Någon hemmaförälder som hjälpa mig att komma med bra argument för att övetyga min sambo om att det är bra för vår son på 1,5 år att vara hemma längre med mig.
Har en son på snart 17 mån som det var tänkt att han skulle börjar förskolan i aug när han är 21 mån. Jag började jobba för 1,5 mån sedan o nu är han hemma med pappa. Vi har förskoleplats till aug, men jag vill mycket hellre vara hemma med honom under hösten. Vi skulle klara det rent ekonomiskt med vårdnadsbidraget, men min sambo vill inte att vi ger upp platsen. Vi måste ju söka på nytt o det är ju inte säkert han får samma förskola då. Han får ju inte ha en plats om man får vårdnadsbidrag o vi kan ju inte betala för en plats i 5 mån som vi inte utnyttjar.
Vi fick honom sent när jag var 38 år o även om jag hoppas på ett syskon så vet vi ju inte om det kommer gå att få ett barn till. Jag vill njuta av honom så länge det går. Tycker han är för liten att börjar förskolan vid 21 mån. I jan kommer han vara 2 år o 2 mån o är iallafall lite äldre. Är själv förskollärare o jag tycker faktiskt att barnet lika gärna kan vara hemma tills det är 2-3 år. Han "missat" inget av att vara hemma, som många verkar tro. Jag anser att jag kan sysselsätta min son hemma istället. Vill gärna han bra argument så att jag kan övertyga min sambo. Han tycker sonen ska börja i aug o han vill inte leva snålt längre. Vi kommer ju såklart på leva mer snålt om vi ska klara oss på hans lön o vårdnadsbidrag. Jag vill så gärna vara hemma med min son nu när han är liten. Tiden går så fort.
Tycker vi verkar han en kultur i Sverige där alla barn ska börja på förskolan vid ca 1,5 år ålder. Tycker inte det verkar så många som försöker vara hemma längre. Tror att rätt många skulle fixa det rent ekomiskt lite längre. Iallafall om man har tur att ha vårdnadsbidrag i sin kommun o sedan kan leva snålt. Det ä synd att folk inte vill vara hemma längre med sina barn.