• Tibell

Allergitråden

Mithrandil : men hade han 0.19 på något ? Isåfall ska man utgå från vad barnet har för reaktioner på ämnet.
    Kavas tös hade 0.12 ( tror jag ) på soja men reagerar när hon får i sig det

• Tibell

Då tycker jag du ska ta bort allt han hade reaktion på faktiskt. Så kan du ju testa att föra in ett ämne i taget sen när han mår bra!
    Så bort med ägg, mjölk, vete och soja!!

• Tibell

Kavat : mår liten bättre ? Har tänkt på er en massa. Blir alltid orolig när det gäller små barn och andningproblem!

ViFrånLandet: hur mår G idag ? Har natten gått bra ??

• Tibell

Mithrandil : alltså reaktion på proverna. Allt över 0.10 kan man se som en reaktion ska Bellas läkare!

• Tibell
    Kavat : Sitter här med produktlistan över glutenfria varor vi ska få till Bella och har ett par frågot.
    Ds Gf fette croccanti (frasbröd ) ( art. 284182 ) Funkar den ?? Försökte googla men det enda jag fick upp var att den kunde innehålla spår av soja?
    Sen undrar jag om Glutispastan. SKa man välja alla sorter eller välja ut kanske 1-2 st ? Hur gör ni ? Har ni någon favorit??
    Och Oldanas risgröt. Är det ens någon idé att vi testar den ?
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2011-05-03 19:47:41 följande:
    O hallå :) Sonens mjölk visade ju 0.11 och på soja också tror jag...läkaren menade att mjölken sjunkit så lågt att vi ska introducera. Men om det är tillräckligt för att ändå reagera så förklarar det ju varför han blivit bra i magen och exemen försvann sedan vi tagit bort soja. Är det fler som stödjer att 0.11 ändå är allergi
    Nja. Alltså har barnet tex 0.11 på ägg och får tydliga reaktioner när det får ägg i/på sig skulle jag tycka att 0.11 kan vara en bra vägledning att det faktiskt talar för allergi.
    Men samtidigt kan ett barn ha 0.20 på mjölk men inte reagera det minsta vid intag. Då är det ju inte allergi.
    Så har man ett barn som kanske har väldigt mycket problem med mage och hud och får över 0.10 på rast på tex ägg och mjölk skulle i allafall jag råda att plocka bort just ägg och mjölk ett tag för att se vad som händer.
    Men för att det ska klassas som allergi ska det vara över 0.35. Tror det är rätt i allafall ;)

Sen måste jag spåna vidare i detta. Någon vettig här får gärna hjälpa mig.
    Men tex som min dotter som stått på baskost sedan hon var dryga 3 månader..typ. Hon har ju aldrig ätit mer än några tsk av tex soja, vete, havre mm men ändå reagerar kraftigt.
    Samtidigt syns det inte på tester ( förutom då mjölk och cashew)
    Kan det ha med att göra att hon knappt aldrig fått i sig det ( mer än via amning )
    Är det lättare att "hitta" allergin genom rast och prick om de utsatts för ämnet under en längre period eller vid fler tillfällen ?
    Varför skulle annars värderna sjunka när man varit utan tex mjölk ett tag ?
  • Tibell

Lillskuttet : Vad hade Leo för värde på vete och jordnöt ??
    Är han helt fin i eksemen nu ? Äter han vete och soja tex ? Hur går det med hans astma ? Hundra frågor..sorry ;)

• Tibell
    t0va skrev 2011-05-03 20:18:36 följande:
    Nej jag ser inget samband med det han äter, mer än nu att han fick vete på kvällen och sen diarre på morgonen. Får ta och skriva ner vad vi också äter, kom på att pappan inte var med hos mina föräldrar nu sist vi var där och han inte hade röda kinder. Kan det kanske vara något som han har på sig, kanske i kombination med andra saker eftersom han reagerar även när sambon inte är med som på föräldrastödet. 
    Någon typ hudsalva eller tvål som innehåller mjölk?
    Våran dotter var kontaktkänslig mot mjölk när hon var mindre, vet inte om hon är det än..har inte testat!
    Men hennes eksem blev aldrig bra och vi var riktigt noga med att tvätta oss om händerna innan vi smörjde henne eftersom vi visste att hon var kontaktallergisk. Då innehöll ju tvålskiten mjölk =0
  • Tibell

Lillskruttet : Det jag funderat kring om hans astma är att det kan ha med allergi att göra. Min dotter visar inget alls på vete på rast. Men blir ALLTID kass i astman efter hon råkat få i sig vete. Hade hon inte haft massa andra symtom på just vete och vi inte tagit bort det hade hon med all säkerhet ätit vete idag och varit riktigt kass varje dag =/ Kanske kan det vara liknande för Leo ?
    Eller att han har det som Mithrandils dotter. Hon var ju också rosslig och med astmasymtom länge innan de hittade en bakterie i näsan på henne ( så var det va ? ) Har de liksom gjort en grundligare undersökning ?

Angående Singulair vet jag inte riktigt vad den fyller för funktion ;) Men Bella slutade nästan rossla helt med den , iallafall när hon är frisk. Innan rosslade hon högljutt konstant och vi kunde känna hur hennes bröstkorg vibrerade genom tjocka vinteroveraller.
    Nu rosslar hon endast vid förkylningar och det är ett stort framsteg =)
    Men jag tycker hans maxdos är låg. Bella hade 8 pulmicrt och 8 airomir som maxdos. Nu har hon ju pariboyn och har helt andra mediciner och doser.

Svar på tråden Allergitråden