Inlägg från: Lakritsnapp |Visa alla inlägg
  • Lakritsnapp

Decemberbebis 2010

Hej tjejer!

Nu var det sådär länge sen igen som jag kikade in här *skäms*.
    Är hemma och vab:ar, så då lär det bli lite datatid mellan varven idag.

Ser att många av er införskaffat vagnar, vad mysigt. Vi kör på storasysters vagn, den håller en omgång till. Så köpte vi en Emmaljunga tvillingvagn förra graviditeten (som inte höll hela vägen) och den behåller vi ifall att storasyster vill åka med, fast hon kommer hinna bli 2  1/2 år innan småsyskonet kommer.

Var på RUL i måndags. Vi hade samma sköterska som gick bredvid och lärde sig när vi gjorde kub:et för 7 veckor sedan. Känns lite sådär, hade gärna velat haft någon med "vant ultraljudsöga" eller vad man ska säga. Tycker det är lite konstigt att de sätter en nybörjare på oss, när de vet att vi hade en tråkig upplevelse sist och att vi förmodligen är ännu mer nojiga än andra blivande föräldrar, som inte råkat ut för tråkigheter.
    Ska till Bm på torsdag, ska ta upp det med henne. Fast vi får ett utökat ul om 6 veckor.

Hur känns det i era magar?

Här far det runt som en virvelvind, pigg liten rackare. Gick in i v.20 igår och moderkakan sitter i framvägg, så ul-sköterskan sa att det kommer dröja innan jag känner bebis. Men då fick jag berätta att bebis har jag kännt av (utan tvekan) i 3 veckor snart och förra onsdagen kände pappa första buffen utanpå magen. Det är härligt Glad.

Ni som har fått veta kön... vad avundsjuk jag blir Flört Här i vår stad talar de inte om vad det blir, man får gissa själv om man råkar se nå´t. Karln tror han såg en snopp, men jag såg bara navelsträngen... pappa har höga tankar om sin "son" haha!

Får ni sammandragningar?
    Här drar magen ihop sig som en boll, så fort jag lyfter tungt. Hade likadant med dottern, så det ska väl inte vara någon fara, men det känns ju lite obehagligt.

• Lakritsnapp

Ush och fy, helgen går alldeles för fort.

Pratade med min Bm i torsdags om vår oro kring ul:et. Fick ett nytt ul dagen efter, med ordentlig genomgång av hjärtat, av rutinerad sköterska... nu är jag nöjd Glad

Nämnde mina sammandragningar för Bm och hon lät bekymrad och sa att jag absolut skulle ta dem på allvar och höra av mig om det blev värre.
    Jag blev väldigt förvånad, då jag hade samma Bm under min första graviditet och då sa hon att det var helt ofarligt.
    Kan det vara så att de inte tar förstagångsföderskor på allvar?

pickaboo: Kontakta din barnmorska och stå på dig vad det gäller din oro. Det är ju det dom är till för... att hjälpa till och lugna. Tycker det är väldigt dåligt att de inte lyssnar på dig.

• Lakritsnapp

pickaboo: Ja, jag har många sammandragningar per dag. Fast jag antar att de har att göra med att jag lyfter tungt i jobbet och styr en del med hästarna på fritiden. Magen blir som en stenhård boll och det gör ont. Jag märker ju att de avtar i styrka och antal när jag bara tar det lugnt och slappar.
    Hade som sagt likadant sist och vår dotter kom bara ca en vecka för tidigt.

Jag förstår att du är orolig när eran första ville ut så pass tidigt som i v.33.

• Lakritsnapp

Hej!

Fy vad tråkigt att en del av oss mår så dåligt under graviditeten, man borde ju få må JÄTTEbra, så man är pigg och utvilad när bebis kommer.

Själv mår jag bra, inga krämpor förutom trötthet och sammandragningar. Jobbar heltid, men tar mycket hjälp av mina kollegor i och med att det är många tunga lyft.

Pratade med min mormor häromdagen, hon frågade hur jag mådde. "Bra, fruktansvärt trött bara" svarade jag. "Trött!" Utbrister hon "Varför är DU trött???"
    Jag visste inte vad jag skulle svara. Jag jobbar heltid, är gravid i v.22, tar hand om hem och en 2-åring och 5 hästar... det tär lite. Visserligen har jag nog världens bästa make, som hjälper till... men man ÄR JU TRÖTT NÄR MAN ÄR GRAVID. Eller? Jag fick för mig det, men mormor sa att man minsann skulle få överskottsenergi och vara så pigg och glad när man är med barn.
    Jag blev sur, men jag antar att det är graviditetshormoner Flört

Jag har gått upp 6kg redan. Sist tror jag att jag gick upp 15kg och mer än så ska/får jag inte gå upp nu heller. Visserligen rasade kilona snabbt av förra gången, men vad jag förstått så brukar andra gången vara svårare att bli av med.

• Lakritsnapp

Haha, man får vara sur Skrattande

Det är lite kul att ALLA runt omkring vet sååå mycket om just MIN graviditet och om vad VI behöver till våran bebis. Det ska bli intressant att se om jag får alla dessa braiga råd nu med nummer 2 också... eller om dom litar på att vi fixar det här själva.

dreamer78: Köp hur mycket kläder du vill... gärna lite extra, bara för att retas Flört

• Lakritsnapp

nannii: Angående sammandragningarna, så tycker jag att du ska ta dem på allvar och ta det lite lugnare. Märker du att de blir mer intensiva eller inte går över när du vilar, så prata med BM. De ska släppa direkt när du vilar och de ska inte göra jätteont.
    I min första graviditet sa min BM att det var ofarligt och att livmodern bara tränade, men denna gång ser hon mer oroad ut och säger åt mig att ta det lugnare.

Mrs T: Otäckt med händerna Rynkar på näsan

• Lakritsnapp

Hej alla tjockisar Flört.
    Hoppas ni och magarna mår bra.

Idag är det lite datatid för mig igen, då jag är hemma från jobbet (magsjuka, eller nå´t liknande). Kan misstänka att det är järntabletterna jag nu måste vräka i mig (fast sist gav de motsatt effekt).

Vad duktiga ni är som syr en massa bebisprylar, själv blir jag alltid osams med symaskinen (när jag väl försöker sy någonting) och det slutar med ihoptrasslad tråd, nålar som går av och sönderdraget tyg Rynkar på näsan.

Var hos Bm i måndags och mätte magen, den växer som den ska och lite till. Hjärtljuden låg runt 150, vad har era bebisar för hjärtljud?
    Tänkte vi kunde jämföra och se om det stämmer med myten att runt och under 140 = pojke och runt och över 150 = flicka.

Nästa vecka ska vi på ul igen, organscanning. Får se om vi kan/får se könet då, jag är så nyfiken.

Klingan13: Jag kan nog säga att jag har dålig aptit nu sen jag blev gravid... på mat. Däremot går kakor, bakelser, godis... ja allt som är sött, det går jättebra att äta och nästan hur mycket som helst går ner.

• Lakritsnapp
    luvpillow skrev 2010-09-01 18:14:36 följande:
    Hej!

Jag antar att min bebis är lite dubbelkönad isåfall.. hihi.. Den har mest haft hjärtljud på 150-152 , men nu senast var det 136! :P Så vi får se va det är för en filur sen som tillslut tittar ut.

vilken vecka är du i? jag käkar också tonvis med sött, har gått upp hela 10 kilo redan! Och ändå syns det inte mycket på magen, men jag var rätt liten innan, vägde 45 före grav..

Ni andra: Hur mår ni?
    Na, fast då chansar jag på att du får en liten grabb, och att hjärtljuden som låg på 150-152 då var i "arbetspuls".

Min krabat är helvild... i stort sätt jämt och nu när det låg runt 150 så var det mitt i bebisens gympapass... så jag chansar på att det också är en kille Skrattande

Är i v.24+1 idag och har gått upp 8 kilo. Har en liten kula, säger alla, men bm försäkrade mig om att den följer kurvan så bra så. Mycket av vikten har nog satt sig på boobisarna Glad dom var obefintliga innan, haha! och så har rumpan breddat på sig en hel del.
  • Lakritsnapp
    luvpillow skrev 2010-09-02 18:34:55 följande:
    haha, jag tycker den känns som en tjej..men det är bara en aning.. ;P

Kul, har du barn sen innan eller är det första? :)

Men!! SAMMA här! Boobsen, rumpan och låren (som var spinkiga innan) har fått myyycket.. till och med rundare om ansiktet är jag.. och det får man höra från folk! Skäms fast jag gillar att man plötsligt fått bröst, det är kul.. hahah
    Ja, vi har en tjeja på 2 år.

Ja, visst är det skoj med boobsen... hoppas dom stannar kvar. Fast om det blir som sist så försvinner dom snabbt efter avslut av ammning, tyvärr Rynkar på näsan.

Nä, folk skäms inte över att påpeka att man lagt på sig en aning... vilka rättigheter dom tar sig, bara för att man är med barn. Snart börjar väl allt "kladdande" på magen också, ush & blä.

Ni andra skriver att ni ska tänka på vad ni äter och passa er för viktuppgång. Jag tror inte jag kommer vara så duktig Oskyldig.
    Gick upp någonstans mellan 15-20 kilo med dottern, men mycket var vatten som bara försvann Poff! nästan direkt efter förlossningen. Det andra rasade också i skaplig takt under ammningen och när dottern var igång och kunde gå var jag magrare än innan. Tänkte att nu när jag kommer att ha två "vilddjur" så behöver jag väl alla energidepåer jag kan ha, haha! Flört Så jag ska allt njuta av maten ... och godsakerna.

Vi köpte en begagnad Emmaljunga syskonvagn sist jag var gravid med ett syskon till dottern (det gick tyvärr inte som vi ville) så vagnen har stått i förrådet ett bra tag nu.
    Igår plockade jag in vagnen (med hjärtat i halsgropen) trodde att råttorna ätit upp den, men den var hel... precis orörd. Så idag ska jag tvätta och fixa med den Skrattande.

Ha det gott alla!
  • Lakritsnapp

Hej tjejor!

I onsdags var vi på ett extra ul för att kolla extra på hjärtat och andra innre organ, allt såg bra ut.
    Jag frågade läkaren lite försynt om hon skulle råka se könet, så får hon gärna berätta för oss. Hon kikade extra efter just könet, som bebis inte så gärna ville visa för oss, låg med benen i kors, haha!
    Det är en liten pojke som bor i min mage!!
    Vi är så glada Glad.

Svar på tråden Decemberbebis 2010