• mallanis

Vi som vill skaffa gris- Ja allvarligt! =)

Här kan vi diskutera grisar!

Ni som idag redan har gris och vi som någon gång vill skaffa kan samlas och diskutera i tråden. Spelar ingen roll om ni är storproducenter i integrerad besättning eller om ni vill skaffa en minigris- Alla grisintresserade är välkomna!

• Svar på tråden Vi som vill skaffa gris- Ja allvarligt! =)
  • mallanis

Har också funderat på linderödssvin- Har ni tagit på våren och slaktat bort på hösten?
    Skulle gärna vilja ha ett par stycken som kan få gå här året om. Har de varit grininga har hört om dem som tycker att de kan vara lite "svåra"?

• Teskedsmamman
    mallanis skrev 2010-04-10 14:36:30 följande:
    Har också funderat på linderödssvin- Har ni tagit på våren och slaktat bort på hösten? Skulle gärna vilja ha ett par stycken som kan få gå här året om. Har de varit grininga har hört om dem som tycker att de kan vara lite "svåra"?
    Vi skulle slaktat henne till jul men masa saker kom emellan så hon gick ett år till, blev kanske liiiiite seg men GUD SÅ GOTT kött!!!

Nu har jag ingen erfarenhet från andra raser men hon var en kelgris av stora mått, ville gärna slänga sig på sidan så man kom åt att klia magen riktigt ordentligt t ex Jag tycker hon var riktigt behaglig att ha med att göra....
    3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • mallanis

Jag har hört att om de sätter fett ganska lätt om man har kvar de över vintern, det var inget du märkte?

Jasså det var verkligen en kelgris ;)

• Teskedsmamman
    mallanis skrev 2010-04-10 15:39:07 följande:
    Jag har hört att om de sätter fett ganska lätt om man har kvar de över vintern, det var inget du märkte? Jasså det var verkligen en kelgris ;)
    definitivt inte, men så plöjde hon runt rätt friskt i sin skogshage så hon fick nog motion, dessutom gick hon ute hela vintern och borde väl ha ett ordentligt fettlager, men för att vara griskött var det väldigt lite fett på och de som var, var fast och fint och man kände knappt skillnad på det och köttet...

Köttet blev bäst som färs eller om det t ex fick brässera, det var rätt trådigt och segt jämfört med det som man köper, så en ordentlig köttklubba användes ofta men smaken gjorde att man sket i att det var lite segt. Det hade nog varit bättre om vi tagit henne året innan...
  • Ari Gold

Tesedsmamman:

Åh vilken härlig film med myskankan på besö inomhus!

Kikade in på din blogg och tryckte på "djur" för att kolla efter bild på grisen, och hittade då ankfilmen!!

Hur har ni gjort för att få den så "klapptam"?

• Teskedsmamman
    Ari Gold skrev 2010-04-10 18:54:47 följande:
    Hur stor hage krävs åt linderödssvinet? Har ni sökt bidrag för det (eller behöver man ah fler än en då, minns inte riktigt?)
    Den vi har till en gris är ungefär 30 x 30 m... fast det tog henne en vecka att döda all vegetation Tillstånd har vi aldrig sökt...
    Ari Gold skrev 2010-04-10 18:58:35 följande:
    Tesedsmamman: Åh vilken härlig film med myskankan på besö inomhus! Kikade in på din blogg och tryckte på "djur" för att kolla efter bild på grisen, och hittade då ankfilmen!! Hur har ni gjort för att få den så "klapptam"?
    Den är kläckt hos oss och det är handtämjning från första stund, men ändå inte mer än ett par gånger i veckan kanske... sedan går han här och dräller på gårdsplanen och man klappar honom när man kommer åt... eller ja, maken.... Mig hugger han bara och ungarna är livrädda för honom
  • Ari Gold

Jag mende inte tillstånd för grisen, utan bidrag (för ovanliga arter). Tillstånd behöver man väl bara inom stadsplanerat område?

Vi har köpt "vuxna" ankor så de kanske aldrig blir sådär tama då, men jag får väl försöka tämja ällingarna när det bli några. De är väldigt sociala på sitt sätt ändå, gillar att sita med i sandlådan och vid fotbollsplanen osv. Men röra dem kan man inte.

• Teskedsmamman
    Ari Gold skrev 2010-04-10 19:32:50 följande:
    Jag mende inte tillstånd för grisen, utan bidrag (för ovanliga arter). Tillstånd behöver man väl bara inom stadsplanerat område? Vi har köpt "vuxna" ankor så de kanske aldrig blir sådär tama då, men jag får väl försöka tämja ällingarna när det bli några. De är väldigt sociala på sitt sätt ändå, gillar att sita med i sandlådan och vid fotbollsplanen osv. Men röra dem kan man inte.
    Aha.. nä, det enda bidrag vi har är ett skötselavtal från kommunen på den marken hon gick på

Vi bor numera inom stadsplanerat område, vilket vi inte gjorde när vi hade grisen för ett par år sedan, men vi söker nog inte tillstånd nästa gång...

De ankor vi har köpt har aldrig gått att få lika handtama, eller jo, ena honan bland de första vi köpte blev väldigt tam....
  • mallanis

Teskedsgumman- Härlig bild!!!! Ska kolla in din sida på mer djur. Var bodde du vi bor i norrland och kan ha kalla vintrar och det är väll mest då de kan sätta fett.
    Verkar lovande att du tyckte det var gott kött trots att det var lite segt! Lutar mer och mer åt att det blir lineröds för vår del....

Ari Gold- Ja du kan få bidrag har du lantbruk och gårdstöd kanske? Det är ju så att du kan få  en extra slant just för linderrödssvin då det är lantras. Man brukar väll räkna på att 2 grisar per ha och jag har för mig att tillägget för linderöds är 1500.

• Teskedsmamman
    mallanis skrev 2010-04-11 19:04:05 följande:
    Teskedsgumman- Härlig bild!!!! Ska kolla in din sida på mer djur. Var bodde du vi bor i norrland och kan ha kalla vintrar och det är väll mest då de kan sätta fett. Verkar lovande att du tyckte det var gott kött trots att det var lite segt! Lutar mer och mer åt att det blir lineröds för vår del....
    Utanför Halmstad, här brukar inte vara så kallt, men grisen överlevde Gudrun-stormen i alla falla

Köttet smakar lite som vildsvin, fast inte så utpräglad viltsmak, gillar man anka gillar man linderödare
  • Olivia

Om man vill skaffa två ute minigrisar, behöver man något slags tillstånd då? Hur mycket kostar det? 

• pugsnotdrugs

Hej! Vi har precis köpt en bit land på 6500kvm. Landet är övervuxet och skulle behöva bökas upp så vi funderar på att skaffa några grisar till våren som vi kan slakta nästa höst. Hur mycket tillsyn måste en gris ha? Räcker det att stödmata dom med en timer en gång om dagen och se till dom har vatten? Jag har häst och dom går ju in och får tillsyn varje natt, men har noll erfarenhet av gris. Måste man ha tillstånd? Räcker tre eltrådar? Vilken grissort?

Hjälp! :P Skriv så mycket ni kan :D

p.s. Är det lättare att låta några får äta upp på marken?

Svar på tråden Vi som vill skaffa gris- Ja allvarligt! =)