• Tilma

Decemberbebis 2010

sagomor skrev 2010-04-18 21:09:28 följande:
    Hej!Hoppar in här i tråden trots att jag inte hunnit läsa igenom allt. Har plussat idag (min egen födelsedag och detta var förstås bästa presenten) på BIM +1 efter att ha försökt i ca 4 månader att bli gravid med nummer 2. Har en dotter som blir 3 i maj och enligt beräkning så blir BF för detta barn 24 dec!!! Bor förövrigt i Stockholm, i Kärrtorp.
    Hihi, GRATTIS x2 Jag plussade faktiskt också på min födelsedag (15/4). April tycks vara en bra månad
    Live to win.
  • Tilma
    Ett två tre skrev 2010-04-18 20:34:36 följande:
    Det drack jag litervis av med sonen oxå, men den här gången smakar apelsinjuice som den gör om man dricker den när man precis borstat tänderna, urk!
    Lustigt att det kan vara så olika från graviditet till graviditet
    Live to win.
  • Tilma
    Ett två tre skrev 2010-04-19 07:11:28 följande:
    Kanske annat kön den här gången
    Kan ju vara så... fast så här tidigt i graviditeten är väl det inte ens bestämt?
    Live to win.
  • Tilma

Ringde till Mama Mia idag och fick en tid redan på tisdag, den 27 april. De ville 'kolla upp mig' i och med att jag hade ett missfall den 11 mars i år... och sedan inte haft någon vanlig mens där emellan. Känns bra! Måste dock köpa hem ett gravtest och kissa på innan, så att jag fortfarande ÄR gravid när jag ska dit *skrattar*

Live to win.
  • Tilma
    Ginge skrev 2010-04-19 10:24:46 följande:
    ahm..... Köns bestämms ju samma minuten som spermien träffas äget :)  Det är så att kvinnor har bara kvinliga chromosomer i ägget, däremot spermier har både manliga och kvinliga chromosomer. Så könet är ju redan bestämt:) Och redan i vecka 8 så inre könsorgan är färdigbildade hos embryo.Jag läser boken av Anne Deans "Gravid".  och där finns mycket och bra information:)  Den är min nya bibel just nu :)
    Hade för mig att jag läst någonstans att det inte bestäms förrän senare, men jag har förmodligen fel då.
    Live to win.
  • Tilma
    Nanniii skrev 2010-04-19 11:47:57 följande:
    Ja jag är alldeles upprörd. Ska det gå till så? Jag trodde alltid man kollade vul för att fastställa vilken vecka man är i, och att allt ser bra ut??:(Och enligt vänner här så är dom på sjukhuset inget bra heller tydligen.
    Åh, fy! Vad ledsen jag blir för din skull.

Tyvärr är det ju så att man väldigt tidigt i graviditeten inte riktigt kan se vilken vecka man är i... eller om det finns någon hjärtaktivitet. Till en början syns ju bara en hinnsäck. Oroar du dig däremot jättemycket tycker jag att du kan åka akut till sjukuset (det borde väl finnas någon form av gynnakut?) och be dem kontrollera där. Annars borde de väl absolut göra ett vul på första besöket hos bm? Hur ska man annars ens veta om det är värt att boka in en ny tid eller vad man ska utgå från för vecka?
    Live to win.
  • Tilma
    Mrs TH skrev 2010-04-19 12:15:50 följande:
    Jag trodde också att jag skulle få göra ett vul i v11-12 men icke sa nicke sa BM det blir inget vul utan det första man får är ett UL i v18-20. Iofs kan man ju gå privat( vilket jag funderar på att göra), men jag tycker att v18-20 är lite sent om jag ska vara ärlig!
    Ja, gud...
    Jag kommer kräva ett vul (tror iof att jag 'måste' göra ett då jag aldrig fick tillbaka min mens mellan ett missfall och den här graviditeten.. kommer aldrig kunna lista ut grav-vecka annars) ... för aldrig i hela livet att jag går fram till v.18-20 och väntar på ultraljudet. Herregud, det är ju ett rätt bra tag dit och ska man då hela tiden oroa sig för att "allt är okej" blir det ju tok-jobbigt. Oroar sig gör man ju tillräckligt ändå
    Live to win.
  • Tilma
    Karttikeya skrev 2010-04-19 17:46:55 följande:
    Skulle ringt mvc idag, men min telefon lade av, så det får bli på onsdag. Funderar lite på vad man ska säga? "Hej, jag har kissat på en sticka, det blev ett plus, vad gör jag nu?" Haha. Snacka om att vara helt lost.Har varit extremt trött i en vecka nu, men antar att det är kroppen som ställer om sig inför allt det härliga nya som sker :)
    Det var typ vad jag sa!
    Tror att de är rätt vana vid att smått chockade och nervösa blivande mammor ringer och 'har kissat på ett gravtest som är positivt'
    Live to win.
  • Tilma
    tessbmess skrev 2010-04-20 11:27:30 följande:
    Vad 17 betyder alla førkortningar?! VUL, BIM osv?
    VUL = Vaginalt ultraljud
    BIM = Beräknad icke mens

Fler förkortningar du inte greppar? Det tar ett tag att fatta! Jag undrade också över BIM förut. Tror bara den förkortningen används här på familjeliv faktiskt?
    Live to win.
  • Tilma
    Ginge skrev 2010-04-20 14:03:02 följande:
    Det kan jag hålla med!Mitt illamående verkar lindras lite av ingefäratabletter :) men dåligt mår man ändå i olika svårighetsgrader... Tur att man har så förstålig (?) sambo. Han tycker så synd om mig och försöker ta hand om mig så gott han kan. också igår föreslog han att snart är ju försent att ta "före" bilden på min mage. så nu börjar vi fundera om vi ska följa mages växande med bilderna eller inte... :)
    Klart ni ska ta bilder! Det är ju superkul att ha i framtiden. Dels för det egna minnets skull men också att kunna visa för ert barn
    Live to win.
Svar på tråden Decemberbebis 2010