Inlägg från: Ett två tre |Visa alla inlägg
  • Ett två tre

Decemberbebis 2010

LyckligaGatan skrev 2010-09-02 13:12:59 följande:
    Men har du ingen smärtlindring alls att ta till? Ska vi åka längre sträckor drar jag igång TENSen så fort vi sätter oss i bilen, muppigt absolut men det funkar för min del. Sen sitta på en kudde funkar också. Dela upp bilresan? Det tycker jag verkar vara det bästa alt..?

Har en övertrött dotter här hemma som BARA ska vara i famn. Försökte lägga henne och hon blev superlessen.. Snart kan jag inte bära henne heller, magen börjar bli i vägen.. Hon går ju inte än så det är inte så enkelt jämnt... :-S
    Nej har ingen tens, osäker på var jag kan få tag i en här, hmmm, får kolla lite.

Hur gammal är dottern igen? Jag vet du har skrivit det förr men jag har minne som en guldfisk Skäms
    Mons april 2008 - BF 17 Dec 2010
  • Ett två tre
    LyckligaGatan skrev 2010-09-02 15:39:07 följande:
    Haha, ingen fara! Det är många att hålla reda på i tråden. Hon är 13 mån, lillskruttan. En bekväm och dessvärre bortskämd trollunge som för tillfället skriker så fort hon inte får som hon vill.... Åh va kul vi har om dagarna... Nu har både hon och jag sovit eftermiddag så nu är vi iaf på bra humör båda två, det händer ganska sällan känns det som.
    13 månader ja, det är en aktiv ålder! Då har du nog att göra på dagarna 
  • Ett två tre
    LyckligaGatan skrev 2010-09-03 10:05:38 följande:
    Eh ja... Idag är hon söt och hjälper mig städa.. Eller kanske tar fram det jag städar undan men.. Imorgon kommer det komma ett grabbgäng instormandes och kidnappa maken, sen svensexa. Så nu går jag med den underbara foglossningen och städar.. Ska köpa mig lite choklad sen för att gratulera mig själv till hur duktig jag är.

fick nog månadens kommentar av gubben igår: "Men ärligt, dina bröst har växt massor under dagen!!" det märkte han allt..

jag har gått upp 6 kg nu, när det väl släppte så gick det fort att gå upp 4 kg. Får kanske tänka på vad jag trycker i mig ändå.. :-/

Nu försöker dottra krypa under soffan.. så.. TREVLIG helg tjejer om vi inte hörs
    Jag har gått upp 7-8 kg, det rasade upp från +2 kg till +7, vet inte vad som hände Fick en del vatten och så men tror en del är lite osund mat oxå tyvärr. Men jag är ändå "nöjd" med det i vecka 25, med sonen gick jag upp 30 kilo (!) och alla kg hann inte gå bort mellan. Den här gången hoppas jag på max +15-18 kg och det ser ju ganska lovande ut än så länge 15 veckor kvar till BF, ska väl inte lägga på mig ett kilo i veckan får man hoppas

Men jag ska oxå försöka tänka mer på vad jag äter, jag vet hur tung jag var sist på slutet och hur mycket jag slet med kilona efteråt. Men det är svårt att låta bli att proppa i sig allt möjligt!

Trevlig helg till alla Vi ska fortsätta leta ny bil i helgen, vi måste ha en med större baksäte som det får plats två bakvända barnsäten i + som har plats till syskonvagn mm i bagaget
  • Ett två tre
    Moster Ann skrev 2010-09-08 13:57:46 följande:
    Jag är så sjuk okunnig om havandeskapspenning och allt sådant!
    Så jag vet inte alls vad man ska göra innan det är dags, om vilka papper man ska skicka in och vart..

Jag började vid månadskiftet att plugga på uiversitetet, till förskollärare. Jag hade tänkt att läsa tills det är dags (om jag orkar). Är det dumt av mig? Bör man vara hemma ett tag innan BF?
    Just nu mår jag jätte bra, jag har näst intill inga sammandragningar eller foglossningar. Bara då & då.. Känner mig bara tung/trött i fötterna vissa kvällar...

Jag är jätte nervös för allt med försökringskassan och allt,.... Kan någon hjälpa mig att bringa lite klarhet?
    Nej mår du bra är det ju inga problem att läsa helt till det är dax, det känner du ju själv

Jag kan inget om försäkringskassans regler och sånt så jag kan tyvärr inte bringa nån klarhet. Jag bor i Norge så jag behöver inte ha med försäkringskassan att göra. Vi bråkar med Nav här istället, typ lika illa
  • Ett två tre
    Moster Ann skrev 2010-09-09 09:40:55 följande:
    De är alltid ngt som ska vara ett bekymmer... Jag har hört att försäkringskassan kan vara riktigt jobbiga att ha och göra med.. så jag ser inte fram emot det!

Då gäller det väl bara att kämpa antar jag.. Jag hoppas att jag orkar läsa klart vissa delar av kursen innan plutt kommer.. som det känns nu så känns det inte helt osannolikt att jag orkar.

Mathea: Hur går det för dig i din graviditet? Har du också fått mycket besvär som dom andra tjejerna?
    Det är inte säkert du får problem med försäkringskassan då, ta det som det kommer, det kanske går helt smärtfritt i ditt fall och då har du oroat dig i onödan

Jag har en massa besvär tyvärr. Trots att jag är i vecka 26, snart 27 så är jag fortfarande grymt illamående och yr hela dagarna Sen sliter jag mest svår foglossning och ond rygg så jag är sjukskriven 100% sen 14 dagar tillbaka. Har en del blodtrycksfall oxå så jag försöker vila en hel del.
  • Ett två tre

Här i Norge skickar man in nåt slags "moderskapsintyg", det är en bekräftelse man får från BM eller sin läkare att man är gravid och när BF är, det lägger man med i ansökan för föräldrapengarna. Gick ganska smidigt sist, vi fick ett papper om när föräldraledigheten startar och när den är slut. Man kan inte söka förren tidigast i vecka 26 så jag har inte skickat in nåt än, är visserligen i evcka 26 men har inte fått intyget än, får det hos BM nästa vecka.

Här måste alla börja föräldraledigheten 3 veckor innan BF. Eller måste och måste, man kan väl jobba längre om man vill men då "brinner" dom veckorna upp. Men det vanliga är i alla fall att man går hem senast 3 veckor före BF, väldigt många är sjukskrivna en stund innan det, det godkänns utan problem här.

En annan skillnad i Norge mot i Sverige är att BF är på 40+2 veckor här, ingen aning om varför, i resten av Europa är ju BF i vecka 39+6 eller 40+0. Men här i Norge är man tydligen gravid 2 dagar längre Hur är det med det i Danmark?

• Ett två tre
    AnKaJ skrev 2010-09-13 15:04:56 följande:

Hej på er,

Det verkar som många av er har redan ordnat med barnvagnar. Vi var inne för nån vecka sen och beställde men tänk att det är en sån lång leveranstid! Det går nästan fortare beställa hem en ny bil!

Jo jag tänkte höra med er hur ni har det med att bestämma namn. Har ni top 3 favoritnamn eller har ni bestämt er för ett? Jag har börjat vackla på namnfronten och känner att jag har ingen inspiration längre.

Vi hade ett flicknamn som vi gillade redan innan vi ens planerade barn, när jag sen var gravid med sonen pratade vi om det flicknamnet helt till vi visste att det var en pojke, då stog vi helt utan alternativ plötsligt (Fick veta kön på RUL). På förlossningen var sen förnamnet klart, men vi hade två andranamn som vi valde mellan men mellan värkarna bestämde jag att det skulle bli det ena och det blev det Känns som han inte kunde hetat nåt annat.

Flicknamnet hänger kvar, det har varit svårt att släppa det, och eftersom RUL visar att det faktiskt blir en flicka den här gången så det kan hända hon får heta det. Jag har några få andra namn jag gillar men sista veckorna tycker jag att jag har sett dom namnen på flera andra barn, så då känns dom mindre aktuella. OK att nåt annat barn heter det men när man ser 3-4 barn på kort tid som heter det smama känns det för vanligt. Andranamnet är vi inte säkra på alls, vi har lust att ta ett efter nån i familjen den här gången men vi är osäkra. Namnen ska ju gärna passa ihop och passa med efternamnet osv. Skulle det titta ut en liten kille, som min magkänsla säger, trots RUL, så står vi helt utan namn, vi har inga alternativ där alls.

Vi har köpt vagn men det var för att vi ramlade över ett bra erbjudande, annars hade vi väntat lite. Syskonvagn väntar vi lite med, det är inget vi behöver första dagen.
  • Ett två tre
    Ninny skrev 2010-09-14 14:39:24 följande:
    Hej, hittade precis den här tråden så jag slinker in här. Är i v24 nånstans och väntar på svar från aurora mottagningen. Hade en svår första förlossning med ett stort barn och ska nu få tillväxtultraljud senare i graviditeten, och efter det får vi se om det blir tidig igångsättning eller snitt. Känns en aning skrämmande denna gången, tänker mycket på vad jag äter mm, men hoppas allt går bra, på nåt vis kommer barnet ut.
    Vi har inte tagit reda på könet men jag hörde att man kan se sånt på hjärtljuden. Min son låg på ca 120-130slag, denna bebisen har högre ca 150slag, så enligt nån teori jag hörde har flickbebisar fler slag än pojkar. Finns det någon som har erfarenhet av detta ?
    Jag tror snarare det med hjärtslagen är en myt än en teori faktiskt... Stämmer på väldigt få så när det först stämmer är det nog bara en slump.

Jag går oxå hos motsvarigheten till Aurora pga en svår första förlossning. Hur stort var ditt barn?
  • Ett två tre

Jag gick in i vecka 29 idag, har 83 dagar kvar till Bf och såg i gravidkalendern att jag gått in i tredje trimester oxå

Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
  • Ett två tre
    Mrs TH skrev 2010-09-24 11:16:11 följande:
    Usch för klåda, det får jag ibland men det håller inte i sig så länge, tack och lov och det är bara på vissa ställen, typ vaderna.Men det blir bättre om jag smörjer in mig med en kall salva.

Jag har impulsbokat ett 3D/4D ultraljud i oktober. Vaknade bara och kände, nä men va fan varför inte? Så jag bestämde mig för att om det fanns en ledig tid den lördagen vi är i sthlm så är det menat, och mkt riktigt, det fanns EN ledig tid, men inte längre Fick ganska mkt mer pengar än förväntat den här månade + att vi fått ett babyskydd så det behöver vi inte köpa heller. Då kan vi unna oss det här Och en baby bedside crib.
    Vad mysigt med 3D/4D Jag kunde egentligen oxå tänka mig att ta det men maken vill inte, han tycker bilderna är så otäcka Så vi låter väl bli då, tog inte med sonen heller.

Jag kliar oxå sönder mig Mest fötterna, vaderna, benen och magen.
    Mons april 2008 - BF 16 Dec 2010
Svar på tråden Decemberbebis 2010