AnaMadrid skrev 2010-04-15 20:09:21 följande:
Hej, Tackar till er båda. Lille Gris: Såsom jag tolkar böckerna handlar det om stress som påverkar balansen och energin i kroppen, på ett negativt sätt. De ger tyvärr inga referensvärden. Men jag tolkar det som att det inte handlar om att man har en stressad morgon och måste springa till bussen, eller måste stressa för att hinna med några saker en helg. Istället tolkar jag det som att det handlar om att man kanske har olösta konflikter i nära relationer som tär på en, eller ett jobb man inte trivs med, lite halvdålig självkänsla, frustration av någon anledning eller dylikt. Sådant som man liksom har haft ett tag och som man bär omkring på/ något som hänger över en. Jag vet att det är mycket kontroversiellt att säga att stress påverkar fertiliteten, man vill inte skuldbelägga kvinnor som har svårt att få barn. Och innan jag läste böckerna tänkte jag också att vad fasiken, det kan väl inte spela nån roll hur stressad jag är, kvinnor har ju fött barn i alla tider etc etc. Men när jag läste böckerna, vi hade då försökt i två års tid, då gav jag upp och tänkte, jag har faktiskt inget att förlora på att göra yoga. När man gör yoga så andas man ju djupare andetag, kroppen läker och man förbättrar blodcirkulationen i kroppen. Jag levde ju inte direkt i nuet utan jagade ägglossningsdatum, hade sex för att vi var "tvungna" och såg på mitt liv i menscykler...
Ganska svävande alltså
Det jag försöker komma fram till är på vilket sätt "obalansen" skulle störa fertiliteten, lite mer konkret än bara "på ett negativt sätt".
Och säger böckerna rakt ut att infertiliteten i sig (dvs frustrationen över problemen) påverkar så att det blir ännu svårare att lyckas, eller var det din egna tolkning?
Att stress påverkar kroppen är inte något konstigt, det har man vetat länge. Om däremot vanlig vardagsstress skulle påverka så pass att man blir infertil utan att ha några som helst andra kroppsliga symptom...njaa, det har jag svårt att köpa. Om det vore så enkelt att åtgärda infertilitet med avslappning så skulle vetenskapen ha hittat det för länge sen. Men visst är det bra med avslappning och yoga, för att må bra i sig själv och orka med livet trots motgångar.
(ta det inte som att jag försöker "sätta åt" dig personligen, jag är uppriktigt intresserad men har ingen lust att lägga pengar på alla böcker det tipsas om utan att veta om de har någon verklighetsförankring eller bara är flummigt bullshit)