• Kavat

Allergitråden

Torsk var inte bra för liten.
    Idag har han fortsatt att blivit knallröd när han ätit och en stund efteråt och blåsprickig och ätit ofta ofta.. Och när han sovit har han blivit helt genomsvettig, stackarn... Kroppen går väl på högvarv..

• Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-15 09:27:53 följande:
    ..och han har druckit välling på ricedream igår kväll & i morse. dessförinnan välling på Carlshamns risdryck ett par dagar.
    Jag tror på ricedream, men det är för att sonens kinder blev röda av sädesslag och att jag tror de flesta som testat ricedream till sina barn med sädesslagsallergi har misslyckats. Alltså kommit fram till att det inte funkat.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-15 17:46:44 följande:
    Kanske därför hon hade feber i förrgår och inte pga av tand som vi först trodde!
    Hon har haft lactulos sen hon föddes typ men varit utan den senaste månaden för vi tyckte det blivit bättre ... Men vi har nog haft fel då :(
    Hur mycket ska vi ge henne nu ibörjan ? Hon har säkert massa bajs kvar i tarmen eftersom hon knappt Bajsat alls i veckan och som sagt kräkts :(

Ja hon har nog väldigt omogna tarmar som blir såhär förtstoppad när hon nästan bara äter ersättning :(
    Hur reagerar hon på sädesslag? Förstoppning?
    I så fall tror jag att det är Ricedreams förtjänst,  om hon inte fått i sig något annat konsigt..?
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-01-15 19:16:59 följande:
    man blir ju så trött på dessa spår av korn i Ricedream.. den är ju mycket godare än Carlshamns risdryck (sonen ratar Carlshamns som måltidsdryck & dricker den bara i välling), Carlshamns skiktar & klumpar sig om man inte skakar som 17 varje gång man ska använda den, & så finns ju oftare Ricedream att få tag på i vilken butik som helst. någon som vet varför de prompt måste ha med korn i tillverkningsprocessen? är det den som gör att Ricedream har en trevligare konsistens & inte skiktar sig?
    www.allergimat.com/produkt.asp&id=63

Följande kan ha betydelse för extremt allergiska personer: (kan innehålla spår av korn) Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-15 19:47:32 följande:
    www.allergimat.com/produkt.asp?favorit=yes&id...

Följande kan ha betydelse för extremt allergiska personer: (kan innehålla spår av korn) Vid framställningen av rice dream används ett enzym som utvinns ur kornprotein. Mängden är mindre än 20 ppm (0,002%) vilket är under gränsen för naturligt glutenfritt. Proteinet bryts ner under processen men det kan inte helt uteslutas att det kan finnas någon mikromängd kvar. Det anges på förpackningen att den KAN innehålla spårmängder (vilket inte är detsamma som att den alltid gör det). Detta anges för att informera EXTREMT allergiska personer för vilka detta eventuellt kan ha betydelse.
    Innehåll:
    Ingredienser:
    Vatten, ris, solrosolja, Kalciumkarbonat, kalciumfosfat, havssalt.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-15 19:51:03 följande:
    Fast det känns som att infon inte är riktigt rättvis ändå! För jag skulle inte kalla min dotter extremt allergisk och hon reagerar tydligt på den.
    Fast då är hon kanske extremt allergisk?
    Enligt "proverna" och många läkare är min son bara överkänslig mot sädesslag... Det visar ju inte på RAST....
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-15 19:31:19 följande:
    K kavat : ja det kan det mycket väl vara! Dumma dumma mjölk :( hon har ju alltid haft lite problem med hård mage men nu är det mycket sämre :(
    Har hon fått ricedream hela tiden på dagis när hon varit hård i magen? Alltså kan det vara orsaken hela tiden?

Nu minns jag inte namnet, men en tjej som var här inne upptäckte ju att hennes son blev bra först när hon tog bort den, om jag minns rätt..
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-16 11:18:18 följande:
    Dottern har ätit vanlig naturell hamburgare med bröd och pommes senast hon åt på BK. Har för mig att ketchupen ska vara ok också men det tål inte dottern ändå så det har jag inte kollat upp något närmare. Var ett tag sedan senast så jag vågar inte garantera att de inte ändrat. Och sen kolla så de friterar pommesen separat och inte friterar något annat i samma, de brukar göra det men lika bra att dubbelchecka för säkerhets skull.
    Jag vill minnas att BKs ketshup är den enda som funkar till mina barn, men läs!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-16 15:56:32 följande:
    3busfrön : exakt sådana blåser får jag titt som tätt utan att ha vetat vad det beror på. De kliar som sjutton också dessutom! Innan jag tog bort sädesslagen kom de flera ggr om dagen. Kallas det för nässelutslag?
    Får även alltid dessa när jag duschar
    Har du kollat schampo /balsam! Kan ge mig katten på att det är vete i! Eller mjöllk?
Svar på tråden Allergitråden