Soffie79 skrev 2010-04-08 21:00:19 följande:
Jag bytte till mitt andranamn da jag borjade hogstadiet och samtidigt bytte skola. Det var praktiskt da manga inte hade kant mig med mitt gamla namn. De anda som hade problem att vanja sig var mor- och farforaldrar men det kan man ju ha forstalese for Jag har aldrig angrat mig att jag bytte. Om din son inte trivs med sitt namn tycker jag definitivt du ska lata honom byta, men vanta lite forst for att forsakra dig om att det inte ar en fix ide som snart gar over.
Han byter skola när han börjar tredje klass, men kommer ff att gå i sin gamla klas. Vi får se hur vi gör, kanske är det en fix idé som sagt.
Tidvis skrev 2010-04-08 21:06:42 följande:
Min mamma bytte namn när hon började första klass. De skulle skriva sina namn, och hon hette Ann-charlotte, i andranamn hette hon Eva. Hon skrev Eva, och sen dess sa hon minsann till om det var någon som sa Ann-charlotte eller Lotta. Min mormor är fortfarande besviken, haha, men det är ingen som kallar henne Lotta längre
Haha, verkar mer vanligt än man tror!
BuoBä skrev 2010-04-08 21:25:57 följande:
Om det finns flera Liam i klassen/skolan så "heter" han troligen redan något annat där, tex "Liam-R" (och nån annan är tex "Liam-A"). Jag kan förstå att han vill kalla sig något unikt och om det är ett namn han redan är döpt till är det väl inte så mycket att orda om? Ni behöver ju inte registrera det någonstans om ni inte vill. Finns ju massor med folk som kallas något helt annat än vad de egentligen heter. Kanske är det helt OK för honom att familjen kallar honom Liam, men att han heter Mikael i skolan, ifall du nu tycker det skulle kännas fel att kalla honom nåt annat. Jag vet flera fall där föräldrarna använder ett namn, alla andra ett annat, men personens korrekta namn är egentligen ett tredje alternativ.
Det går bara en till Liam på hans skola, så det borde inte kännas så farligt tycker man... Men hade verkligen känts skumt att kalla honom någonting annat än det man gjort i åtta och ett halvt år. Kanske är en lösning det du säger.