• Trynträ

När kunde erat barn rulla runt?

Min dotter är drygt sex månader och visar inga riktiga tendenser till att rulla runt varken till mage eller rygg. Känns som att alla andra bäbisar i den åldern kan det så nu undrar jag när era bäbisar kunda rulla runt åt endera det ena eller andra hållet?

• Svar på tråden När kunde erat barn rulla runt?
  • Trynträ

Oj va många som är tidiga på att rulla runt. Agnes rullar fortfarande inte och hon blev just 7 månader. Har gett upp förhoppningen om att hon nånsin kommer att rulla. Hon lägger sig på sidan så hon nästan kommer runt men sen rullar hon tillbaks. Gillar inte alls att ligga på mage så antagligen är det därför hon inte försöker. Rullar visserligen inte från mage till rygg heller. Hoppas inte BVC tanten kommer att tjata om det på åttamånaderskontrollen för hon nämnde nåt om att de skulle kolla om hon kunde det då. Hon kan ju sitta och stå själv så då borde det väl inte vara nån fara kan man tycka. Dock sätter hon sig inte själv eller ställer sig själv utan det måste man hjälpa till med.

• Superbia

Mina killar är 6 månader nu och har för några veckor sen lärt sig att rulla åt alla håll som går. Rullade från mage till rygg gjorde dom väl vid 3 månader eller nåt sånt, minns inte riktigt, men det var väl snarare att dom välte över än att dom rullade.

Morten & Vidar 091029
  • maurica

Min lilla tjej rullade runt från rygg till mage för första gången förra veckan, nästan 3 månader gammal. Dock tar hon sig inte tillbaka till ryggläget på egen hand (hon avskyr magläget), utan blir skitförbannad och så får jag komma till undsättning..

• Trynträ

Nu har Agnes vänt sig från rygg till mage för första gången (om man inte räknar en gång i sängen). Fast det var nog snarare en olyckshändelse för hon sträckte sig efter en grej så särskilt medvetet var det nog inte. Återstår att se när det händer nästa gång. Arg blev hon i alla fall att hon hamnade på mage.

• StoraD

åh min lille kille var inte i närheten av att rulla vid 6 månader heller... men så plötsligt så gjorde han det rätt så nära 7 månaders dagen - och det kom verkligen fr "ingenstans".

• Kazeer

Min äldste rullade från rygg till mage, när han var sex månader (nästan på dagen).

Min yngste, som är fyra månader, gör tappra försök att rulla från rygg till mage. Nu kommer han så långt att han ligger på sidan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Ekorrfamiljen

Vendel rullade från rygg till mage för första gången på sin 7-månadersdag, sedan tog det ett tag innan han kunde. Tillbaka igen tog säkert en månad till. Hans lillebror rullar både från rygg till mage och mage till rygg och har så gjort en månad kanske. Han är nu 5,5 månad. Väldigt olika med andra ord.

Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Vemund 091111
  • malca

När han var 4,5 månad rullade han första gången från rygg till mage. Nu är han 5 månader och har börjat rulla jättemycket, bara åt ena hållet dock och inte tillbaka från mage till rygg.

• Trynträ

Idag rullade Agnes över igen och såg faktiskt riktigt glad och stolt ut där hon hamnade på mage.

• Lotus

Min lillkille började rulla runt medvetet  för 3 veckor sedan han är 6,5 månad idag, han vände sig några ggr tidigt oxå men då visste han ju inte vad han gjorde så jag räknar det som om han kunde rulla runt för 3 veckor sedan.

• straw2008

Min dotter har precis börjat rulla 2 veckor gammal.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • HelenaH

Min lilla tjej va nästan 3 mån när hon började vända sig från mage till rygg.
    Vid 4 mån snurrade hon fram o tillbaka.
    Det är ganska tidigt, o vanligast är väl egentligen runt 6 mån tror jag?
    Så det kommer nog jättesnart!
    Men å andra sidan har min lilla tjej inte lärt sig sitta ordentligt själv än (8,5 mån), och det är väl så det är med alla barn? Tidiga med vissa saker, senare med andra?

• inlovewithlife

Alicia rullade redan från början för hon var så stark i nacken. Men som många skriver här beror det snarare på att de välter över, huvudet är väldigt tungt och ligger de på mage är det lätt att rulla till rygg men svårare tvärtom. Och precis som BVC sa skulle det avta innan de börjar rulla på riktigt. Så de blev ca 3,5 mån och det är mer sällan nu. Hon gillar dock att snurra runt på magen. Vänder sig bara om hon är obekväm och blir arg av att ligga på mage eller rygg :)

~*~ Alicia, 2013 ~*~
  • Nukkumatti

Min son lärde sig att krypa innan han kunde vända på sig, typ 8mån. Han var helt enkelt inte intresserad av att komma runt utan målet var framåt och uppåt! :)

• limpa

Min dotter rullade inte runt från rygg till mage förrän hon var ett år. Bra tyckte jag, då låg hon kvar där man la henne, hihi! Hon var bland de senare med allt fysiskt. Kröp när hon var 9 mån. Gick när hon var 13 mån.

Svar på tråden När kunde erat barn rulla runt?