Danmark då.
    Rar chef du har!
  • AnKaJ
    LyckligaGatan skrev 2010-09-09 15:05:37 följande:
    För mig tog det nog en månad eller så innan det kom upp på sidan. Och startbrev har jag nog aldrig fått, om du inte menar där man ska fylla i papprena om inkomsten. Men det dröjde som sagt ngn månad..

Tycker din chef reagerade jäkligt konstigt. Upplys denne om att du har rätt att ta FP 60 dagar från BF så blir han / hon nog tyst. Det är inte så tidigt, men inte sent heller.

Håller på och krånglar med läkarintyg och FK nu, bara för att jag sa att det inte varit ngt krångel för mig. Fast det är väl inte FKs fel egentligen. Tom tjejen jag pratade med tyckte att reglerna var krångliga och smått idiotiska. Jag är 50% sjukskriven, trodde i min enfald att M skulle kunna ta ut hela dagar, men nej. Han måste ta ut halva dagar då, vilket inte hjälper oss alls. Det går ju inte. Hans jobb funkar inte med halvdagar.. Väntar nu på tel. från BM och var om ev heltidssjukskrivning. Woho! Det var den ekonomin som sket sig.
    Ja det var det där med inkomst jag tänkte på. Då är det bara vänta några veckor till och se om det dimper ner något i brevlådan då.

Jo, visst blir man lite fundersam på min chefsreaktion. För han visste ju redan sen i maj att jag var gravid för jag var tvungen att berätta varför jag var sjukskriven och nu verkar han vara blivit stressad över att evetuellt behöva hitta en ersättare. Tänkte inte göra nån stor grej av det men det känns så där.

Hoppas nu att FK inte krånglar allt för mycket för dig. Det är så trist när krångliga och konstiga regler sätter käppar hjulet!
  • AnKaJ
    Lakritsnapp skrev 2010-09-10 17:27:24 följande:
    Hej tjejor!

I onsdags var vi på ett extra ul för att kolla extra på hjärtat och andra innre organ, allt såg bra ut.
    Jag frågade läkaren lite försynt om hon skulle råka se könet, så får hon gärna berätta för oss. Hon kikade extra efter just könet, som bebis inte så gärna ville visa för oss, låg med benen i kors, haha!
    Det är en liten pojke som bor i min mage!!
    Vi är så glada Glad.

Får man fråga varför det blev en extra UL? Var det något ni själva ville eller något annat?
    Va bra att allt såg bra ut! Och att nu ni vet att det är en pojke.

• AnKaJ

Hej på er,

Det verkar som många av er har redan ordnat med barnvagnar. Vi var inne för nån vecka sen och beställde men tänk att det är en sån lång leveranstid! Det går nästan fortare beställa hem en ny bil!

Jo jag tänkte höra med er hur ni har det med att bestämma namn. Har ni top 3 favoritnamn eller har ni bestämt er för ett? Jag har börjat vackla på namnfronten och känner att jag har ingen inspiration längre.

• AnKaJ

Vad roligt att ni har alla mer eller mindre namnet klart för er.

Vi har kollat upp vilka namn som finns i släkten och det visa sig att det är såna som är på tio topp lista så det käns så där. Min mans mormor har väldigt fint namn som både min man och jag gillar men med hänsyn till min mans syster (som inte har barn än) så har vi sagt att vi använder mormorsnamn bara som andranamn.

För mig får det bli att jag får vänta och se vem som tittar ut. Även om min man jobbar på att smyga in med hans favorit namn och det har gått så långt att när han provade att byta ut namnet till något annat så kändes konstigt.

Igår på bussen hem och överhörde några små tjejer prata och hade lite svårt att låta bli och le lite. Flickorna pratade om sina vännior som heter Agnes, Hilda, Elsa, Alma mm och för mig lät det som en konversation hämtad från ålderdomhemmet.

• AnKaJ

Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.

• AnKaJ

Hej!

Nu har jag varit på glukosbelastningstest.  Kan berätta att det var inte lätt att dricka så mycket söt "dricka" så tidig på morgonen. Ni kanske redan vet men glöm inte ta med en halvcitron! Utan den hade jag nog inte fått ner sockerlösningen! Nu väntar jag bara på få veta hur värdena såg ut för tanten på labben sa inget om mina värden.

Jag har även hunnit vara på kontroll hos BM. SF måttet är 28cm. Mitt på mitten kurva. Kändes lite konstigt för jag var beredd på att vara långt över genomsnittet då jag har en massa övervikt sen tidigare.

Nästa vecka blir det besök hos läkaren för jag har en olidlig klåda! Över hela kroppen som är värst på nätterna. Är det någon som har samma problem? Jag har klippt ner naglarna så kort jag bara kan för jag river sönder mig.

Annars tycker jag att tiden går lite sakta. Är nu i v 29 (28+3) och v 40 känns så långt borta!

• AnKaJ

Vad spännande med 3D/4D ultraljud! Mrs T du får berätta hur det var sen. Kanske även visa bilderna?

• AnKaJ
    Ett två tre skrev 2010-09-24 14:42:16 följande:
    Vad mysigt med 3D/4D Jag kunde egentligen oxå tänka mig att ta det men maken vill inte, han tycker bilderna är så otäcka Så vi låter väl bli då, tog inte med sonen heller.

Jag kliar oxå sönder mig Mest fötterna, vaderna, benen och magen.
    Åh exakt så tycker min man också! Han säger att det ser ut som aliens från nån skräckfilm. Så för oss blir det inget heller.

Vad tråkigt att du har också drabbats av klåda. Har du fått något konstaterat?

Jag brukar stå och spola av med iskallt vatten mest ben och fötter och det hjälper lite. Men när det kliar under fötterna så vill man bara dö!
Svar på tråden Decemberbebis 2010