• AAEV

Allergitråden

Nu kommer jag med en fråga igen. Förra veckan (ons 20:e) fick Eleonora MPR-vaccinet.
     Exakt en vecka senare fick hon hög feber som varade i två dagar. I fredags fick hon prickar över hela kroppen, jag trodde det var vattkoppor eftersom brorsan hade det för tre veckor sen. Men det har inte blivit några koppor, utan ser mer ut som nässelutslag. 
    Googlade vaccinet idag och såg att det innehöll ägg. Hon är ju inte superallergisk men utslagen liknar ändå de hon får med ägg.

Är det vanligt med reaktion på äggallergiska barn?  

• AAEV

Tack för svar! Har faktiskt ringt vår BVC-sköterska (känner henne privat) och förklarade utslagen, det låter som en helt vanlig reaktion på vaccinet.
    SÅG glad att det inte var vattkoppor, sambon är iväg hela nästa vecka och det hade ju varit lite typiskt att behöva vabba :) 

• AAEV

btw är jag lite deppig nu, eleonora har inte behövt använda sin astmamedicin på flera månader. Nu är hon riktigt risig, hostig och rosslig och man märker att hon har riktigt svårt att andas mellanåt. Så nu får vi puffa lika mkt som förra sommaren när det var som sämst.

kopplar ihop det med pollenallergin, vi får ju inte i henne medicinen :( Jag förstår henne, den är jätteäcklig (var ju tvungen att själv smaka). Finns inte medicin i annan form som hon kan få heller. Så vi får väl se vad vi ska hitta på, får nog börja med att ringa doktorn!

Ni med pollenallergiska barn, hur gör ni med medicin?  

• AAEV

Förlåt älsklingen, jag läste nog inte ordentligt. Ont i knäna får man inte av gallan (jag har ju opererat bort min galla och tyckte jag kände igen en del av symptomen)

Allro: Problemet är att vi inte får i henne någon flytande medicin. VARFÖR gör man inte medicin till barn i form av suppar? För den smälttabletten är väl för äldre barm? Dottern är snart 1.5 och väger 10 kilo... 

• AAEV
    Tibell skrev 2011-06-22 20:19:48 följande:
    Han har inte stått på baskost så länge va ?? Kan ju hända att det tar lite tid =) Skönt att höra att han mår bättre nu i allafall..
    Hur mår lilltjejen ??

Saffe : Vi chansar nog på stripsen då =) sist funkade det absolut inte, men det verkar skilja från gång till gång. Likadant med strips från mc donalds. Vissa gånger reagerar hon inte alls och andra med eksem över hela magen och antingen förstoppning eller diarré.. Lite som lotteri ;)
    Lotteri?

Fattar inte hur så många vågar chansa. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det i onödan. bättre o ta med mat hemifrån. 
  • AAEV

Hej tjejer! Vet inte om ni minns mig, jag hette FrökenLindström innan. Har inte varit här inne på evigheter - men nu när det är dags att ta bort ännu mer ur eleonoras kost så vänder jag mig såklart till er (mina experter) för råd. Eleonora har ju aldrig varit riktigt bra i magen. Hon har alltid diarré eller är stenhård, färgen och lukten är inte heller helt frisk. det luktar apa och är antingen gult, grönt eller väääldigt ljust. Hon har stora problem med gaser och har ofta väldigt väldigt ont i magen. Vi har tom varit inne på akuten nån gång då de trodde att hon hade blindtarmsinflammation.
    Vi har inte analyserat så värst över vad hon ätit när hon får så här ont i magen... Vad tror ni att vi ska börja med att ta bort? Glutentester visar ingenting, så vi tänker antingen vete eller havre... Vad tror ni?
    Just det, hon har inte så mkt utslag, bara ibland runt munnen och då kan det vara riktigt otäcka blåsor som sätter sig... 

Alexander 081026 Eleonora 091123
  • AAEV

Hon tål inte mjölk, ägg, soja och baljväxter. Så det har vi tagit bort ur kosten. 
    Hon äter ingen ersättning/välling och har inte gjort på över ett år.

Kavat: Jag kommer driva på att de ska göra en gastro/biopsi. Vi har tagit två glutenprov och båda var neg.
    Men som min bvc-sköterska sa så är blodprov bra när man får napp och får man inte napp får man prova annat.  

• AAEV
    Tibell skrev 2011-11-17 12:58:30 följande:
    Har ni även tagit bort sojasläktingar??
    Japp! :)
  • AAEV

En snabb fråga!!

Dottern har ju (bla) äggallergi och vi har inte provocerat henne mer än en gång, då fick hon yttepyttelite och fick eksem av det. Idag har hon ätit ägg på dagis (medvetet från vår sida) och nyss kräktes hon massor! Hon har ingen feber, det går ingen maginfluensa på dagis (ett barn hade det men det är över en vecka sen). så såklart undrar jag, är det ägget hon kräks av tror ni? Hur reagerar era barn? 

Alexander 081026 Eleonora 091123 Kråkan BF 120629
Svar på tråden Allergitråden