Ginge skrev 2010-04-21 16:17:33 följande:
Just nu har jag fastnat i en tanke att jag inte förser embryot med alla näringsämnen. Man kan ju knapt äta någonting av illamående....Min diet består av alla möjliga frukter och...körsbärstomater, och inte så mycket av proteiner eller kolhydrater. Även om i boken står det att om man spyr i början av graviditet så kan man t.o.m. gå ner i vikt, och det är helt OK tydligen. Men ändå... Man skulle ju kunna få råd från BM om vilka extra vitaminer eller något annat man ska ta, men för mig kommer det bli vecka 9 när jag första gången träffar BM. Och då är ju bara 3 veckor kvar inan embryo är utvecklat. Det är ju så mycket som färdigtutvecklas innan veckan 9......Min värsta mardröm skulle vara icke hälsosam bebis ju.... Vet inte om jag skulle palla med.....
Men vännen, oroa dig inte. Jag mådde precis så som du mår i förra graviditeten, det tog till v 15 innan jag kunde äta schysst igen. Bebisen får all sin näring från gulkroppen eller gulesäcken, kommer inte ihåg vilken.
Och är du orolig, ring BM redan nu. Ta vitamintillskott om du känner dig orolig, apotekspersonalen vet ju ganska mkt också.
Försök att inte oroa dig, bebben mår bra!