• Snutten

Allergitråden

Tibell skrev 2010-05-06 22:16:17 följande:
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =)För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !!Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader )Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
    Nja! Nöja dig kanske är fel ord för man kan helt klart minska slemproduktionen med rätt astmamediciner. Så som du beskrev det i första inlägget lät det mer som om att hon hostade en del på morgonen, någon enstaka gång på dagen och sedan var hon ok.

Jag hade gett mollipecten, sett om den hjälper. Och dessutom kontaktat den barnläkare ni har varit i kontakt med angående allergierna om denne var bra.
  • Snutten
    Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Hoppas att han får sin önskan uppfylld. Håller tummarna!
  • Snutten

Siri äter en del kex från Göteborgs kex. Brago, wafers osv funkar om man inte tål ägg, soja ocj mjölk. Hon klarar dock sojalecitin så det beror på hur känslig man är.

• Snutten
    FenomenaA skrev 2010-05-12 09:57:11 följande:
    Det låter som lite väl kort tid med 2-3 veckor, känner jag spontant. Nu är ju jag visserligen nybörjare som allergimamma, men den överläkare jag träffade sa att jag ska vänta 8 veckor efter att lillebror mår bra innan jag tar tillbaka livsmedel. Vad har ni andra fått för rekommendationer?
    Jag håller nog med. Det är lite kort med 2-3 veckor. Låt honom må bra ett par tre månader. Om han då har mått bra en längre tid kan du vara helt säker på att det är det du provocerar med som han reagerar på. Det är tråkigt att vänta och man vill gärna ha det gjort men det är ju skönt när de mår bra också. Efter vi har konstaterat allergierna provocerar vi en gång om året för annars är det det enda vi håller på med och då provocerar vi bara med ägg och mjölk.
  • Snutten

I mitt galleri har jag bild på en tårta jag bakade förra året som är fri från ägg, mjölk, soja. Den innehåller vetemjöl dock.

• Snutten
    2små2stora skrev 2010-05-17 00:47:47 följande:
    Sitter och filar på vårdbidragsansökan men har kört fast lite på merkostnadsbiten. Hur mycket har ni angett i merkostnader för barn som är mjölk och sojaallergiska.
    Man kan utgå i från konsumentverkets uträkning om merkostnad för olika specialkostnader, det går att googla fram. Soja får man inget för i merkostnader men mjölk finns. Sedan är det inte alltid de godkänner det men vad jag vet så "ska" den uträkningen ligga till grund för beslut.
  • Snutten
    zitis81 skrev 2010-05-18 22:36:10 följande:
    K KavatHej igen Nä hon är inte allergisk mot sädesslag vad vi vet dock har det visat lite lite på vete vid ett blodprov och på lapp testet blev det svag reaktion på råg och havre. Pollenallergisk är hon ju inte heller enligt läkaren längre men enligt reaktionerna är hon det, värre astma, rinnig näsa och rinniga ögon samt nysningar. Det varierar dock lite mellan åren och mellan olika tider under en och samma sässong. just nu är hon ta i trä rätt bra.Ett år kunde vi dock inte gå utanför dörren, inte öppna fönster eller vädra kläder mm då hon täppte igen totalt efter 5 min annars. Det var dock bra när vi kom in på sjukhus där luften är så bra. Just då önskade man att man kunde bo där. Ang korsallergier så reagerar hon på råa rotfrukter, kärnfrukter, citrus, nötter mm detta är korsallergier med pollen har läkaren sagt tidigare men dessa har hon väll inte heller nu när hon är allergifri då proverna inte visade. Jo de visade på starkt på soja, läkarens svar på detta var dock att: - ja men soja använder vi nästan inte så det behöver vi inte tänka på.    Ang de svaga reaktionerna på sädesslagen säger hon att det inte är tillräckliga reaktioner för att man ska ta det som reaktioner.jag kan ju skriva hur kosten varit de senaste två-tre åren.Inte äta:* Mjölkprotein* Ägg* kyckling* soja* baljväxter* råa rotfrukter* nötter* kärnfrukter* citrusfrukterJa det är säkert något jag missat nu men ni ser på ett ungefär. Sen får hon inte få för mycket stoppande kost då hon får förstoppning jättelätt. Med ökad movicol mängd samt klyx mm som resultat.Nu kan ju dock inte läkaren styrka någon av dessa allergier längre då inte proverna visar dem. Å intyg behövs för att hon ska få den mat hon behöver särskilt i förskolan och senare på skolan, dock är det ca ett år tills hon börjar där men krångel med läkare kan ju ta tid det vat man ju. Tur att vi har en väldigt bra kokerska på förskolan så jag tror hon kan fixa med att gå på de gamla intygen och vad vi föräldrar säger men man vet ju aldrig. Sen kommer det inte heller med på merkostnader och mer tid i VB när vi nu sökt det.Ja så det ställer ju till endel. Vi har starkt funderat på att byta läkare. Men om nu denna skriver att jag är en mamma som hittar på symtom och överdoserar mediciner vad får då den nya läkaren för bild av mig och hur kommer då denna att bemöta oss???? Nä fy fy fy jag vill inte vara med. Hur man än gör så är det tydligen fel.  Å nej det är inte bara jag som sett reaktionerna hon får utan många i min omgivning också, men de kanske inbillar sig de med Oj nu blev det långt igen men men.Ha det bra Rosita
    Hej!

Jobbig situation du sitter i. Vår dotter visar inte på några prover och vår läkare tror på oss ändå! Hon är multiallergisk mot födoämnnen och reagerar astmatiskt mot pollen och katter. låter lite som din dotter. Vi medicinerar med aerius, singulair, airomir och pulmicort och Rhinocort Aqua. Nu i pollentid ska vi nog testa Seretid etersom hon är lite dåligt behandlad i astman.

Jag tycker att du ska byta läkare så du får någon som tror på dig.
  • Snutten
    zitis81 skrev 2010-05-19 10:04:23 följande:
    Vilka reaktioner får eran dotter? Blir hon tätare eller nässelutslag, eksem eller vad? Saga vår dotter får eksem och nässelutslag samt vid vissa allergier astma. Dock brukar vi med hjälp av de mediciner och telefonkontakt med sjukvården lyckas häva reaktionerna hemma. Men det ska vi sluta med nu, det är tydligen inte bra att klara av det hemma så vi får väll åka jojo istället. Men man kan ju fråga hur mycket bättre det är för Saga. Men men  det är inget annat att göra.Ha det bra Rosita
    Av mjölk, ägg och soja får hon kräkningar, eksem, diarre magknip m.m. Av frukter får hon eksem. Av pollen och katter får problem med astman och tät näsa.
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-05-20 21:20:41 följande:
    Vad har ni ställt för krav och önskemål när era börjat på förskolan? Jag skulle helst vilja att förskolan såg till att det är en extra personal vid måltider när dottern är där, extra städ när maten innehåller ägg, att det inte serveras kokt ägg och att bara ordinariepersonal hjälper dottern med/vid måltider.Är jag helt ute och cyklar om jag framställer dessa önskemål? Har redan tagit upp att jag inte tror att det kommer att fungera att servera kokt ägg till mellis längre, men då började rektorn prata om att söka plats på allergiförskola som inte finns i vår kommun... Vill och tror att det ska gå att lösa så att dottern kan gå på den förskola där vi nu fått plats, vill verkligen inte behöva åka en mil eller mer till närmsta allergiförskola utan att försökt att få det att fungera här.
    Vi har det så. Alltså de serverar inte kokt ägg som pålägg och det är en städerska efter VARJE måltid som Siri är där. Men jag har verkligen fått kämpa för att få igneom det.
  • Snutten

Städ på dagis har vi fåt igenom EFTER Siri har börjat och de sett hur dålig hon blir. Hon plockar upp varenda bacill, hon blir extremt trött, får mer eksem, matvägrar, går ner i vikt, astma hosta och kräver MASSOR med mediciner. De tog bort städet i höstas för att se om det fungerade men det tog ca 2 veckor så hade hon rasat. läkaren skrev ett intyg på att det behövdes och fröknarna som kände henne såg att hon blev dålig.

Svar på tråden Allergitråden