Inlägg från: sär skriven |Visa alla inlägg
  • sär skriven

Min son vill byta namn?

När min son föddes, -01, fick han namnet Liam. För att jag tycker det är ett vackert namn. Innan detta hade jag inte hört namnet på ett svenskt barn, sen small det till och idag heter varannan unge Liam. I mellannamn heter han Mikael John.

Idag sa han (märkligt med tanke på namndebatten som äger rum på FL som jag för en gångs skull deltar i) att han vill byta tilltalsnamn till Mikael, eftersom ingen annan på skolan heter så.

Mikael. Jag tycker om det namnet också naturligtvis, men det känns så... annorlunda? Mikael, min son? Nä han heter ju Liam!

I vilket fall, jag är ingen fascist. Vill min son heta Mikael om ett tag, säg när han är tio, så får han naturligtvis heta det (fast han vill kallas för "Kobran" och det köper jag icke!). Men hur gör man? Finns här någon som bytt namn på sitt barn?

Åh vilken underlig tanke.

• Svar på tråden Min son vill byta namn?
  • sär skriven
    Morticia77 skrev 2010-04-08 13:51:31 följande:
    Jag skulle vara öppen för att mina barn vill byta namn, men eftersom det är är en rätt stor grej så skulle jag avvakta tills barnet är äldre och verkligen bestämt sig och förstår konsekvenserna.
    Ja det är väl så jag känner, en åttaåring kanske inte kan ta det beslutet själv riktigt ännu.

Skulle vara väldigt märkligt att börja kalla min son något annat än det han heter. Fast han inte kommer heta det längre. Totalt kaos i min hjärna redan nu .
  • sär skriven
    mejola skrev 2010-04-08 13:53:18 följande:
    tänkte på de, de går ju att låta han testa sisådär en månad att heta de innan han byter, få smaka lite på det.  stora konsekvenser är de ju inte, ett namn är ingen person utan det är personen som är namnet  
    Det skulle inte bli någon bra test eftersom JAG skulle fortsätta säga Liam och garanterat alla andra också, hahaha!!!

Konsekvenser - nja, tänk om han ångrar sig?
  • sär skriven
    byggd av bomull skrev 2010-04-08 13:54:00 följande:
    Min lillasyster bytte också namn, hon fattade det beslutet när hon var ca 5-6 år. Nu finns det knappt ingen som minns att hon hette nåt annat som liten (hon är 11 år nu) Det är klart det går
    Men vad märkligt!! Bytte hon drastiskt? Från - till?
  • sär skriven
    skorpionen80 skrev 2010-04-08 13:55:24 följande:
    Jag tycker han är för ung. Bara tankesättet "ingen annan på skolan heter så" håller inte i längden. Tänk om ni flyttar om 3 år och et finns 5 Mikael på skolan? Jag hade inte låtit honom byta rakt av ännu iaf.Han kan ju byta på låtsas (alltså inte på pappret) och prova på hur det är att bli kallad Mikael av kompisar, fröknar och släktingar. Kanske trivs han jättebra i det?
    Jag känner ju att han har rätt att ha ett namn han trivs i, och Mikael är ju som sagt redan hans namn. John blir komplicerat om han vill heta då min bror heter så.
  • sär skriven
    Git skrev 2010-04-08 13:57:17 följande:
    Jag bytte själv namn när jag var 7-8. Då till mitt andranamn. Var inga problem eftersom det redan var mitt namn.
    Ditt beslut?
  • sär skriven

Nu funkar inte citeringen igen. Mejola - ja du har en poäng, han ska inte behöva dras med ett namn han inte trivs med. Så om han fortsätter tänka och känna så kommer jag naturligtvis låta honom byta. Jag ger honom en månad eller två, säger han samma sak då så byter vi på försök, trivs han med det så får han byta namn då, helt enkelt. Men det gör lite ont i hjärtat, haha!

• sär skriven
    Git skrev 2010-04-08 14:03:04 följande:
    Japp!! Bara bytte en dag, när vi skulle presentera oss för en ny klasskompis. Aldrig ångrat mig.
    Hahaha vad roligt!!
  • sär skriven
    Milkina cerka skrev 2010-04-08 14:02:48 följande:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn...Jag bytte själv även om jag var äldre än vad din son är, tycker idén ovan är utmärkt, att bötja med att byta "på låtsas" en riktig ändring får man bara göra en gång.Dumt att kasta bort den o. senare få betala(till PRV) för att ändra igen.
    Ja det får bli så om han fortfarande känner likadant om ett tag. Undrar vad hans skola säger då, hahaha!!
  • sär skriven
    Menhir skrev 2010-04-08 14:11:32 följande:
    Vem ville inte byta namn som barn? Hade jag fått välja själv hade jag haft mitt andranamn nu. Vilken tur att jag inte fick välja! Vill han kallas något annat så varför inte men avvakta med att byta namn. Det finns många vuxna som kallas något helt annat än deras "dopnamn" och det verkar gå alldeles utmärkt.
    Ja som sagt, man kan ju byta på försök om han fortfarande vill lite längre fram.
  • sär skriven
    byggd av bomull skrev 2010-04-08 14:13:27 följande:
    Min syster fick bara bra bemötande gällande namnbytet, skolan och fritids var faktiskt de som var noggrannast med att säga "rätt" till henne. Jag tycker att du verkar hantera detta klokt, man skall lyssna till barn.
    Tack . Får avvakta och se bara så det inte är en impuls han fått. Fast jag vet att han pratat om det från och till ganska länge. Men idag var det et tydligt önskemål.
  • sär skriven
    Soffie79 skrev 2010-04-08 21:00:19 följande:
    Jag bytte till mitt andranamn da jag borjade hogstadiet och samtidigt bytte skola. Det var praktiskt da manga inte hade kant mig med mitt gamla namn. De anda som hade problem att vanja sig var mor- och farforaldrar men det kan man ju ha forstalese for Jag har aldrig angrat mig att jag bytte. Om din son inte trivs med sitt namn tycker jag definitivt du ska lata honom byta, men vanta lite forst for att forsakra dig om att det inte ar en fix ide som snart gar over.
    Han byter skola när han börjar tredje klass, men kommer ff att gå i sin gamla klas. Vi får se hur vi gör, kanske är det en fix idé som sagt.
    Tidvis skrev 2010-04-08 21:06:42 följande:
    Min mamma bytte namn när hon började första klass. De skulle skriva sina namn, och hon hette Ann-charlotte, i andranamn hette hon Eva. Hon skrev Eva, och sen dess sa hon minsann till om det var någon som sa Ann-charlotte eller Lotta. Min mormor är fortfarande besviken, haha, men det är ingen som kallar henne Lotta längre
    Haha, verkar mer vanligt än man tror!
    BuoBä skrev 2010-04-08 21:25:57 följande:
    Om det finns flera Liam i klassen/skolan så "heter" han troligen redan något annat där, tex "Liam-R" (och nån annan är tex "Liam-A"). Jag kan förstå att han vill kalla sig något unikt och om det är ett namn han redan är döpt till är det väl inte så mycket att orda om? Ni behöver ju inte registrera det någonstans om ni inte vill. Finns ju massor med folk som kallas något helt annat än vad de egentligen heter.   Kanske är det helt OK för honom att familjen kallar honom Liam, men att han heter Mikael i skolan, ifall du nu tycker det skulle kännas fel att kalla honom nåt annat. Jag vet flera fall där föräldrarna använder ett namn, alla andra ett annat, men personens korrekta namn är egentligen ett tredje alternativ.
    Det går bara en till Liam på hans skola, så det borde inte kännas så farligt tycker man... Men hade verkligen känts skumt att kalla honom någonting annat än det man gjort i åtta och ett halvt år. Kanske är en lösning det du säger.
Svar på tråden Min son vill byta namn?