• Kristina L

Till ofrivilligt barnlösa

Hej,
    Jag vill dela med mig av tips och råd som gjorde att jag och min man nyligen, på egen hand, lyckades bli gravida efter att ha försökt i två år. Vi hade innan dess gjort två inseminationer utan att lyckas och våra läkarbesök visade inte på att något skulle vara fel med varken mig eller min man. Vi var alltså ofrivilligt barnlösa.

Efter två års försök hittade jag följande två böcker som jag rekommenderar: ”The fertility plan” av Blakeway och David, samt ”The infertility cure” av R. Lewis. Båda böckerna uppmuntrar till livsstilsförändringar, kost och motionsförändring inspirerad av kinesisk medicinsk lära. I böckerna kan man ställa diagnos på sig själv, på vilka problem man upplever, på ens menstruationscykel, om man har smärtor vid eller innan mens osv. Detta leder till att man får en definition av sin kroppstyp, därefter får man tips och råd om hur man ska äta och motionera utifrån sina förutsättningar.  

Båda böckerna tipsar om yoga som träning och jag köpte ”Yoga4Fertility” av Brenda Strong, på nätet, samt tränade kundaliniyoga. Detta gjorde jag var/varannan dag samt tog promenader istället för att gå på gym eller gå på spinning. Enligt böckerna är framförallt långvarig stress som satt sig i kroppen negativ för fertiliteten, och även om man inte tror det så underlättar yoga och stressreducering förmågan att hantera vardagen när man är ofrivilligt barnlöshet som är stressande i sig.

I USA verkar man göra mycket mer omfångsrika undersökningar med de par som inte kan få barn. I Sverige verkar man förlita sig på IVF och inseminationer. En läkare i boken gav Acetylsalicylsyra till vissa patienter för att öka blodflödet till livmodern. Detta är också en metod som används av IVF kliniken i Falun. Vi tog också en kur antibiotika för att döda eventuella bakterier som hämmade att ägget fäste, något som läkare ofta ordinerar i USA.

Det är givetvis mycket viktigt att inte göra något som äventyrar ens hälsa. Vi stämde av med flera källor och läkare innan när det gällde medicinerna.
    Även om man inte lyckas bli gravid på egen hand med böckerna så har man bättre förutsättningar att lyckas med en IVF eller insemination efter att ha följt råden, då man har skapat bättre balans i sin kropp.

Jag hoppas att detta kan hjälpa någon. Jag vet hur jobbigt det är när det inte funkar!

• Svar på tråden Till ofrivilligt barnlösa
  • Lille Gris
    Kristina L skrev 2010-04-10 16:39:45 följande:
    Enligt böckerna är framförallt långvarig stress som satt sig i kroppen negativ för fertiliteten, och även om man inte tror det så underlättar yoga och stressreducering förmågan att hantera vardagen när man är ofrivilligt barnlöshet som är stressande i sig.
    På vilket sätt menar dessa böcker att stressen påverkar fertiliteten? Definierar de vad de menar med stress/långvarig stress? Anger de några referensvärden?

Grattis till graviditeten!
  • Snösport

AnaMadrid:
    Bra tips, ja jag ska väl ändå läsa någon ny bok även om det är svårt att ta sej igenom sådana böcker. Det finns bra andra yogaböcker typ Chakra yoga som har speciella avsnitt just för zonen som påverkar fertiliteten...sedan ska det ju vara harmoni mellan de olika chakrana också fröståss.

Grattis till graviditeten...vi försöker en gång till

• Kristina L

Hej,

Tackar till er båda.

Lille Gris: Såsom jag tolkar böckerna handlar det om stress som påverkar balansen och energin i kroppen, på ett negativt sätt. De ger tyvärr inga referensvärden. Men jag tolkar det som att det inte handlar om att man har en stressad morgon och måste springa till bussen, eller måste stressa för att hinna med några saker en helg. Istället tolkar jag det som att det handlar om att man kanske har olösta konflikter i nära relationer som tär på en, eller ett jobb man inte trivs med, lite halvdålig självkänsla, frustration av någon anledning eller dylikt. Sådant som man liksom har haft ett tag och som man bär omkring på/ något som hänger över en.  Jag vet att det är mycket kontroversiellt att säga att stress påverkar fertiliteten, man vill inte skuldbelägga kvinnor som har svårt att få barn. Och innan jag läste böckerna tänkte jag också att vad fasiken, det kan väl inte spela nån roll hur stressad jag är, kvinnor har ju fött barn i alla tider etc etc. Men när jag läste böckerna, vi hade då försökt i två års tid, då gav jag upp och tänkte, jag har faktiskt inget att förlora på att göra yoga. När man gör yoga så andas man ju djupare andetag, kroppen läker och man förbättrar blodcirkulationen i kroppen. Jag levde ju inte direkt i nuet utan jagade ägglossningsdatum, hade sex för att vi var "tvungna" och såg på mitt liv i menscykler...

Snösport: Precis, jag har gjort mycket yoga och tror mycket på balans i chakrasystemet. Jag gjorde mycket kundaliniyoga, särskilt för rotchakrat, just det chakrat som handlar om trygghet och grundläggande balans i kroppen. Just ”The fertility plan” var en väldigt lättläst bok. Den har också ett positivt fokus, på fertilitet och inte infertilitet.

Hör av er om ni undrar över något annat!

• Lille Gris
    AnaMadrid skrev 2010-04-15 20:09:21 följande:
    Hej, Tackar till er båda. Lille Gris: Såsom jag tolkar böckerna handlar det om stress som påverkar balansen och energin i kroppen, på ett negativt sätt. De ger tyvärr inga referensvärden. Men jag tolkar det som att det inte handlar om att man har en stressad morgon och måste springa till bussen, eller måste stressa för att hinna med några saker en helg. Istället tolkar jag det som att det handlar om att man kanske har olösta konflikter i nära relationer som tär på en, eller ett jobb man inte trivs med, lite halvdålig självkänsla, frustration av någon anledning eller dylikt. Sådant som man liksom har haft ett tag och som man bär omkring på/ något som hänger över en.  Jag vet att det är mycket kontroversiellt att säga att stress påverkar fertiliteten, man vill inte skuldbelägga kvinnor som har svårt att få barn. Och innan jag läste böckerna tänkte jag också att vad fasiken, det kan väl inte spela nån roll hur stressad jag är, kvinnor har ju fött barn i alla tider etc etc. Men när jag läste böckerna, vi hade då försökt i två års tid, då gav jag upp och tänkte, jag har faktiskt inget att förlora på att göra yoga. När man gör yoga så andas man ju djupare andetag, kroppen läker och man förbättrar blodcirkulationen i kroppen. Jag levde ju inte direkt i nuet utan jagade ägglossningsdatum, hade sex för att vi var "tvungna" och såg på mitt liv i menscykler...
    Ganska svävande alltså    Det jag försöker komma fram till är på vilket sätt "obalansen" skulle störa fertiliteten, lite mer konkret än bara "på ett negativt sätt".
    Och säger böckerna rakt ut att infertiliteten i sig (dvs frustrationen över problemen) påverkar så att det blir ännu svårare att lyckas, eller var det din egna tolkning?

Att stress påverkar kroppen är inte något konstigt, det har man vetat länge. Om däremot vanlig vardagsstress skulle påverka så pass att man blir infertil utan att ha några som helst andra kroppsliga symptom...njaa, det har jag svårt att köpa. Om det vore så enkelt att åtgärda infertilitet med avslappning så skulle vetenskapen ha hittat det för länge sen. Men visst är det bra med avslappning och yoga, för att må bra i sig själv och orka med livet trots motgångar.

(ta det inte som att jag försöker "sätta åt" dig personligen, jag är uppriktigt intresserad men har ingen lust att lägga pengar på alla böcker det tipsas om utan att veta om de har någon verklighetsförankring eller bara är flummigt bullshit)
  • Kristina L

I boken The infertility Cure framgår att man i traditionell kinesisk medicin (TCM) behandlar hela kroppen och inte bara delar av kroppen. Obalans i hela energisystemet påverkar reproduktionssystemet genom att det bland annat påverkar hormonerna. Inom TCM undersöker man var livsenergin, Qi, är blockerade/ i obalans och behandlar med akupunktur, och gör även dietförändringar. För att livmodern och äggstockarna ska vara i balans måste andra inre organ, som njuren, levern och mjälten vara i balans. Enligt TCM påverkas till exempel njuren av yttre belastningar som just stress (säg långvarig om du vill) och njuren har en stor betydelse för reproduktionssystemets funktion.

I boken The fertility plan, som kombinerar västerländsk och kinesisk medicin, så menar man att stress påverkar hormonnivåerna i kroppen. Vid stress så överproducerar man adrenalin och kortisol – vilket i sin tur kan påverka nivåerna av FSH och LH, vilka i sin tur påverkar nivåerna av testosteron, östrogen och progesteron. I värsta fall gör stress så att menstruationen uteblir, vilket ju såklart påverkar möjligheten att bli gravid.

När man gör avslappningsövningar eller yoga och djupandas, och därmed stressar ner, så syresätter man hela kroppen, man ökar blodcirkulationen genom kroppen och därmed även blodtillförseln till livmodern.  Man låter kroppen läka. Genom yoga balanserar man kroppen och stimulerar de inre organen.

Vad är balans och vad är obalans? {#lang_emotions_smile} Jag vet inte var gränsen går. I böckerna ställer man sin egen diagnos, ”The fertiliy plan” är snäppet enklare, tydligare, än den andra. En akupunktör kan väl också ställa en diagnos om man är öppen för det.

Att själva infertiliteten i sig skulle påverka så att det blir svårare att lyckas minns jag inte om de säger rakt ut i böckerna. Men hur alla sådana faktorer påverkar måste ju bero på hur man hanterar dem. Upplever man det inte som stressande, ja då kanske det inte är ett problem. Det är klart det blir subjektivt att bedöma det här utifrån, man får väl gå in i sig själv och fundera på hur man klarar av livets "utmaningar" och hur man mår?

Länk till en av böckerna:

http://www.thefertilityplan.com/

• Kristina L

Hej,
    Nej jag vet inte om de finns med svensk översättning. Jag tror inte det.

• vinterbebis12

Tack för tipsen! Har läst infertility cure och den var jättebra. Kände igen mig i mågna symptom de beskriver. Går på akupunktur sedan en tid tillbaka. Känner mig absolut inte stressad men har haft höga stressnivåer i kroppen de senaste åren och har idag symptom som magproblem och sömnsvårigheter (därav inlägg på FL ett på natten :). Dessa symptom har jag tidigare relaterat till annat än stress (kost tex) men sedan jag börjat tänka mer på min livsstil, kost, motion etc har det blivit bättre. Tycker att det känns positivt att jag kan påverka min egen fertilitet genom livsstilen och att andra metoder än hormonstimuleringar kan fungera. Tvärtom många andra tycker jag inte att det är konstigt eller kontroversiellt att stress skulle kunna vara en faktor som påverkar mig. Tror att stress påverkar människor olika, vissa får finnar eller huvudvärk medan andra (som jag) får hormonrubbningar. 

• vinterbebis12
    vinterbebis12 skrev 2010-05-03 01:20:07 följande:
    Var köpte du DVDn förresten? Hittar bara den på utländska siter..
    Har hittat den nu :)
  • tvilling80

Hörde nyss från läkare att stresshormon lagras i kroppsfettet och kan verka där negativt.
    Dvs att det påverkar kroppen även om man inte för tillfället är "stressad". Långvarig negativ stress handlar det då om. Därför är motion bra då dessa hormoner frigörs. Samma hormoner bidrar till att fett lagras på magen med. Om man får reda på vad stress egentligen handlar om är det rätt fascinerande... 

Svar på tråden Till ofrivilligt barnlösa