Inlägg från: pickaboo |Visa alla inlägg
  • pickaboo

Decemberbebis 2010

Lakritsnapp skrev 2010-07-28 07:59:10 följande:
    Hej tjejer!

Nu var det sådär länge sen igen som jag kikade in här *skäms*.
    Är hemma och vab:ar, så då lär det bli lite datatid mellan varven idag.

Ser att många av er införskaffat vagnar, vad mysigt. Vi kör på storasysters vagn, den håller en omgång till. Så köpte vi en Emmaljunga tvillingvagn förra graviditeten (som inte höll hela vägen) och den behåller vi ifall att storasyster vill åka med, fast hon kommer hinna bli 2  1/2 år innan småsyskonet kommer.

Var på RUL i måndags. Vi hade samma sköterska som gick bredvid och lärde sig när vi gjorde kub:et för 7 veckor sedan. Känns lite sådär, hade gärna velat haft någon med "vant ultraljudsöga" eller vad man ska säga. Tycker det är lite konstigt att de sätter en nybörjare på oss, när de vet att vi hade en tråkig upplevelse sist och att vi förmodligen är ännu mer nojiga än andra blivande föräldrar, som inte råkat ut för tråkigheter.
    Ska till Bm på torsdag, ska ta upp det med henne. Fast vi får ett utökat ul om 6 veckor.

Hur känns det i era magar?

Här far det runt som en virvelvind, pigg liten rackare. Gick in i v.20 igår och moderkakan sitter i framvägg, så ul-sköterskan sa att det kommer dröja innan jag känner bebis. Men då fick jag berätta att bebis har jag kännt av (utan tvekan) i 3 veckor snart och förra onsdagen kände pappa första buffen utanpå magen. Det är härligt Glad.

Ni som har fått veta kön... vad avundsjuk jag blir Flört Här i vår stad talar de inte om vad det blir, man får gissa själv om man råkar se nå´t. Karln tror han såg en snopp, men jag såg bara navelsträngen... pappa har höga tankar om sin "son" haha!

Får ni sammandragningar?
    Här drar magen ihop sig som en boll, så fort jag lyfter tungt. Hade likadant med dottern, så det ska väl inte vara någon fara, men det känns ju lite obehagligt.
    Förstår er oro, men ta upp det med er barnmorska och be att hon fixar så att ni får en som är mera van att arbeta med ul.

Vi var på ul i onsdags, blev backade en vecka. Ska dit igen om två veckor för att kolla om detta datum, 27 dec stämmer.

Jag har haft sammandragningar idag. Känner mig stressad och detta gör mig inte mindre orolig... Hade tidiga sammandrangingar förra grav och dotter ville komma i 33+4 men man stoppade förlossningen.

Jag ska inte till barnmorska förrän vecka 26+1. Känns väldigt sent. Jag är sååå orolig inför förlossningen och hade gärna pratat med någon om den (blev urakut snitt sist) men de bara ignorerar mina känslor och säger att det ju inte är dags än,,,
  • pickaboo

Ja, mannen tjatar att jag ska ringa igen och kräva samtal... Måste lära mig att verkligen ta i om jag vill något... Tänkte ringa efter nästa ul som är nästa torsdag. Då är jag liiite längra gången iaf!

Lakrits: har du också mycket sammadragningar? JAg har det hela em och kvällar. Hade mycket i första graviditeten och då berodde de på uvi. Åt antibiotika hela gravidteten mot detta, men hade sd ändå...

I vecka 33+ ville dottern ut, men de lyckades stoppa förlossningen... Är rädd att det blir samma skit nu också...

• pickaboo
    Mrs TH skrev 2010-08-15 20:59:57 följande:
    Ja usch det är drygt med luftfuktigheten! Jag mår fortfarande illa, börjar bli jobbigt nu! Igår kräktes jag 3 gånger på jobbet, sen 1ggr hemma och jag var tom tvungen att gå upp mitt i natten och kräkas( vaknade och hade kväljningar) Känner mig helt matt och vill bara snabbspola till december! Det har bara blivit värre för mig, inte bättre.

Ska verkligen vila den här veckan( min enda semestervecka).
    Jag käkade Lergigan Comp förra graviditeten och de funkade JÄTTEBRA! Kräktes precis som du dygent runt och mådde illa så att jag var alldeles matt...

Denna grav fick jag akupunktur och det var nästan ännu bättre, men tyvärr måste man få det tre ggr i veckan då effekten går över efter två-tre dagar...

Här är sammandragningarna jobbigast. Nä foglossningen. Ska inte klaga för det var värre förra graviditeten. Nu försöker jag ignorera det så gott det går och den 30 börjar gravidgympan!

Hör att det diskuteras snitt. Här ska det INTE göras. Är dock jätterädd aatt det kommer bli ett - inte planerat - men akut... Vill gärna gå och prata med någon om förra förlossingen men min bm är benhård med att det räcker att prata med henne. Nästan som att jag är tramsig.

Någon som inte valt att ta reda på vad det blir för något?
  • pickaboo
    LyckligaGatan skrev 2010-08-23 21:09:47 följande:
    Hej tjejer!

Hur har er helg varit? Jag sitter och är nervös för morgondagen.. Har mitt flödesUL imorgon och börjar känna mig mer eller mindre livrädd för vad det ska visa. Skruttan sparkar och lever om, även om hon verkar ha en lugn period sista veckan. Har skrivit upp alla mina frågor så jag inte glömmer ngt.

Förhoppningsvis får jag sällskap av mannen.. Han är på väg hem från akuten efter att ha ramlat från en byggställning idag på jobbet. Det "räckte" med att han fått en spricka i vadbenet.. Tur ändå med tanke på att han smällde i nacken. Men killar är ju för jäkla knäppa, han säger inget förrän han kommer hem efter jobbet. Inte heller tänkte han tanken att åka till sjukhus och kolla ev skador.. Men jag hoppas han bestämmer sig för att vara hemma imorgon och följa med till UL. Annars är mamma stand-in.

Nu kommer gubben hem.. Suss gott tjejer!
    Hur gick det på flödesultraljudet?

Här har jag varit på mitt första besök hos bm seda n inskrivningen. Mitt sf.mått är så litet att jag inte ens kvalade in på kurvan så det blir tillväxt-ul här.

Har också fått en ordentlig genomgång av förra förlossningen och ska på samtal hos läkare inför nästa förlossning. Vi ska göra allt för att det inte ska bli snitt!

I november blir det ett besök på förlossningen för att inte vi ska komma dit och få samma olustiga känslor som när vi var där sist...

Snart åker mannen utomlands på arbete i EN MÅNAD och jag kommer vara hemma ensam med vår 8-månaders och gravid i vecka 25-29... Tufft!
  • pickaboo
    AnKaJ skrev 2010-09-17 09:06:06 följande:
    Jag ska också göra glukosbelastning nästa vecka och är lite nervös vad det blir för resultat.

Hur är det med era magar annars?

Sist jag fick magen mätt så låg jag lite över mitten kurvan och på senaste dagarna känns det som magen har bara exploderat. Det går liksom inte att dra in magen längre. Har ni också roliga saker som magen ställer till med? T.ex så har jag märkt att jag måste tänka till när jag ska öppna dörrar för dörren slår i magen. Eller man får dra ut stolen lite mer än vad man brukar göra annars ryms jag inte.

Trevlig helg på er.
    Jag ska göra belastningen om två veckor. Min mage ligger under kurvan... Alla har påpekat för mig att det är en liten bebis, ska därför gå på extra tillväxt i slutet... Dottern var 49 cm och vägde 2920g. Kom två veckor tidigt och jag hade fått för mig att det inte var såååå fruktansvärt litet, men alla säger att hon var i underkant...
    3 barns mamma84 skrev 2010-09-17 17:55:47 följande:
    Förstår dig hade inte heller något med deabetes eller så min son var 5810g o 62cm
    Alltså. 62 cm bebis är sjukt långt! Måste blivit förvånad när man tror man ska få en runt 51 cm
    LyckligaGatan skrev 2010-09-21 08:43:19 följande:
    Igår gick jag in i v 30. Den här graviditeten fluger bara förbi.. Vi har bara förstanamnet klart, andranamnet känns hur svårt som helst. Och kommer det ut en kille, då står vi helt handfallna.

Hur mår ni tjejer?

Cissi7006: Välkommen!
    Vi har bara andranamnen klara. Tilltalsnamnet går vi och suger på, men om det blir en kille har vi heller inget namn. Likadant när vi väntade dottern.
  • pickaboo

GRATTIS Mrs T, hoppas allt går bra!!!

JAg är också kvar! 31+1 idag och två kvällar i rad har jag haft enorma sammandragningar. Ikväll har de gjort ritkigt ont. OM det är pga trötthet o stress eller det är helt normala förvärkar vet jag inte...

• pickaboo
    LyckligaGatan skrev 2010-10-28 17:10:50 följande:
    Hej tjejer!

Har varit på DS en sväng idag. Känns som jag snart alltid är på olika inrättningar.. Iaf så ringde jag för att rådfråga när jag inte känt av henne sen igår kväll. (Tog influensavaccinet igår och blev rejält osäker på hurvuda det var smart eller inte....) Iaf så ville de ha in oss på kontroll och allt var alldeles utmärkt där inne. Livmodertappen är nu 2 cm, så det går åt rätt håll. Tror ju mer på en novemberbebis oavsett om det blir igångsättning eller inte... Får jag hänga kvar med er ändå?
    Vad är DS?  Varför kollar de tappen på dig? HAr inte hängt med riktigt...
    J

JAg var in på förlossningen natten mellan torsd o fred och fick bricanyl. Sammandragningarna som jag haft denna vecka blev värre och i torsdags fick jag åka in då det drog igång mer.
    Fick bricanyl för att stoppa värkarna och tappen var då 1,5 cm lång och öppen för ett finger, vilket var helt normalt för en omföderska. SKÖNT!
    Fick åka hem i fredags med uppmaningen att söka direkt igen om det drog igång...
  • pickaboo
    LyckligaGatan skrev 2010-11-09 19:16:56 följande:
    Hej tjejer!

Här rullar livet vidare med pinvärkar..Och det blev inte bättre av att vi blev påkörda när vi åkte bil heller. Ingen större hastighet eller ngn  stor skada på bilen, men ändock skada på bilen. Vi klarade oss OK (bortsett från lite chock (jag) och ilska (maken). Vi kom från en vändplan och andra bilen från en parkering. Hon hävdade att hon inte såg oss, vi har väl lite svårt att se hur hon kunde missa en klarröd bil helt utan snö, men men. Hon träffade vagnhuset på höger fram, en halvmeter i från mig. Vi tycker inte att det kan vara högerregeln där, men vi får se vad försäkringsbolaget säger. Blir en jävligt dyr läxa om vi har fel. M har suttit och kollat trafikregler som en tok här hemma..

Jag är mest rädd och ledsen. Hade hon träffat dörren hade både jag och magen kunnat göra oss rejält illa. Vare sig olyckan berodde på att hon "inte såg oss" eller på att maken var övermodig (vilket han är ibland) så var det för nära för att vara okej. Han ska iväg till gymmet nu, och det är nog tur det. Jag är för arg och ledsen för att vara rolig att ha och göra med. Usch, ska försöka förtränga hur nära det var. Emilia sitter ju bakom mig, men hon sitter ju ändå högre upp.. Jag inbillar mig att hon är mer säker iaf.

Ska gå och trycka i mig mer Alvedon nu... Sd minskade inte direkt efter eftermiddagens dramatik...
    Nämen fy! Låter ju inte alls bra!
    Vad säger barnmorskan om dina sd då? Beror de på något särskilt (uvi) eller är det bara tråkiga pinvärkar?

Tappen är inte påverkad?

Jag har ju mina sd som kommer och går, men de är absolut inte regelbundna. Däremot har jag en två, tre stycken per dygn som gör rejält ont, som värkar!

MEn jag antar att det är fullständigt normalt...
  • pickaboo
    LyckligaGatan skrev 2010-11-15 10:54:12 följande:
    Jag är ju för att man ska få ngn form av koll om man är kapabel till körkort efter en viss ålder... Min kära morfar har ju backat in i rondeller och kör allmänt galet.. Jobbar som läk.sekreterare och där ser man också en viss del som kanske inte ska ha körkort i sin ålder...

Skönt att det går snabbt att fixa iaf! Vår tar ju över 1 vecka... Fått skjuta upp det tills vi vet när bebis kommer... Eller iaf så vi vet att vi har tillgång till hyrbil.

Idag går jag in i v 38 (enl UL). På torsdag vet vi om jag blir igångsatt eller inte. Isf hoppas jag på nästa vecka. Vill hinna med att fira födelsedagsbarn osv innan bebben kommer, så kan man bara koppla bort sånt sen...
    Varför igångsättning (nyfiken)?
    JAg var på spec mvc idag för att prata av mig inför förlossningen. Fick kika in på förlossningen också och det kändes inte alls så jobbigt som jag trodde det skulle göra. Däremot kunde jag inte hålla tillbaka tårarna när jag såg en bädd på förlossningssalen... Har nämligen ett fotografi av min dotter liggandes poå en sådan bädd. Alldeles ny... Jag har inte kommit tillbaka från operation ännu så jag har bara bilden av henne liggandes där. (Har lagt upp bilden i dag på bloggen om någon är nyfiken)

Annars då?
    Jo jag sitter i soffan med väldigt mystiska sammandragningar... De kommer GANSKA regelbundet och vara i 1 - 1,5 minut. Jag får mensvärk emellan dem, men det gör inte ondare än att det drar på höger sida av ryggen under tiden...

När jag hade värkar med dottern så gjorde det ju JÄTTEONT i ryggen, men nu är det som sagt bara "drag" på höger sida. Kan tillägga att jag bara blir hård på höger sida också...

När jag var inne på förlossningen för några veckor sedan med sammandragningar, var det lite ondare, men även då bara hård på höger sida. De sa att det var för att jag hade livmodern lutad åt höger...

Någon som känner igen detta? Ska man åka in och kolla upp?
  • pickaboo

Gah! Shit vad det trycker neråt idag! Har ju sammandragningar pga en uvi men borde inden försvinna efter fyra dagars behandling med antibiotika (av fem)?

Hö njure är ju påverkad och den känner jag av som huggsmärta...

5-7 veckor kvar idag... Känns tungt med tanke på dessa sd. De kommer med en halvtimmes intervall, gör inte jätteont men känns

Svar på tråden Decemberbebis 2010