• TheOnlyOne

Taskigt! Annons

Jag känner ett par, där en fått tidigare ett barn i en annan relation, nu har det fått ett gemensamt.
    Ena partnern satte en annons om att barnet fötts och där det står syskon är det blankt.
    Jag tycker det är väldigt taskigt att inte nämna storasyskonet!
    Som om det inte existerade.
    Partnern som har barnet sen förra relationen blev ledsen men den andra tycker inte h*n gjorde något fel.
    Har ni nämnt syskonen i födelseannonsen fast de varit halvsyskon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 00:07
    Det var en färdig blankett.
    Rutor med information.
    Där det skulle nämnas syskon var det så här:
    Syskon:

H*n var inte med vid tillfället h*n svarade på frågorna.
    De hade tidigare kommit överens hur det skulle stå men h*n ändrade det.

• Svar på tråden Taskigt! Annons
  • AnnaOlsson
    Ts Mamma skrev 2010-04-18 16:12:37 följande:
    Fast det är väl en FAMILJEMEDLEM som födds och inte en Föräldraegendom???
    Hur får du in egendom i familj gällande ett barn?

I min familj finns bara ett barn så enligt dig borde jag inte skriva min sambos barn sedan innans namn om jag skulle ha ett sådant bekräftelsebehov av att skriva i tidningen att jag fött barn?

Men som jag skrivit innan, folk får göra som de vill, vill de skriva hunden eller guldfiskens namn i annonsen så får de göra det och vill de inte göra det så slipper de.

Varför ska folk bry sig så mycket, är livet så fattigt, har man så lite att säga till om i sitt eget liv att man känner att man måste lägga sig i andras...
  • Karolina75

Jag kan hålla med om att det kanske kan verka konstigt om det stod förtryckt "syskon" och så var det blankt... I vår födelseannons för vår dotter skrev vi inte med något syskon, trots att hon har en halvbror, men det var en väldigt kortfattad annons. Jag funderade på om vi skulle lägga till 130kr för att ha hans namn med, men bestämde oss för att låta bli. Det är ju VÅRT första barn, och det enda vi skrev i annonsen var att hon var välkommen till världen. Jag har därefter reagerat på födelseannonser som jag tycker är jättemärkliga där syskonet lyfts fram mer än det nyfödda barnet! T e x har jag sett rubriker där det står t ex "NU HAR WILMA FÅTT ETT SYSKON!" och därefter med liten text står det att en son fötts som uppenbarligen inte ens fått ett namn ännu... DET kan jag tycka är märkligt och måste kännas väldigt märkligt för barnet när han blir större och får se sin annons...

• AnnanAnna
    Karolina75 skrev 2010-05-08 22:35:19 följande:
    Jag kan hålla med om att det kanske kan verka konstigt om det stod förtryckt "syskon" och så var det blankt... I vår födelseannons för vår dotter skrev vi inte med något syskon, trots att hon har en halvbror, men det var en väldigt kortfattad annons. Jag funderade på om vi skulle lägga till 130kr för att ha hans namn med, men bestämde oss för att låta bli. Det är ju VÅRT första barn, och det enda vi skrev i annonsen var att hon var välkommen till världen. Jag har därefter reagerat på födelseannonser som jag tycker är jättemärkliga där syskonet lyfts fram mer än det nyfödda barnet! T e x har jag sett rubriker där det står t ex "NU HAR WILMA FÅTT ETT SYSKON!" och därefter med liten text står det att en son fötts som uppenbarligen inte ens fått ett namn ännu... DET kan jag tycka är märkligt och måste kännas väldigt märkligt för barnet när han blir större och får se sin annons...
    Jag kan också känna att det är lite fööööör mycket det där med syskongrejen. Föräldrar som tjatar om att de väntar ett "SYSKON" och inte ett barn och sånt. Men många verkar så jäkla rädda att det stora barnet ska få men för livet av att få ett syskon, så trots det stora i att få ett till barn så blir hela fokuset på barnet sen innan. Det verkar gälla både bonus och bio syskon, men framförallt har jag märkt det på de jag känner där någon av parterna har barn sedan innan, inklusive min egen man.
  • Mittnick

AnnanAnna - kan inte annat än att hålla med.

Varför kan inte föräldrarna se den kommande bebisen som en ny liten egen människa och individ istället för att fokusera på eventuella släktband.

Varför har barn nummer ett ensamrätt på att få vara just en egen individ med fokus riktad mot sig och föräldrarna kan man undra, är det så skamligt så borde inte den första behöva "stå ut" med det heller.

Vid första barnet kan man isåfall, lika fel, fokusera på att nu kommer det komma ett barn som minsann inte har några syskon utan är alldeles, alldeles ensam och gärna bara fokusera på det och inget annat.

Känns lite vrickat när man vänder på det...

Så, alla barn borde få rätten att vara egna individer även då de kommer till världen, precis som de borde få vara egna individer när de växer upp och inte "bara" vara "någons syskon"

• Kajsala
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 09:33:27 följande:
    Enligt dig. För mig är en mamma förälder nummer ett eftersom det är hennes kropp som skapat barnet, burit, fött och troligen ammat. Barn med samma mamma och särskilt ifall de bott tillsammans heltid som en riktig familj är mer syskon för mig än ett barn på vift från pappans sida som dyker upp då och då i ett boende där en familj bor fast och heltid. Men du får tycka vad du vill, skönt att inte jag lägger någon press i hur du ska tycka och känna? Kanske prova låta andra göra samma sak
    Så mammans kropp har själv skapat barnet? Utan inblandning av någon pappa?
  • LyckligtSlut

Jag hade skrivit med halvsyskonet.

Men det är upp till var och en att göra när det gäller att kryssa i en annons, tycker jag. Värre om man skriver "har inga syskon" i annonsen än inte kryssar i en ruta för att hela fokus ska ligga på bara bebisen t ex för att man kanske tycker att det är finare så. Har sett en del ej skriva föräldrarnas namn heller. Bara "Välkommen till världen Maria Svensson 26 maj 2010" ungefär.

Men har föräldrarna kommit överens om en sak och den ena gör på annat sätt, ja då är det fel.

• Pojkmamma2

jag tycker självklart att syskonet ska stå med, hel halv eller bonus. Jag själv har 3 syskon (en hel 2 halv, om det nu måste förtydligas som enligt några) och ja kan säga att mina bröder som har annan pappa ligger mig varmast om hjärtat än min lillasyrra som ja delar pappa o mamma med..  Så att komma o påstå att halvsyskon inte är syskon är ju ren bullshit.. Jag älskar alla mina syskon och vi säger just SYSKON! delar in te in de i grupper som hel eller halv... Bara löjligt. Jag har även två söner som har samma föräldrar, och skulle vi separera så nå fan skulle ja se till att mina barn var mer värda än hunden för den ev nya styvmamman/pappan! Det är gräsligt hur vissa människor tänker, värderar ett djur högre än en människa..
    Mina barn är mitt allt, men ja behandlar då alla barn med värme o respekt, o kommer alltid att göra, varesig de är grannbarnen eller ev bonusbarn!!!

• mama mellitus

hel el halvsyskon spelar ingen roll tycker jag,vi skrev mina tvä äldsta från tidigare förhållande,klart dom ville vara med som stolta äldre syskon,alla barnen lever ju ihop så...

• LyckligtSlut
    PontusOchLucas skrev 2010-05-26 17:49:21 följande:
    jag tycker självklart att syskonet ska stå med, hel halv eller bonus. Jag själv har 3 syskon (en hel 2 halv, om det nu måste förtydligas som enligt några) och ja kan säga att mina bröder som har annan pappa ligger mig varmast om hjärtat än min lillasyrra som ja delar pappa o mamma med..  Så att komma o påstå att halvsyskon inte är syskon är ju ren bullshit.. Jag älskar alla mina syskon och vi säger just SYSKON! delar in te in de i grupper som hel eller halv... Bara löjligt. Jag har även två söner som har samma föräldrar, och skulle vi separera så nå fan skulle ja se till att mina barn var mer värda än hunden för den ev nya styvmamman/pappan! Det är gräsligt hur vissa människor tänker, värderar ett djur högre än en människa..
    Mina barn är mitt allt, men ja behandlar då alla barn med värme o respekt, o kommer alltid att göra, varesig de är grannbarnen eller ev bonusbarn!!!
    HUNDEN? What? Var hunden med i annonsen?

Tycker också att om föräldrarna står med båda och inte BARA är en bild på bebisen utan föräldrarnas namn så ska väl storasyster/bror stå med. Jättekonstigt att kvinnan TS skriver om tydligen blivit uppmanad av sin man att ha med styvbarnet som syskon och medvetet inte gjorde det - det är bara rent elakt.

Får väl nästan hoppas på att det beror på någon tillfällig postpartum förvirring.
  • Mimmi P

Självklart ska man jobba på att få barnen från en tidigare relation att känna sig så lite värda som möjligt, helst ska de förstå att de inte längre är önskade nånstans och kanske lösas upp i molekyler så att det inte längre vare sig syns, hörs eller tar plats.

Jag tycker kanske att vi egentligen borde göra som lejonen och döda de tidigare barnen så de verkligen inte kan utgöra nåt hot mot den nya familjelyckan, fast det är iofs lejonhanarna som gör så och i nya relationer bland människor verkar det ju vara kvinnorna som oftast har problem med de tidigare barnen. 

• Milleman

Hos oss i vår krångliga familj kommer inte ordet halv- och helsyskon existera. Syskon är syskon vare sig man delar allt blod, hälften eller är adopterad.

har ni aldrig funderat på det, att adopterade barn kallas syskon, men barn som inte delar samma mamma7pappa är halvsyskon. mysko!

däremot kallar jag min bonusdotter för bonusdotter då hon har en mamma. men hennes "halvsyster" på mammans sida är hennes storasyster och våra kommande barn är hennes småsyskon...

• Ananda shake
    rightbackatyou skrev 2010-04-11 08:13:14 följande:
    Nej, han har inte "samma rätt", det gjorde hans föräldrar klart för honom genom att flytta ifrån varandra och dela upp umgänget.

Med det gemesamma barnet BOR han och är närvarande heltidsförälder med dagligt umgänge, den andra ungen kommer som ett bagage med bagage och gästar en vecka för att sedan åka hem till mamma med sitt bagage igen.

Det rummet som gapar tomt då han inte är hos oss kommer att användas till annat, har inte bestämt vad ännu men det blir nog dator och förvaringsrum till tråkiga saker, som pärmar, räkningar och annat livlöst, kartonger/förvaringsboxar med sånt som jag känner att jag inte vill ha stående i andra rum. Så det kommer till användning och kanske t.o.m tar baort känslan av "mitt" rum eftersom det inte ÄR hans rum eftersom huset är mitt och jag har bara varit snäll att låta han ha en säng därinne.
    du har grymma problem, sådana som du borde fan sterelisres vid födseln. hur vidrig kan man vara som person om man har det synsätt du har.  har du psykiska problem eller annan åkama så fattar jag men annars borde du låsas in.
  • Svirsko

Jag såg en annons på ett sjukhus' hemsida, där det också är förtryckta rubriker:

Det nyfödda barnets namn.
    Datum och tid.
    Föräldrarnas namn.
    Vikt.
    Längd.
    Syskon.

Då var det en familj som hade skrivit så att det såg ut såhär:
    Syskon: HALVSYSKONEN Anna och Johan. (påhittade namn).

Det tyckte jag kändes märkligt. Varför måste man basunera ut att de minsann BARA är halvsyskon??

Min son har en äldre (halv)syster, men vi nämner aldrig det ordet. De är syskon, helt enkelt!

• Lillii
    Svirsko skrev 2011-05-31 13:32:14 följande:
    Jag såg en annons på ett sjukhus' hemsida, där det också är förtryckta rubriker:

Datum och tid.
    Föräldrarnas namn.
    Vikt.
    Längd.
    Syskon.

Det tyckte jag kändes märkligt. Varför måste man basunera ut att de minsann BARA är halvsyskon??

Min son har en äldre (halv)syster, men vi nämner aldrig det ordet. De är syskon, helt enkelt!

Om vi nämmer att de är "halvsyskon" är det genom att säga " hon är XX sedan innan", vi säger inte att det är halvsyskon. =)

• AnnanAnna

Datum och tid.
    Föräldrarnas namn.
    Vikt.
    Längd.
    Syskon.

Skrev de att "de minsann BARA är halvsyskon" eller skrev de som det är d.v.s. att de är halvsyskon (syskon utan samma biologiska föräldrar som bebisen).

Det är inte lika känsligt för alla det där med halvsyskon. Alla menar inte att det är sämre eller mindre värt att vara halvsyskon än att vara helsyskon bara att det är en annan typ av syskonskap. Jag använder ofta ordet halvsyster t.ex. om min mans dotter för folk blir helt förvirrade när jag börjar prata om storasyster och jag måste förklara i en halv evighet hur allt hänger ihop. Säger jag deras halvsyster eller min mans dotter sen innan eller något liknande förstår alla.
    Att mina barn har en halvsyster är bara fakta. Sen skulle jag väl inte skriva det i en födelseannons sådär, men de som skrev det kanske inte har samma negativa upplevelse av det ordet som du har...
  • WiJu

Japp, båda syskonen stog med när vårt första gemensamma föddes. Både på internet och i tidningen.
    Varje år sätter jag även in en grattis annons och då står dom självklart också med.
    Nu är det strax dax igen med en födelseannons då vi nyligen fått ytterligare ett gemensamt barn och SJÄLVKLART kommer alla syskon stå med.

Jag förstår den förälder som blev ledsen av det här. I mina ögon eller våra här hemma så är alla lika mycket syskon. Även om jag vet att folk har olika åsikter om det.

• långkalsong

Datum och tid.
    Föräldrarnas namn.
    Vikt.
    Längd.
    Syskon.

"bara" halvsyskon, vad menar du med det?

Det är väl ett släktbegrepp som alla andra släktbegrepp, eller tar du illa vid dig om någon kallar sig kusin till sin kusin för det är ju inte släkt på närmsta sätt som helsyskon utan "bara" släkt via EN förälders syskon

Din son har en halvsyster om vi ska gå in på detaljer, sedan om ni väljer att korta av ordet är det erat val men det ändrar inte på något sätt släktbandet för det.
    Men visst, många kallar hel- halv- låtsas- styvsyskon för syskon så ni är inte unika.

Men det ändrar dock ingenting om man går in på detalj.
Svar på tråden Taskigt! Annons