Till ofrivilligt barnlösa
Hej,
Jag vill dela med mig av tips och råd som gjorde att jag och min man nyligen, på egen hand, lyckades bli gravida efter att ha försökt i två år. Vi hade innan dess gjort två inseminationer utan att lyckas och våra läkarbesök visade inte på att något skulle vara fel med varken mig eller min man. Vi var alltså ofrivilligt barnlösa.
Efter två års försök hittade jag följande två böcker som jag rekommenderar: ”The fertility plan” av Blakeway och David, samt ”The infertility cure” av R. Lewis. Båda böckerna uppmuntrar till livsstilsförändringar, kost och motionsförändring inspirerad av kinesisk medicinsk lära. I böckerna kan man ställa diagnos på sig själv, på vilka problem man upplever, på ens menstruationscykel, om man har smärtor vid eller innan mens osv. Detta leder till att man får en definition av sin kroppstyp, därefter får man tips och råd om hur man ska äta och motionera utifrån sina förutsättningar.
Båda böckerna tipsar om yoga som träning och jag köpte ”Yoga4Fertility” av Brenda Strong, på nätet, samt tränade kundaliniyoga. Detta gjorde jag var/varannan dag samt tog promenader istället för att gå på gym eller gå på spinning. Enligt böckerna är framförallt långvarig stress som satt sig i kroppen negativ för fertiliteten, och även om man inte tror det så underlättar yoga och stressreducering förmågan att hantera vardagen när man är ofrivilligt barnlöshet som är stressande i sig.
I USA verkar man göra mycket mer omfångsrika undersökningar med de par som inte kan få barn. I Sverige verkar man förlita sig på IVF och inseminationer. En läkare i boken gav Acetylsalicylsyra till vissa patienter för att öka blodflödet till livmodern. Detta är också en metod som används av IVF kliniken i Falun. Vi tog också en kur antibiotika för att döda eventuella bakterier som hämmade att ägget fäste, något som läkare ofta ordinerar i USA.
Det är givetvis mycket viktigt att inte göra något som äventyrar ens hälsa. Vi stämde av med flera källor och läkare innan när det gällde medicinerna.
Även om man inte lyckas bli gravid på egen hand med böckerna så har man bättre förutsättningar att lyckas med en IVF eller insemination efter att ha följt råden, då man har skapat bättre balans i sin kropp.
Jag hoppas att detta kan hjälpa någon. Jag vet hur jobbigt det är när det inte funkar!