• AAEV

Allergitråden

Har inte varit inne här på ett tag, vill bara berätta att vi skolat in E och det har gått kanonbra!
    Köket är jätteduktiga och har ringt till mig när de undrat något (jag bor granne med köket och vi bor i ett liiiitet samhälle så alla känner alla), hon får jättebra mat och när det är något som dom inte kan laga "extra" till henne (typ pannkakor/raggmunkar är ju lite svårt) så får hon sina favoriträtter istället Fick skriva upp dom på en lapp. Sen frukosten har dom en personal som jämt gör det så hon har superkoll på allt! Känner mig verkligen lugn!

Ser att ni pratar vikt och längd, eleonora är nu 15 månader och är 81 cm lång och väger 10 kilo. Hon är långsmal precis som storebror. Men hennes vikt och längd har ju varit bra ända sen vi tog bort mjölken :)

(och just det, hux flux utan att vi har gjort något har hennes kinder blivit jättefina! Inte ens en antydan till röda...)

• AAEV

Kikar in här för att säga att allt rullar på för dottern, förskolan är kanon! Dom är så duktiga och noga med vad hon äter Känns skönt!

En liten fråga också, hur visar sig allergi mot fisk? 

• AAEV

Älsklingen: Ja helt symptomfri, därför jag undrade om fisken. I samband med att vi slutade med astmamedicinen så slutade vi med fisk (helt enkelt för att hon inte tycker om). Då försvann även hennes röda kinder. Idag fick hon fisk på förskolan och hon kommer hem med jätteeksem runt munnen.. Tre slemmiga blöjor senare kan jag konstatera att det är NÅT som inte stämmer!

• AAEV
    mithrandil skrev 2011-04-19 21:12:09 följande:
    Visst låter det som om hon inte tål fisk då. Iaf i mina "öron"
    Jag skulle säga till förskolan att inte ge fisk mer, om ni har sån förskola som vi som inte kräver intyg.
    Vill ni testa längre fram är det kanske skönast att göra det hemma?
    Tänkte kolla med dom ifall det var ärtor till, hon tål ju inte det och ibland kan det finnas på golvet som hon plockar i sig (även om dom är supernoga med städningen). Annars tror jag vi slutar med fisk igen och provar hemma - precis som du säger :)
  • AAEV
    Tibell skrev 2011-04-19 21:16:27 följande:
    FrökenLindström: ja det låter ju lite likt en reaktion mot fisk. Hon har inte fått fisk innan på dagis då?? Vilken fisk var det ? Man kanske kan tåla en och inte en annan.
    Hade jag varit du hade jag tagit reda på vad mer hon ätit idag och kolla om hon kunnat äta fisk fler ggr på dagis utan reaktion

Vilka allergier har hon ? Kanske något som lyckats slinka med?
    Idag var det torsk. Jo hon har fått innan men då har hon valt att inte äta (bestämd dam) :) ska kolla med dom, hon tål inte ägg,mjölk,soja,baljväxter. Reaktionen är lik soja/baljväxter så det är inte omöjligt att det är nåt sånt:)

Den här tråden är så bra, ni är mina experter :) 
  • AAEV

Tittar in igen med en fråga.
    Hur får era barn i sig kalcium?

Eleonoras utslag var mycket bättre idag på morgonen, smorde med Locoiden igår. Tror att det är värmen faktiskt, hon är ju väldigt känslig för kyla och kanske för värme också då... 

• AAEV

Shit jag är alldeles för trött! Skulle skriva att hon vägrar nutran eller annan välling...

Och så skrev jag nog inte om hennes utslag igår *trött*. Hon hade nässelutslag över hela magen och på båda underarmarna, men det är alltså bättre idag :)  

• AAEV

älsklingen: Hon dricker havredryck morgon och kväll men enl. doktorn är inte det tillräckligt.

• AAEV
    miracle maker skrev 2011-04-26 21:43:27 följande:
    Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men min dotter som är 15 mån behöver 500mg kalcium per dygn och i 1dl kalciumberikad havredryck är det 120mg. Således bör det väl räcka med två muggar/glas havremjölk om dagen?

Vi har annars fått kalciumtillskott på recept, men det är brustabletter och stört omöjligt att få i henne så jag har faktiskt slutat försöka och låter henne dricka mycket havremjölk istället.
    konstigt att bvc tycker vi ska ge tillskott för hon älskar sin havredryck och dricker en halv liter om dan. Då kan jag nog sluta oroa mig

Svar på tråden Allergitråden