• Trynträ

När kunde erat barn rulla runt?

Min dotter är drygt sex månader och visar inga riktiga tendenser till att rulla runt varken till mage eller rygg. Känns som att alla andra bäbisar i den åldern kan det så nu undrar jag när era bäbisar kunda rulla runt åt endera det ena eller andra hållet?

• Svar på tråden När kunde erat barn rulla runt?
  • Flickan och kråkan
    Trynträ skrev 2010-04-09 14:40:50 följande:
    Oj vilka variationer i åldrar. 2 månader lät extremt tidigt. Minns att Agnes av misstag råkade rulla runt på mage i sängen ett par ggr i den åldern men då var det bara misstag. Vi får väl se vilket århundrade Agnes kommer på hur man gör. Eller så skippar hon det steget helt.Blev lite orolig när läkarna lät bekymrade över att hon inte kunde det på sexmånaderskontrollen och bvc sköterskan sa att vi skulle kolla upp det vid åttamånaderskontrollen istället. Sen lät de förvånade att hon kunde flytta en grej från ena handen till den andra och det har hon kunnat i flera månader. Tyckte det lät lite skumt. Som att bara för att man inte kan det ena så kan man inte det andra. Men man kan ju ändå inte göra nåt åt saken liksom. Sitta börjar hon i alla fall kunna rätt bra om man hjälper henne upp.
    Min äldsta har inte gjort mycket i "rätt" ordning. Kunde också byta hand vid halvårskontrollen och satt själv innan han rullade åt något håll. Barn har sin egen agenda .
  • Lota

Dottern rullade från mage till rygg och rygg till mage vid 4 mån, vände även åt båda sidor.

Sonen vände sig rygg till mage vid 4 mån, vänder dock bara åt höger och har inte kommit på hur han vänder sig tillbaka till rygg än (nu 6,5 mån).

• viplanerar09

vår son började att rulla från mage till rygg vid 2månader och 1vecka. Bara på väster sida. Vid fyra månader rullar han från rygg till mage och snabbt därefter rullar han tillbaka till rygg. Inte alltid men ibland!

• marie björkefjord

när min dottar var typ 1 månad och 1 v började hon rulla till sidorna hela tiden och rullade från rygg till mage när strax innan två månader .
    Hon var völdigt aktiv och stadig tidig. Vid 4 kunde hon rulla tillbaka från mage till rygg.
     nu är hon sex månader och rullar runt på hela golvat men kryper inte ännu.

• k girl

Sonen är fem månader och rullar från rygg till mage så fort man lägger ner honom. Han började vända sig oftare för ca en månad sedan (innan dess har det hänt någon enstaka gång), men det tog ett par veckor innan han fick kläm på hur han skulle göra och började göra det medvetet.  Från mage till rygg har han vänt sig några gånger men inte fått kläm på det.

• Kinya

Min dotter rullade från mage till rygg för första gången i förra veckan. Hon är 4 månader idag. Från rygg till mage är nog på gång tycker jag att det ser ut som. Men hon avskyr att ligga på mage så det var nog där hon fick motivationen ifrån.

• Gyllan

Malva rullade från rygg till mage första gångerna vid 10 veckorns ålder, men sen "glömde" hon bort det eller nått.

Hon började på allvar att vända sig från rygg till mage vid ca 4-5 månaders ålder och vid 5-6 månader från mage till rygg.

Nu, vid sju månader ålder rullar hon runt hur många varv som helst. Man kan lägga henne i ena änden av rummet och efter ett tag ligger hon i andra.

• k girl
    Gyllan skrev 2010-04-21 17:44:02 följande:
    Malva rullade från rygg till mage första gångerna vid 10 veckorns ålder, men sen "glömde" hon bort det eller nått.
    När de är så små kan de tippa över på grund av huvudets tyngd om de är så starka i nacken att de kan lyfta upp huvudet tillräckligt högt, så det är inte medvetna rullningar. Det är skillnaden.
  • MrsLemon

Vincent vände sig från mage till rygg när han var 1,5 månad bara. Och det har han fortsatt med. Från rygg till mage kommer han på sidan men det märks att han vill rulla över så det kommer nog snart.

• Louwa

Min lille pojk har precis börjat rulla från mage till rygg och han är ca. 2 1/2 månad.

Liam 100212 ♥
Svar på tråden När kunde erat barn rulla runt?