• Mamsie

Allergitråden

trållmor, helt rätt att utreda Neelah om hon snarkar. Det är en sån otrolig lättnad när man lyckas hitta nåt som hjälper - oavsett om det är allergen eller näskörtlar  
    Lycka till! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, ♂jun-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Mamsie

Hej på er! 
    Lillknodden är nu fyllda 3 veckor och visar inga tecken på kolik  
    Halleluja! 
    Så antingen är han mjölkallergiker som sina syskon men min mjölkfria kost gör honom symtomfri, 
    eller  så är han inte mjölkallergiker vilket skulle bli min första "normala" unge   

Jag undrar om det är nån här i Göteborgsområdet som har Nutra1 (eller annan mjölkallergivänlig ersättning för nyfödingar) som vill byta till sig Nutra 2 av oss? Jag tänker nämligen INTE ge lillgrisen vanlig ersättning förrän han kommit över 3-4 månader el nåt... 
    Kanske man kan skicka med posten - men vad kostar det i frakt? Stora otympliga burkar är det ju...  
    Inboxa gärna! 

Kram till er mjölkmorsor  Nu är det dags att amma igen   

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie
    JPL skrev 2011-01-20 11:41:37 följande:
    A var pytteliten när han tog pricktest. Kanske fem veckor eller så. Enligt vår läkare reagerar man ofta snabbare ju mindre man är så därför tog vi så snabbt. Lapptest vet jag inte. Finns väl inga hinder att ta tidigt tycker jag?
    Åh, ok. Tack!  
    Hoppas Loa snabbt blir testad då! 
  • Mamsie
    ELI,
    Jag klistrar in recept på leklera :

Max’ Leklera utan allt

Play doo deg även kallad leklera

Ingredienser:

2 dl Sempers finmix

4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

2 dl Salt

2 msk Alun (finns i kryddhyllan)

5 dl Kokande vatten

1 ½ msk Olja

Några droppar karamellfärg.

Blanda ihop:

Rör de torra varorna. Blanda olja, vatten och karamellfärg. Rör i den torra blandningen. Blanda väl och lägg i kylskåp ett dygn. Förvaras i tätslutande burkar. Blir det för alldeles för klibbigt ta lite extra mjöl. Men det vilar till sig och klibbar mindre efter ”vilan”.

Färgning:

Dela upp degen i 4 färger (ljusgul, rosa (röd), turkos (blå) och mintgrön (grön).
    Får man inte i tillräckligt med karamellfärg i första vevan, så kan man tillsätta mer när lekleran är i stort sett klar och det går bra det med.

Lek!   
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 13:25:20 följande:
    Jag vet inte om det finns någon lägre ålder på pricktest, men jag ville inte pricktesta A innan 6 mån för jag tyckte det var otäckt att trycka in allergener i kroppen påp bäbisar som är för små för att äta den maten själva. Runt 6 mån äter de själva, och då kan jag tycka att det skulle vara ok att få lite under huden med. Jag sa det till läk och hon protesterade inte mot det resonemanget utan jag fick ist känslan att hon själv tänkt i liknande banor. Men vid RAST så tar man ist blod så det testet hade jag gått med på att göra innan. Lite meck med att få ut tillräckligt med blod på de minsta bara, ett mindre problem. Vet inte om det finns någon undre gräns på det.
    Verför inte börja med att utesluta allt som M reagerat på? Eller iaf soja och ägg och sen se? För jag gissar att hormonprickar är uteslutet
    Hormonprickar - Check! 
    Värmeutslag - Check! 
    Mjölk - Check! (jag klarar mig utan ett tag till )
    Gille Chokladflarn innehåller ägg och jag frossade i dem när prickarna kom så - Check! 
    Baljväxter har vi inte ens hemma - Check! 
    Spannmålen hoppas jag verkligen att det inte är, men vafan, jag skulle inte bli förvånad! 
    Vad mer kan små nyfödingar reagera på förutom det Max hade?

Vad gäller att trycka in små mängder allergen i barnen så är det inget jag känner oro för. Än. Vi får se när jag tänkt efter lite  
  • Mamsie
    Kavat skrev 2011-01-20 14:26:16 följande:
    Läs mitt inlägg ovan.
    Ok, Torsk / fisk kommer upp på "bevakningslistan". 
    Gäller det isf alla vita fiskar om det är Torsk? Typ sej mm... Tänker i samma banor som att komjölksallergiker kan reagera på får- & getmjölk också?  
  • Mamsie
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??
    Jisses... den äldre generationen är hopplös ibland Rynkar på näsan.
    Om hon inte respekterar era "order" så får ni kanske vara lite "elaka" och säga att ni inte kan låta henne vara barnvakt förrän ni är säkra på att det fungerar!

Vi har lyckligtvis en bra farfar som håller reda på farmor - ja så gott han kan i alla fall: han övervakar matlagningen och sätter stopp för hennes påhitt. Och då handlar det bara om när vi kommer på besök allihop och de bjuder på mat/fika!
    Hon har hittills bara fått vara barnvakt nån timme då o då. På 4 år!  
  • Mamsie
    2små2stora skrev 2011-01-20 21:18:05 följande:
    Är det någon som vet vad fläskytterfilén och pommes på IKEA innehåller? tog inte bea-såsen. Har nu en mycket ledsen son här
    Jag har för mig jag sett info på Ikeas hemsida - ta o kolla!  
    (sorry för kort svar - det är en som skriker sig hes här..) 
Svar på tråden Allergitråden