• Snutten

Allergitråden

De trodde nog att andnöds reaktionen var en slump av något slag. De tog det verkligen på allvar iallafall och det kändes skönt. Hon fick nål innnan osv så det kändes väl förberett. Så i höst, när det inte är några pollen, så ska vi dit och äta fisk.

Kavat: ganska snart efter hon hade fått sin aerius blev hon bättre.

• Snutten

ELI: vilken jätteskillnad på hans mage! Härligt att han mår bättre.

Vå natt har varit hemsk. En riktigt astmahost natt. Idag har jag gett upp och gett Siri betapred. Nu kommer hon väl upp i dos och det räcker med kortison puffarna sedan. Det är när hon inte får sina mediciner som jag förstår att hon faktiskt är riktigt sjuk. annars brukar jag ofta tvivla på mig själv efter en period då hon är bättre. Man vill ju gärna tro att hon är frisk .

• Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-04-23 19:48:22 följande:
    Glöm inte att säga till om du behöver ... "hjälp"
    Tack för erbjudandet. Jag fattar bara inte hur jag kan tycka att Siri är "frisk". Jag är iallafall glad att de mediciner vi ger henne funkar så bra som de gör när hon får dem. Jag trodde faktiskt inte att hon skulle bli så skruttig på så kort tid som hon blev utan mediciner. Jag är nog väääldigt naiv
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-04-23 21:46:50 följande:
    EL I :  Oj vilken skillnad =) skönt att han mår sååå mycket bättre!! Och att ni nu kan känna er säkra med veteallergin och stå på er om läkare eller dietist vill att ni ska provocera!!Usch så ledsen hon varit idag =( Fisit som en hel karl har hon gjort. Kan inte komma på annat än att det ska ha varit päronet.Hennes bajs såg helt normalt ut, precis som det alltid har gjort.Så det känns inte som förstoppning men visst kan det ha vara det ändå. får se hur bajset ser ut i morgon. Magen och fisarna lugnade sig tillslut och hon kunde somna gott och tryggt i famnen!Känns som om vi aldrig kommer kunna börja med mat till denna höna =(Tack för svaren angående ersättning och hur länge man kan äta det. Hon äter ju Althera! Vi kommer inte stressa med mat utan lägger det på hyllan minst en månad. Vi tänkte vi skulle provocera med vete igen om drygt 1½ månad..det vore okej va ?! Fixar hon det ska hon få pröva lite välling från Enago! Men tills dess ska hon få testa lite majsvälling..håll tummarna att det funkar!Men som sagt..allt detta får vänta för fler sånna här dagar vill jag INTE vara med om mer. Ett tag när hon skrek som allra mest ( man hörde att hon hade riktigt riktigt ont ) så var jag nära att åka in med henne =(
    Häromdagen skrev du att ni bara skulle ge ersättning ett tag för att allt skulle få lugna ner sig. Idag skriver du att ni har testat en massa olka smakisar den senaste tiden. Testa inget mer nu. Ge henne bara ersättning och håll fast vid det ett tag.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-04-24 18:41:07 följande:
    fast om man ska vara krass så är det inte säkert det hjälper med en barnALLERGIläkare heller om man har otur jag fick ju komma till överläkaren på barn på vårt sjukhus (som ändå är ett universitetssjukhus) som skulle vara ALLERGIexpert. Han bara hånskattade ju åt mig och undersökte inte ens sonen... Och ni har ju sett hur han såg ut och vad mkt bättre han blivit med vetefritt!!Sen bad jag om ny läkare och fick komma till ett annat sjukhus, som är mindre, så det var "bara" en barnläkare. Helt underbar sådan som nu hjälpt oss!
    Vi gick på allergimottagningen på Östra ett tag men det tyckte vi inte alls var bra. De var väldigt insnöade på "äkta allergier" dvs IgE medierad allergi som visar sig på tester och eftersom Siri inte har det så fick vi en del spydiga svar. Nu går vi hos en allergolog på en barnmottagning istället. SÅ mycket bättre.
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-04-26 10:11:37 följande:
    Jag har en fundering från Fredrik, men skulle vilja höra med er här i tråden om det är okej att ställa en allergifråga i ett "intimare" slag, eller om det är för känsligt här?
    det är ok för min del! men jag är barnmorska så jag kanske är lite miljöskadad
  • Snutten
    trållmor skrev 2010-04-26 10:50:13 följande:
    Perfekt!!!Jo, igår kom han med en teori som jag tänkte pröva på er. Innan jag träffade honom så hade jag haft svamp i underlivet 2 ggr. Sen jag träffade honom så har jag haft så mycket svampinfektioner så jag tror att 100 st inte ens stoppar antalet. Man har ju hört om att kvinnor kan vara allergiska mot sin partners sperma, MEN Fredrik tog steget lite längre än så.Jag har ju aldrig varit så bra i tarmarna som nu, efter jag började äta mjölk- ägg- soja- havre- och vetefritt. Då har jag ändå haft upp till 25 tömningar per dag. Idag har jag ca 3, så det är lyx för mig numer Fredrik tänkte på att kan det vara att han äter alla dessa produkter som gör att jag får så många infektioner i mitt underliv? Så fort han åker ut någonstans så proppar han ju i sig massvis med mjölk och ost, och det är ju för att vi inte har det hemma. Kan det vara en bidragande orsak tror ni (kanske inte enbart det, utan just bara en bidragande orsak) att jag får så många infektioner där nere?Vi har ju haft väldigt lite sex på slutet just pga att vi inte vill bli gravida och vi avstår hellre än att pyssla på med kondom. Sen när jag satte in spiralen så hade sex fyra gånger på fem dagar, och *vips* så fick jag livmoderinflammation. De trodde ju att det var spiralen, och plockade ut den såklart, men i informationen jag fick innan de stoppade in den så skulle ev biverkningar i form av feber komma inom en vecka. Jag märkte inte av någonting!!!! Det gjorde inte ont när hon satte in den, och inte sen heller, utan allt kom efter att vi hade haft sex med varandra...Så, vad tror ni???
    Jag tror nog mer på spiralen. Det kan ta ett tag innan infektionen visar sig ordentligt. OM du hade svamp, kanske inte så det syntes men ändå lite tendens, så kan ju spiralen ha tagit med sig det upp i livmodern.

Vad gäller svampen skulle det ju kunna vara så att det beror på vad han äter. Får du svamp även om ni inte har sex?
  • Snutten
    saffe skrev 2010-05-01 22:08:45 följande:
    Den där mjölkersättningen som dom menar att man inte får merkostnad för pga att det skrivs ut på livsmedel via apoteket.. Menar dom modersmjölkersättning?! Hur många använder den som ersättning för mjölk i matlagning och som dryck när barnen blir större liksom...? Har dom provat att smaka på den själva kan man undra... J älskar ju sin välling, men jag tror inte att jag skulle kunna få henne att dricka den som kall måltidsdryck..
    nä precis: Siri har aldrig druckit nutra eller liknande eftersom hon var 10 månader när vi äntligen konstaterade allergin och då vägrade hon det och jag hade precis lyckats få henne dricka enago så då bråkade vi inte med henne. Jag har ju överklagat vårt vb till länsrätten då får vi se vad de säger om detta med ersättning
  • Snutten
    saffe skrev 2010-05-01 22:18:46 följande:
    Ja, det är ju inte klokt om dom på allvar menar att man ska använda ersättning till matlagningen. Som om jag skulle stå och blanda ut Nutramigen-pulver till att göra pannkakor på t.ex.. Det lär ju va gott....
    De är knasiga. Det bästa är väl ändå att de påstår att det inte har blivit svårare att få vb. Alla jag känner till säger samma sak, Siris läkare också.

Många allergiska barn, inte alla men ganska många, verkar ju dessutom vara lite småkräsna eller vad man ska kalla det och då får man vara nöjd med det de äter.
  • Snutten
    Jasusu skrev 2010-05-02 20:47:56 följande:
    Är det ngn som varit utomlands med era barn?Hur har ni gjort med mat under flygresan och även när ni kommit fram?Ångest..
    Vi har inte åkt utomlands. Det funkar säkert men jag hade blivit för stressad av att försöka hitta någon annat än pommes till Siri. Vi nöjer oss med att åka runt i Sverige. Tycker att det kan vara rätt bökigt ändå med mat som ska med osv osv.
Svar på tråden Allergitråden