• Färgen

Allergitråden

Pippi: vi har haft det exakt som ni, tillslut gav jag upp och ringde själv en annan mottagning som jag visste gjorde lapptest, där hittade man nu att hon är kraftigt allergisk mot kvalster. Det är tydligen rätt vanligt vid eksem.. Har ni gjort lapptest annars rekommenderar jag det..

• Färgen

Angie: kan trösta dig med att kvalsterallergi inte är speciellt jobbigt, min dotter är kraftigt allergisk mot kvalster och den enda åtgärden vi fått göra är att ha kvalsterskydd i sängen..

• Färgen

Lokesmammi: vi har gått igenom en lång resa innan vi hittade att det var kvalster som orsakade all klåda och eksem.. Vi hittade det först med ett lapptest. Pricktest och blodprov visade inget men lapptestet visade på kraftig reaktion.. Kvalsterskydd är väldigt dyrt så att köpa bara för att testa är nog dumt, det kostar typ 3700kr, man får det på försäkringen om ni får en diagnos och har rätt barnförsäkring (Länsförsäkringar kräver astma som symptom tex)

• Färgen
    LokesMammi skrev 2012-05-22 15:20:11 följande:
    Aha, ok. Ja, får se vad läkaren säger sen. Sonen kliar sig hela tiden, men har inga utslag/exsem

Ok, ja vi har inte varit på så många resor med honom. Har vi rest nånstans har vi sovit hos familj. Men vill nog ta med eget lakan när man sover på hotell......

Enbart klåda kan vara ett tecken på kvalsterallrgi speciellt om klådan kommer på natten. att bara byta lakan/sängkläder är ingen garanti att det hjälper. Kavlsterna bor inte i sängkläderna utan inne i täcke/kudde/madrass så det enda man gör när man tvättar sängkläderna är att sköljer bort deras "bajs" som de lämnar efter sig samt eventuella slöa kvalster som inte krupit tillbaka in. Kavlsterna dör heller inte i 60grader utan man måste tänka på att skölja sängkläderna en extra gång så man kan skölja bort så mycket som möjligt. Min dotter som är kraftigt allergisk mot kvalster klarade sig inte på att vi bäddade rent en gång i veckan (plus tänkte på hur vi tvättade sängkläderna), det är först nu när vi fått kvalsterskydden som hon inte sängen är blodig på morgonen pga av hennes klåda (å då har hon ändå fått Travegyl tidigare). Men som jag nämnde innan så är kvalsterskydd väldigt dyrt så är man inte säker tycker iallafall jag det är onödigt att lägga över 3000kr på att köpa det, då kanske man ska tänka på enkla saker man kan göra för att minska kvalster
    *tvätta allt i sängen (gosedjur täcken kuddar sängkläder) i 60grader + en extra sköljning
    *ha det ljust och svalt i sovrummet
    *hänga ut och skaka av täcken etc med jämna mellanrum

Jag hoppas ni kommer på vad det är som orsakar hans klåda, hittar de inget å prick eller blodprov tycker jag ni ska fråga efter ett lapptest, då det bättre visar långsamma reaktioner.
  • Färgen

Ränder: min dotter åt piggelin i söndags och igår var hennes eksem tillbaka, det var det enda hon åt som hon inte ätit innan..

• Färgen

Vi har gjort patchtest, var inte förrän vi gjorde det som vi hittade det som dottern får eksem ifrån..

• Färgen

Min dotter blev värre under tiden hon hade lappen, hon fick utslag över hela kroppen, kliade massor och kunde inte sova.. Fick fram på lapptestet att hon är kraftigt allergisk mot kvalster, varken blodprov eller pricktest visade inget på kvalster.,

• Färgen

St elmos: hon var runt 2 när vi gjorde pricktest gjorde blodprov typ 6 veckor efter och lapptestet någon månad senare.. Hon har bara visat ägg på blod och prick och det visade ingen reaktion på lapp.. Men senvifick kvalsterskydd är hon nästan helt eksemfri..

• Färgen

Masarin: de tar en klisterlapp där de lägger ämnen man testar på och sätter på ryggen, efter 2 dygn tar msn bort lappen och efter 3 dygn " läser" man av resultatet.. Man gör lapptest för att hitta de långsamma reaktionerna, vilket eksem oftast är..

• Färgen

St elmos: bli inte förvånade om ni inte ser nått när ni tar bort lappen, det tar ofta ett tag efter huden kommit i kontakt med luften som skälva reaktionen kommer.. Vår dotter var precis likadan hon skrek och mådde pyton av testet...

Svar på tråden Allergitråden