• Tibell

Allergitråden

K kavat : ja jag tror , och hoppas, att mina besvär är allergirelaterade. Då kan man i bästa mån undvika att bli såhär dålig.
    Nu mår jag mycket bättre i magen. Har fått ut mängder med gaser så det har lättat en hel del.
    Kanske var det risifruttin då? Sen kikade jag på chokladen jag äter och den kunde innehålla spår av vete!! Så det är ju inte konstigt att vattenglaset rann över med tanke på att jag tagit en liten bit då och då Tillslut sa kanske magen stopp?
    Dessutom fick jag massa eksem i veckan.. Så allt hör nog ihop.
    Fundera på att prata med en privat läkare som är aktiv här i byn. Han kanske kan hjälpa till med en allergiutredning?

• Tibell

Herregud vad Bella varit dålig i magen dessa dagar :( har nog varit bajs i varje blöja..
    Hon sov dock bättre i natt efter att ha fått aerius! Eksemen ser också nästan helt bra ut efter mycket smörjning. Bara "äggfläckarna" som inte blir bättre trots mildison.
    Det tråkiga i allt detta är att jag inte har en aning vad reaktionen beror på. Och det tycker jag nästan är jobbigare än själva reaktionen i sig. Symtomen pekar mot ägg så ska försöka luska vidare..

Mithrandil : usch vad jobbigt det låter :( eftersom det släppte med microlaxen låter det som att magsmärtorna beror på förstoppning. Och det får dem ju lätt vid för mycket fibrer.
    Tycker det är för djävligt att ni inte kan få en bra ersättning utskrivet så ni kan göra välling på den... Hoppas det blir bättre !
    Mår hon bättre i sig andning nu ??

• Tibell

K kavat : vi ska på återkontroll av astman snart så då ska jag passa på att fråga!
    Annars tycker jag mikrofonen biter rätt så bra på hennes vanliga eksem, så smörjer jag med locobase med. Men på torrfläckarna tycks inget bita. Jag tror hon haft dessa nu i 1.5 månader . Ibland har de varit helt bleka och bara någon dag senare illröda och liksom fjällar.
    Så det är därför jag kallar dem äggfläckar.. Tycker de påminner väldigt mycket om de efter det du berättat :)

Kan fresten tillägga att magen mår mycket bättre idag :) och har inte slarvat! Så nu är det strikt strikt vetefritt som gäller och även laktosfritt.
    Blir jag inte helt bra står soja näst på tur. Har nämligen märkt att magen inte riktigt gillar ärtor och inte heller sojamjölk ( var dock längesedan jag testade nu )

• Tibell

Hahahaha ska självklart inte stå mikrofonen utan mildison ;) skriver från telefonen

• Tibell

Kavat: glukosfruktossirapen i eldorados lingonsylt.. Är det från vete ?
    Du brukar ha koll ;)

• Tibell

Smillamilla: för att ni ska få maten på livmedelsanvisning sen måste barnet ha en diagnos. Och av egen erfarenhet kan jag meddela att den glutenfria maten är kanon dyr.
    Förutom just denna biten är det väl alltid bra med en diagnos. Och det skriver nog inte läkaren utan provresultat!
    Däremot måste de ju se till att ge er en akut tid.. För såhär kan ni ju inte ha det :(

• Tibell

Nu när ni ändå diskuterar eksem kan även jag slänga in en fråga :)
    Vanliga bökveckseksem.. De har väl inget med allergi att göra ?
    Minstingen ( multiallergisk) har nu börjat utveckla det i framförallt knävecken. Det är inga mängder än och jag hoppas det håller sig så.. Kan tycka alla andra av hennes besvär är tillräckliga;)
    Dessutom hade jag väldigt mycket besvär med det som liten och vet hur jobbigt det kan vara. Minns att jag alltid skämdes för att gå med kortärmat eftersom armvecken var fulla med sönder kliade eksem..
    Så det hoppas jag såklart hon ska slippa

• Tibell

K kavat : ja man tycker ju att eksemen faktiskt borde bero på något.. Men jag har fått höra precis samma sak från läkaren som du ;)
    När jag sökte för mina eksem för några år sedan sa läkaren att de berodde på stress..
    Då hade jag hela baksidan av låren fulla som vätskades och blödde varje dag.
    Tillslut gjorde de rast på djur och kvalster. Resultatet var 2:a på gräs och dammkvalster och 3:a på sängkvalster. Så efter lite bättre skötsel av sängkläder förvann de mesta av eksemen .
    Sen hävdade läkaren jag träffade för någon vecka sedan att sängkvalster inte kan ge eksem..

Fast Bella har inte mycket eksem. Hon har lite i knävecken och pyttelite i armvecken så än så länge får det vara . Hon får ju absolut inte så mycket som dina barn!

ViFrånLandet : trist med äggallergin :(
    Tycker ni ska vänta tills alla symtom från denna provocering är borta och tills ni är helt säkra på att ni skulle kunna se eventuella reaktioner från mjölk. Kanske 1-2 veckor ?
    Vad hade han förut för reaktioner på mjölk?
    Ska hålla tummarna att provoceringen går bra :)

• Tibell

Eli : jösses .. En hel pannkaka?? Han måste ju ha super ont i magen nu?? Lille plutten :(
    Men verkligen märkligt att inte kinderna reagerar! Då måste det ju vara något helt annat som triggar igång dem.. Matdagbok?

• Tibell

Idag hade dagis lekt lite dektektiver och kommit fram till att Bellas dåliga mage ( och kanske till och med böjveckseksemen ) antagligen kommer från tomat. För idag hade hon varit urkass i magen igen och hon fick tomat till frukosten. Och vi ger ju aldrig färsk tomat här hemma och dagis började med det för bara någon vecka sedan.
    Får se om allt vänder när de slutar med tomaten. Men ska vi fortsätta ge ketshup? Hon har aldrig reagerat vad vi tänkt på men åh andra sidan får hon knappt i sig något och det sker kanske bara 1 ggn i veckan.

ELI : Ja jag måste nog erkänna att det är heltmärkligt att han inte reagerat. 1 hel pannkaka är ju super stor mängd vete! Och med tanke på att han varit utan ett bra tag med är det ännu konstigare ?
    Kan ju hända i ofs att han får en super sen reaktion? Men då borde han ju inte vara så super känslig som ni oroat er för innan ?
    Håller i allafall tummarna att reaktionen håller sig borta =)

Svar på tråden Allergitråden