• underverket 06

Någon hemmaförälder som hjälpa mig att komma med bra argument för att övetyga min sambo om att det är bra för vår son på 1,5 år att vara hemma längre med mig.

Har en son på snart 17 mån som det var tänkt att han skulle börjar förskolan i aug när han är 21 mån. Jag började jobba för 1,5 mån sedan o nu är han hemma med pappa. Vi har förskoleplats till aug, men jag vill mycket hellre vara hemma med honom under hösten. Vi skulle klara det rent ekonomiskt med vårdnadsbidraget, men min sambo vill inte att vi ger upp platsen. Vi måste ju söka på nytt o det är ju inte säkert han får samma förskola då. Han får ju inte ha en plats om man får vårdnadsbidrag o vi kan ju inte betala för en plats i 5 mån som vi inte utnyttjar.

Vi fick honom sent när jag var 38 år o även om jag hoppas på ett syskon så vet vi ju inte om det kommer gå att få ett barn till. Jag vill njuta av honom så länge det går. Tycker han är för liten att börjar förskolan vid 21 mån. I jan kommer han vara 2 år o 2 mån o är iallafall lite äldre. Är själv förskollärare o jag tycker faktiskt att barnet lika gärna kan vara hemma tills det är 2-3 år. Han "missat" inget av att vara hemma, som många verkar tro. Jag anser att jag kan sysselsätta min son hemma istället. Vill gärna han bra argument så att jag kan övertyga min sambo. Han tycker sonen ska börja i aug o han vill inte leva snålt längre. Vi kommer ju såklart på leva mer snålt om vi ska klara oss på hans lön o vårdnadsbidrag. Jag vill så gärna vara hemma med min son nu när han är liten. Tiden går så fort.

Tycker vi verkar han en kultur i Sverige där alla barn ska börja på förskolan vid ca 1,5 år ålder. Tycker inte det verkar så många som försöker vara hemma längre. Tror att rätt många skulle fixa det rent ekomiskt lite längre. Iallafall om man har tur att ha vårdnadsbidrag i sin kommun o sedan kan leva snålt. Det ä synd att folk inte vill vara hemma längre med sina barn.

• Svar på tråden Någon hemmaförälder som hjälpa mig att komma med bra argument för att övetyga min sambo om att det är bra för vår son på 1,5 år att vara hemma längre med mig.
  • Hannah76

Fast där gör man ju som man tycker är bäst själv?

Kan inte din partner vara föräldraledig?

• lövet2

Jag lyckades inte komma med något bra argument i början när jag var hemmamamma. I stället sa jag att Jag vägrar att ha henne på dagis än! Hon är för liten! Om du hittar en annan lösning eller om du vill vara hemma med henne, så varsågod!
    Argumenten kom sedan på vägen, när både jag och maken såg skillnaderna mellan vårt/våra barn och dagisbarnen, och även när vi märkte skillnaden i stressnivå mellan oss och andra föräldrar.

• underverket 06

Hannah 76: Min sambo är ju föräldraledig nu. Jag delar gärna på ledigheten i höst, men jag vill också vara hemma. Rent praktiskt är det nog lättare om jag är föräldraledig hela hösten iställer för halva.

• Anne69

Ja.....nu skriver du ju på just detta forum och det är ju klart att vi håller med

Vi har valt att ha våra barn hemma, inte jättelänge för till hösten väntar dagis för 4-åring o 2½-åring. Detta är det bästa val vi gjort! Barnen kom också sent o det var inte självklart - vi var ofrivilligt barnlösa i många år och värdesätter tiden med barnen oerhört. Vi vuxna har dock delat på ledigheten och verkligen båda fått knyta an till våra barn. O det faktum att de varit hemma tillsammans har gett dem en fantastisk anknytning sinsemellan.

Som förskollärare är du ju "proffs på barn" - och vet ju vad barn mår bäst av. Dessutom finns mkt litteratur som beskriver små barns behov - och ingenstans beskrivs att små barn har behov av dagis. Generellt brukar man (som du säkert vet) säga att barn under 3 år behöver inte dagis, men föräldrar behöver dagis. Och om ni föräldrar inte behöver dagis, så kan ni låta det vara!! Det handlar ju bara om ett halvår o det går utmärkt för de flesta att leva på vårdnadsbidrag under en sådan period. Det handlar bara om ekonomiska prioriteringar, och man får lägga annat på hyllan ett tag. Följ din känsla o låt honom vara hemma!

• annlu748

Kan ni inte ta platsen på deltid typ 15 timmar fördelat på tre dagar kanske? Så kan ert barn gå ett par timmar i veckan under hösten och börja heltid till våren. Då får du både behålla platsen plus att du får vara hemma lite extra länge.

Lycka till med ert beslut =)
  • Marma
    annlu748 skrev 2010-04-10 10:42:25 följande:
    Kan ni inte ta platsen på deltid typ 15 timmar fördelat på tre dagar kanske? Så kan ert barn gå ett par timmar i veckan under hösten och börja heltid till våren. Då får du både behålla platsen plus att du får vara hemma lite extra länge. Lycka till med ert beslut =)
    men vad jag fattar på ts så har det med vb att göra. för har de dagisplats kvar ingen vb- e de hemma utan dagisplats så får de vb.   

ta det lite om stress o så det e med dagis..som lövet skrev det e skillnad på barn som går dagis o barn som inte gör det. märkte oxå den skillnaden enormt på mina. o nej de ligger inte efter för de fått vara hemma med mig o pappa.
  • Eisa

Ofta det är skillnad på dagisbarn och hemmabarn. Önsketänkande.

• Marma
    Eisa skrev 2010-04-10 10:57:26 följande:
    Ofta det är skillnad på dagisbarn och hemmabarn. Önsketänkande.
    ibland e det det rent stressmässigt....inte alla...men träffat på en del som verkligen stressar med barnen konstant...man märker ju på barnen att de stressade oxå o det känns inte bra.  

enligt vårat dagis så skulle inte mina barn vara så pilliga om de inte varit hemma o inte så som de kallar trotsigt men jag självständigt {#lang_emotions_undecided}   
  • Bambusa

de låter som nått jag sagt de där {#lang_emotions_laughing} min lilla är 15mån nu och vi har dagar kvar att ta ut, än bara ja som är hemma, han har tagit npn dag här och där bara.. men jobbar skift och är ledig 2v i stöten.. som tur är har han sett hur vissa dagisbarn är, och vill inte att våran tjej ska bli så.. så ja hoppas vi kommer kunna få vårdnadsbidraget sen när fp är slut,annars blir de väldigt snålt..

lövet2 skrev 2010-04-09 07:44:12 följande:
    Jag lyckades inte komma med något bra argument i början när jag var hemmamamma. I stället sa jag att Jag vägrar att ha henne på dagis än! Hon är för liten! Om du hittar en annan lösning eller om du vill vara hemma med henne, så varsågod! Argumenten kom sedan på vägen, när både jag och maken såg skillnaderna mellan vårt/våra barn och dagisbarnen, och även när vi märkte skillnaden i stressnivå mellan oss och andra föräldrar.
  • underverket 06

N21: Tänker ni ta vårdnadsbidrag i höst? Jag tänker att i höst kanske är sista chansen med vårdnadsbidrag om nu sossarna vinner valet. De lär ju avskaffa vårdnadsbidraget, så jag tänker att det är bäst att passa på medans det går.

Svar på tråden Någon hemmaförälder som hjälpa mig att komma med bra argument för att övetyga min sambo om att det är bra för vår son på 1,5 år att vara hemma längre med mig.