• Kavat

Allergitråden

Vi fick beviljat 1/4 vb på sonen. Suck! Nu vet jag inte hur jag ska göra. Hade de haft en motivering eller på något sätt redovisat vilka timmar de dragit ner på så hade det varit lättare att motivera en ev. överklagan. Vi fick liksom bara texten ni får beviljat 1/4 vb samt vilka merkostnader som var ok och vilka som inte var det...

Har ni fått info om vad som gått igenom med mertiden? Eller vad som inte är "ok"?
    Har man rätt att få veta vilka timmar som är acepterade och vilka de avslagit?

Vet inte om jag orkar, men det går ju inte att överklaga om man inte vet vad som är accepterat eller inte? Skrikandes Då vet man ju inte vad man ska "klaga" på...
    Men gissar att eftersom "alla andra" har 1/4 för allergier så får vi väl inte mer heller oavsett sonens kontaktallergi... Det är ju fasen det som är jobbigast tycker vi...

Sen fick vi avslag på slitage av kläder för att det inte står i de medicinska underlaget. Obestämd Sen när skriver läkaren tvättråd? Ni som fått igenom det, står det i läkarintyget?
    Däremot så fick vi för 2 extra maskiner tvätt i veckan. Liiiiite dubbelmoral eller. Det stod inte heller i det medicinska undetlaget. Drömmer

Jpl, har du 1/4 på varje barn?

• Kavat

Tack för all input!

Alltså jag blir så frustrerad så jag håller på att gå upp i limningen här!

Varför varför kan de inte ens läsa vad man skriver. Jag har räknat ut ersättning för mjölk - den faktiska kostnaden och skickat med vad det står i både KO och även ett brev mellan KO och celiakiförbundet. Tror ni nötterna på fk har använt min kostnad eller schablonen! Demon

Varför kan de inte ens läsa sina egna regler innantill. När man till och med skickar med kopia på texten och hänvisar till referensen... Allt för att de inte ska kunna bortse från dem. Är så sur, orkar egentligen inte överklaga men bli så arg när de inte ens gör rätt enligt deras egna referenser och regler..... Bahhhhhhhh!!!!!!!!!!!

• Kavat

Och hur gör man egentligen när man redan vet att man har rätt och skickat rätt info och de bara struntar i den och kör sitt egna lilla kontors race? 
    Alltså de har ju inte ens läst det jag skickat med känns det som...?

• Kavat
    JPL skrev 2011-01-26 08:26:47 följande:
    Jag ska kolla vad jag skrev i överklagan när de inte lyckades addera rätt ens en gång.
    Hjärta Tack snälla för mail!!
  • Kavat
    Mama Law skrev 2011-01-26 11:34:12 följande:
    K kavat jag rekomenderar nyansökan och personligt möte, det gjorde susen för en kompis! Därför testar även jag det så mötet är 1 feb och handläggaren hoppades på beslut senast i slutet av februari så kan svara dig bättre då..... fast iofs när har det gått så smidigt för mig!?
    Varför nyansökan?
    Jag är tveksam till att vi får mer än 1/4 men jag vill då att de ska kunna redovisa vad vi inte får för och varför. Eller är det orimligt? Alltså har de inget underlag till sina motiveringar utan bara satt 1/4 för det är brukligt, då har de ju inte gjort någon utredning på den biten. De måste väl kunna redovisa vad de gjort?

Merkostnaden är väl egentligen inget så stort problem, förutom att de inte ens läst min ansökan eller har koll på KOs regler som de hänvisar till (som jag för övrigt skickade med och refererade till). De har ju gett oss schablonmässigt för mjölk trots att det tydligt står att vi bara kan använda carlshamns risdryck och kokosmjölk...

Tvättintyg från läkaren kan jag säkert få, men tycker inte det ska behövas, det har ju inte läkaren koll på, hur vi gör. Hon kan ju bara lita på oss och gissa sig till att det är rimligt eftersom han reagerar på kontakt... Hela ansökan går ju ut på att de ska lita på oss som ansöker... *sur*

JPL, hur lång tid tog din överklagan?

Snutten, hur lång tid tog din överklagan?
  • Kavat
    Molina skrev 2011-01-25 22:15:10 följande:
    K Kavat: Vad innebär ett VB 1/4 nu för mjölk&celiaki? Har dina barn nå mer allergier eller problem?

Vi ska till att söka nu men förutom en svår mjölkallergi har vi svårbehandlad astma av alla möjliga tänkbara utlöses faktorer och infektions känslighet och den stora vi väntar på är en koncentrationsstörning och jag hoppas så att vi får igenom VB för hennes skull. Vi fick ett riktigt bra intyg från allergi och väntar nu bara på andra teamet som drar ut på det hela.
    Sonen har inte celiaki, han har veteallregi och kontaktallergi mot ägg, vete och havre bl.a. Vilket innebär att han inte ens kan komma i kontakt med det, rör det eller ja få det på sig eller i sig. Sonens allergier står i min pres. Hans känslighet mot sädesslag gör att han reagerar på dextros, glukossirap och en massa annat som finns i typ allt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-27 09:55:02 följande:
    Eli : fy så tråkigt :( hoppas reaktionen blir relativt mild. Är det inte vetestärkelse i dem med ? Eller blandar jag ihop nu?

Jag har god lust att slå något hårt i huvudet på svärmor. Hon hämtade barnen efter dagis igår och passade dem en halv timme lite drygt . På denna halvtimme hade hon hunnit ge stora en bulle med mjölk i och lilla några smulor från syrras bulle att mumsa på.
    Detta har resulterat i att bägge barnen varit vakna större delar av natten :( så idag skulle mannen ta ett ordentligt snack med henne. Suck
    Demon Om de inte funkar -låt henne inte passa dem. Fattar hon verkligen ingenting?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-27 19:11:59 följande:
    nutram ok ok, 41microgram mangan, profylac är också ok och altera är ännu mindre i. Vi pratade om det igår i mammagruppen så jag blev ju tvungen att kolla ;) 

Välj modersmjölksersättningar som innehåller högst:

Barnets vikt Manganhalt per 100 ml blandning 3,4 kg 26 mikrogram mangan/100 ml blandning 5 kg 38 mikrogram mangan/100 ml blandning 7 kg 54 mikrogram mangan/100 ml blandning 9 kg 69 mikrogram mangan/100 ml blandning

TACK! Ska lägga in i mjölktråden.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-27 20:58:12 följande:
    Tycker absolut ni ska avbryta provoceringen. Att allt det där skulle komma samtidigt känns inget troligt alls. Dessutom tycker jag det ser ut som typiska äggutslag ?? K Kavat har förklarat hur hennes barns sett ut och dessa ser ut som dem ! Våran lilla har haft likadana nämligen
    Men är ni osäkra så provocera igen om ett tag. Men nu hade nog inte jag fortsatt.
    Ja, ser ut som typiska äggeksem. När ni slutar med ägg blir de förmodligen lite vita och fjälliga. Provocerar ni tätt inpå innan de försvunnit blir de röda igen. 
    Så funkade det på mina barn i alla fall...
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-28 18:01:14 följande:
    Kolla som lilla hönan ser ut om sin mage. För den är väl lite svullen ?? Inte bara jag som ser i syne. Hon väger endast knappa 8 kg så man kan knappast anklaga henne för att vara tjock. Hon är 15 månader.
    Kan man se ut såhär efter en pytte liten bit bulle ? Den innehöll både vete och mjölk. Hon bajsade 5 ggr igår så hon är inte förstoppad.

Nemnen usch då.. Ja, hon är svullen, väldigt svullen skulle jag tro. Min lille väger ju också 8 kg och han är bara 5.5 månader...
    Dessutom så lär hon ju inte direkt gå upp i vikt om hon hela tiden har en farmor som medvetet utsätter henne för saker hon inte tål... Hoppas det löser sig!
Svar på tråden Allergitråden