Allergitråden
Hej Miralicia
Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept
Hej Miralicia
Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept
Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?
Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?
Det var jag som tänkte göra ett sånt test på min dotter. Jag gjorde dock inte det när jag läst att astma och allergiförbundet skrev som ovan.
Jag fick senare veta att de faktiskt gör de testerna inom sjukvården i flera andra länder i Europa och är alltså godkänd som allergitest där. Så något "hokuspokus" är det nog egentligen inte. Det är bara inte en godkänd metod i Sverige.
JPL - hjälp vad dåligt av läraren! Jag hade nog kontaktat rektorn. Inte ska de väl diskriminera allergiker så! Alternativet är ju att skicka med egna chips men jobbigt för honom att hålla reda på dem hela kvällen.
Tes - i utanallt-bloggen finns det recept på yougurt gjort av minutris. Det kanske kan vara något att testa till frukost.
Karolin86 - jag tycket Ica solhavre är godast men mina barn gillar även carlhamn risdryck som är lite sötare i smaken.
Karolin86 - vi använder carlshamn "i mat" som tex matlagningsgrädde i mat. Dottern äter den även kall som den är till mat.