• sär skriven

    Min son vill byta namn?

    När min son föddes, -01, fick han namnet Liam. För att jag tycker det är ett vackert namn. Innan detta hade jag inte hört namnet på ett svenskt barn, sen small det till och idag heter varannan unge Liam. I mellannamn heter han Mikael John.

    Idag sa han (märkligt med tanke på namndebatten som äger rum på FL som jag för en gångs skull deltar i) att han vill byta tilltalsnamn till Mikael, eftersom ingen annan på skolan heter så.

    Mikael. Jag tycker om det namnet också naturligtvis, men det känns så... annorlunda? Mikael, min son? Nä han heter ju Liam!

    I vilket fall, jag är ingen fascist. Vill min son heta Mikael om ett tag, säg när han är tio, så får han naturligtvis heta det (fast han vill kallas för "Kobran" och det köper jag icke!). Men hur gör man? Finns här någon som bytt namn på sitt barn?

    Åh vilken underlig tanke.

  • Svar på tråden Min son vill byta namn?
  • mejola

    bytte namn på mig själv, skapade endel förvirring såklart på gamla vänner och familjen, de säger fortfarande mitt gamla men inget ja noterar, de får bara hojta lite högre då ja inte reagerar  


    Men de var inge svårt för de andra att lära sig de ändå, de vet ju om de, bara man själv och andra accepterar att de kan bli klurigt ibörjan och en hel del felsägningar
    ♥ ☆*★ www.plussa.devote.se ★*☆ ♥
  • Morticia77

    Jag skulle vara öppen för att mina barn vill byta namn, men eftersom det är är en rätt stor grej så skulle jag avvakta tills barnet är äldre och verkligen bestämt sig och förstår konsekvenserna.

  • sär skriven
    Morticia77 skrev 2010-04-08 13:51:31 följande:
    Jag skulle vara öppen för att mina barn vill byta namn, men eftersom det är är en rätt stor grej så skulle jag avvakta tills barnet är äldre och verkligen bestämt sig och förstår konsekvenserna.
    Ja det är väl så jag känner, en åttaåring kanske inte kan ta det beslutet själv riktigt ännu.

    Skulle vara väldigt märkligt att börja kalla min son något annat än det han heter. Fast han inte kommer heta det längre. Totalt kaos i min hjärna redan nu .
  • mejola

    tänkte på de, de går ju att låta han testa sisådär en månad att heta de innan han byter, få smaka lite på det. 


    stora konsekvenser är de ju inte, ett namn är ingen person utan det är personen som är namnet  
    ♥ ☆*★ www.plussa.devote.se ★*☆ ♥
  • byggd av bomull

    Min lillasyster bytte också namn, hon fattade det beslutet när hon var ca 5-6 år. Nu finns det knappt ingen som minns att hon hette nåt annat som liten (hon är 11 år nu) Det är klart det går

  • sär skriven
    mejola skrev 2010-04-08 13:53:18 följande:
    tänkte på de, de går ju att låta han testa sisådär en månad att heta de innan han byter, få smaka lite på det.  stora konsekvenser är de ju inte, ett namn är ingen person utan det är personen som är namnet  
    Det skulle inte bli någon bra test eftersom JAG skulle fortsätta säga Liam och garanterat alla andra också, hahaha!!!

    Konsekvenser - nja, tänk om han ångrar sig?
  • sär skriven
    byggd av bomull skrev 2010-04-08 13:54:00 följande:
    Min lillasyster bytte också namn, hon fattade det beslutet när hon var ca 5-6 år. Nu finns det knappt ingen som minns att hon hette nåt annat som liten (hon är 11 år nu) Det är klart det går
    Men vad märkligt!! Bytte hon drastiskt? Från - till?
  • skorpionen80

    Jag tycker han är för ung. Bara tankesättet "ingen annan på skolan heter så" håller inte i längden. Tänk om ni flyttar om 3 år och et finns 5 Mikael på skolan? Jag hade inte låtit honom byta rakt av ännu iaf.

    Han kan ju byta på låtsas (alltså inte på pappret) och prova på hur det är att bli kallad Mikael av kompisar, fröknar och släktingar. Kanske trivs han jättebra i det?

  • Git

    Jag bytte själv namn när jag var 7-8. Då till mitt andranamn. Var inga problem eftersom det redan var mitt namn.

Svar på tråden Min son vill byta namn?