• Färgen

Allergitråden

Nu har vi varit hos allergiläkaren och fått provsvaren som visade att hon var väldigt allergisk mot jordnöt, men med tanke på ambulansfärden var det ju ingen överraskning. Det lustiga är att vi fått kämpa med förskolan för att få ha adrenalinspruta där och nu när de gått med på det tyckte läkaren att det är helt onödigt för förskolan MÅSTE garantera att det inte finns jordnöt. Suck! Jaja vi kommer se till att det finns medicin på förskolan iallafall!

• Färgen

Fenomena; ja jag förstår inte varför vi ska behöva övertala alla att det borde finnas medicin på förskolan, det borde vara självklart både för pedagogerna och för läkaren!

• Färgen

Hej ni med sojaallergiska barn och andra kloka:)

Min dotter visade sig vara extremt allergisk mot jordnöt i somras (ambulansfärd och bu går vi aldrig någonstans utan adrenalin).
    Hennes allergiläkare kollade aldrig henne för soja/baljväxter som ju är besläktade med jordnöt. Läkaren menade på att hon har kunnat äta det utan reaktion tidigare så därför behöver hon inte utesluta det ur kosten.
    Vi ifrågasatte det lite då dottern aldrig varit helt eksemfri, men läkaren menade att eftersom hon inte reagerade med eksem på jordnöt så borde hon inte reagera med eksem på soja/balj.

Iallafall har vi i sommar varit mer observanta på när hennes klåda och eksem dykt upp och ofta hittat ett samband med soja/balj, så sen en vecka har vi försökt utesluta detta och nu är hon eksemfri. Å då har hon ändå varit förkyld vilket alltid innan resulterat i eksem.

Kan det vara så att man reagerar på olika sätt på olika ämnen inom samma "allergen-grupp"?

Å nu försökte jag få med dagis på vårt "experiment" men köket behöver intyg från läkaren (vilket vi inte lär få), dock skulle fröknarna ta bort det uppenbara som ärtor/bönor. Tror ni hon får i sig mycket soja/balj via dagis ändå? Hon går bara 15h så är tre luncher i veckan.

• Färgen

Rosdraken: vet inte hur det är med vete, men när dottern fick en allergiskchock pga jordnöt kunde de kolla med blodprov efter om det enbart berodde på en korsreaktion på Björk (som vi redan visste hon var allergisk mot) eller en äkta allergi. Tydligen var det olika beståndsdelar man reagerar på vid korsreaktion och "äkta".

• Färgen

Round2: har ni gjort patchtest? Å har ni testat för annat än födoämnen? Min dotter hade extremt envisa eksem som trots att vi uteslöt en massa olika födoämnen inte gav med sig, visst de blev bättre men hon kliade sig ändå blodig. Läkarna testade å testade med prick och blod, tillslut gav jag upp och bytte mottagning och fick göra ett patchtest.
    Då visade det sig att hon var jätte allergisk mot kvalster, men den allergin sitter bara i huden dvs en kontaktallegi å den skulle aldrig dyka upp på blod eller pricktest. Nu när vi har kvalsterskydd är hon istortsett eksemfri!

• Färgen

Det är svårt, sist vi var på kalas bad vi dem kolla över allt och erbjöd oss ta med om de var osäkra. Men då var det bara jordnötter som gällde för min dotter, nu har vi även fått plocka bort soja och balj så det är lite krångligare nu.

Men själv resonerar jag lite som så att då dottern är jätte allergisk mot jordnötter är det inget jag vill chansa på så jag tar hellre med eget än att de gör/köper något å missar. Så vi har alltid erbjudit oss att ta med, sen har vi aldrig behövt då vi fått läsa innehållsförteckningar på saker som föräldrarna varit osäkra på.

Men jag hade nog heller inte tyckt det var roligt om de direkt bad oss baka/ta med eget, barn vill vara lika sina kompisar!!

• Färgen

Förresten hur förklarar ni för era barn att just de är allergiska och inte andra barn?

• Färgen

Eppelpaj: hon är fyra år. Vi har inte behövt använda pennorna själva merän då vi testat den hos läkaren, men hennes allergi upptäcktes inte på test utan genom att hon fick en halv jordnöt i munnen och svullnade upp totalt, så det var ambulans etc som gällde.
    Vi har ganska nyligen plockat bort soja och balj då vi märkt att hennes eksem blir bättre utan det så de är borta lite på prov nu.

• Färgen

Förresten vilka sprutor har ni? Vi har jext å efter att ha stuckit mig själv med dem så tycker jag de känns bra, man märkte knappt nålen så tror nog hon kommer klara dem själv ganska snart.

Svar på tråden Allergitråden