Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-09-16 14:51:06 följande:
    K Kavat, Angel & trållmor har fått mail nu.
    {#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

När vi ändå pratar VB. Vad tycker ni att vi ska göra: söka för alla barnen gemensamt, eller var för sig?

och jag håller med Angel, vi blir också chockade över hur lätt alla andra verkar ha det. Kommer och går var som helst, utan bekymmer om vad och när saker ska ätas. Men vår glädje är ändå att för Neelah verkar saker och ting gå åt rätt håll iaf

• trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-09-17 20:28:55 följande:
    Trållmor: Du måste söka för alla ihop...
    Blå Flygare skrev 2010-09-17 20:30:22 följande:
    Man söker alltid för alla ihop. Däremot bör man väl skriva omvar barn för sig.
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en
    Tibell skrev 2010-09-17 20:43:30 följande:
    Vi som precis kommit in i "allergivärlden" märker ju direkt vilket himla jobb det är. Förr läste man aldrig innehållsförteckningar, man behövde aldrig smörja eksem , man behövde aldrig inhalera ett icke så sammarbetsvilligt barn , man behövde aldrig sitta uppe 3-4 timmar varje natt pga av reaktioner,eller behöva sitta med ett HYSTERISKT barn som blivit totalt förstoppad pga av reaktion, man behövde aldrig slåss med läkare som inte vill tro på en mm mm. Så Ja,,det är helt klart en omställning.
    Men däremot har ju vi haft massa problem med barnen och den stora har haft problem i flera år så samtidigt känns det såååå skönt att ha nöjda och glada barn ..trots allt extra jobb =)

Vad skönt att läsa att det går bättre för lillan. Vilka allergier har hon ?? Och har alla dina allergier ?? Du behöver inte svara om du inte vill =)

Stora dottern har fresten bajsat för egen maskin varannan dag nu sedan sojasläktingarna och aromatet försvann. Är väl tänkt att vi ska testa soja för snart så vi vet om det ska stå med på ajaj listan eller inte!!
    Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Timon är den som har längst allergilista, och den som det är mest jobb med pga hans otroligt svåra eksem
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-09-17 20:48:38 följande:
    Blå Flygare skrev 2010-09-17 20:30:22 följande:
    Man söker alltid för alla ihop. Däremot bör man väl skriva omvar barn för sig.
    Okej. Vi har redan börjat skriva om var och en för sig. En liten novell för var och en Neelah är allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre. Och jaa, tyvärr är alla mina allergibarn. Alla har gemensamt mjölk, ägg, soja och vetemjöl. T.o.m Aliina fast det inte visade på henne på rast. Hon är f.ö det enda barnet där allergierna inte visas på rast, vilket det gör på pojkarna. Vi väntar på rast-svar på Neelah, fast å andra sidan så känns det inte som att det har någon betydelse eftersom vi vet om vilka allergier hon/de har.
    Timon är den som har längst allergilista, och den som det är mest jobb med pga hans otroligt svåra eksem
    Nu ska jag rätta mig själv: på Aliina syns varken mjölk eller vetemjöl på rast, allt annat övrigt syns.
  • trållmor
    älsklingen87: Ingen av våra tål vetestärkelse, och vi har inte hemma baljväxter heller (pga Timon). Sojasläktingar tål de stora till en viss gräns, men vi ger det bara i Sempers fina mix och det sker ändå inte alltför ofta. Neelah verkar tåla ärtor iaf, men det är det enda vi har testat i "baljväg". Vi går så långsamt fram med henne, och det känns så skönt att inte behöva stressa, utan att vi väljer själva om/hur/när. Sen har vi äntligen fått en underbar läkare i Ö-vik som står helt och hållet på våran sida
  • trållmor

Behöver ventilera med er här inne. På vårt nya dagis så har vi en inköpsansvarig för maten, jag kan inte komma ihåg att vi har fått veta vad hon har för utbildning eller dyl (vill jag bara nämna så här i förbifarten). Det är hon som är ansvarig för inköp samt att sammanställa matlistan. Sen dag 2 (för dag 1 var rektorn och alla andra med) så har hon ifrågasatt barnens allergier på massa olika sätt. Hon har aldrig hört talas om att man kan vara överkänslig mot E-nr bla och hon har "sååå stor erfarenhet av allergier" iom hennes yrke.

Idag fick vi ett tjockt, brunt brev från henne och när vi öppnade det så fanns det tre saker däri.
    1. En lapp från henne.
    2. En kopia från en dietist-tidning.
    3. Ett nr från Allergiförbundet.

Lappen från henne var väldigt tyket skrivet, och ifrågasättandet om barnens allergier lyser väldigt starkt igenom. Notera att vi har 2 olika läkarintyg härifrån inskickat, samt 3 kopior inskickade på våra egna listor om vad barnen tål och får äta här hemma inkl nej-lista (hon begär in hela tiden nya listor).

Kopian från dietist-tidningen handlade om laktosintollerans, celiaki och ibs.

Det enda relevanta i nr från Allergiförbundet var en artikel om en kvinna som berättade om hur hon handlade till sina barn, och vad tids- och pengakrävande det är.

Jag blev skitförbannad rent ut sagt!!! Den här kvinnan har alltså ansvaret för att handla in och sammanställa maten till våra barn, och hon verkar inte ha koll på varken skillnad på laktosintollerans och komjölksproteinallergi, eller skillnad på celiaki och vetemjölsallergi. Det är inte första gången det lyser igenom att hon inte vet detta, då vi har diskuterat med henne om vad våra barn får äta eller inte. Hon tyckte det var självklart att de skulle få dricka havredryck bla, fast vi uttryckligen talat om för henne att den enda drycken som funkar är Carlshams risdryck.

Vad tycker ni jag ska göra? Jag har lust att maila henne och tala om exakt vad jag tycker om henne och hennes oproffessionella beteende, och begära ett möte med henne och rektorn för att klargöra vad det är som gäller. Eller ska jag bara skita i det?

Det sistnämnda har jag inte lust med, men det är Fredrik som vill det. Han orkar inte med mer tjafs med dagisvärlden (det är ju han som har fått vara ryggraden hela tiden hittils, då alla har kört över mig), och det är nu jag känner att jag orkar och tänker ta striden. Fredrik tycker inte att vi ska lägga för stor vikt vid vaknätterna när barnen har vaknat och har ont i magen av saker de har fått i sig, och jag är skitless på det för det är ju mig barnen vill ha tröst av och det är jag som får ha dem hemma eftersom han inte får VABBA

Snälla tjejer, hjälp mig att försöka hitta en lösning på det här. Ni om några vet ju hur det är.... HjärtaHjärtaHjärta

• trållmor
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Gör ärtpure och ge dottern?
  • trållmor
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:20:04 följande:
    Oj vilken jobbig situation! Jag sitter inte i samma situation som ni, och ej heller har någon i familjen problem i samma utsträckning som ni, men jag skulle nog tycka att ett möte med henne, rektor, dig och din make vore nog bäst. Mail och brev går att misstolka och det kan resultera i fler brev fram och tillbaka. Det som egentligen kräver minst av er är att gå förberedda till ett personligt möte där ni tar upp/besvarar alla frågetecken på en gång.
    Vi bad ju om ett nytt möte, via rektorn, som då hänvisade oss tillbaka till henne. När Fredrik då bad om ett möte så ville hon prata med våran dietist först. Igår ringde dietisten och vi ska träffa henne den 19e för första gången Jag berättade lite i telefon om den här människan, och efter dagens brev så tänkte jag ta med det till dietisten och visa upp, innan jag berättar att hon vill ha kontakt med henne. Det känns nästan som att de är rädda för ett nytt möte...
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-10-08 20:37:51 följande:
    Be om ett nytt möte med alla inblandade. Inte ska ni "mun/brev-fightas" med henne. Det låter ju helt sjukt. Hon ska respektera era barn, inte särbehandla dem och ifrågasätta!
     Får ni inte ett möte för att rektorn inte vill, så vänder ni er högre upp. Det finns alltid någon högre upp som lyssnar! Och om den personen inte lyssnar så tar ni nästa i stegen. Det går att anmäla dem också, för ni har all rätt i världen!

Tyvärr och ett stort tyvärr, men det är ofta det enda som biter att gå till högre instanser... Var hur jäkla jobbig du vill, det har du och dina barn all rätt till i världen!

På barnens dagis så får man köpa pasta själv, men får betalt för utläggen, liksom allt annat man lägger ut för som de inte kan ta in/finns på deras listor. Helt ok tycker jag ändå, för då vet man ju att det blir rätt.
    Misstänker dock att det blir både risdryck, pastor, sylt mm som ska köpas.
    Jag har haft sånt kanonbra samarbete med ICA här i byn, så de har tagit hem allt jag har bett dem om. Sen har dagisavdelningen kunnat gå dit och köpa direkt, utan att vi har behövt köpa in som mellanhand Så allt jag vill ha, finns här i byn, t.o.m Moilas som ni tipsade om här i tråden har de tagit hem till mig Jag får specialpris för det jag köper in dessutom

Men ni har rätt. På måndag ska jag begära in ett nytt möte!
  • trållmor
    2små2stora skrev 2010-10-08 20:40:28 följande:
    Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.
    Jag kanske ska förtydliga att här har vi bara blivit ifrågasatta av den här kvinnan, inte av någon annan. Läkarna är helt underbara här dessutom
Svar på tråden Allergitråden