• Tibell

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-02-26 22:10:49 följande:
    Det var väl troligtvis något på mcd då eftersom hon fick tillbaka sin äggfläck och nu dessutom sover dåligt.
    Stackarn. Har ni aldrig testat ägg?
    Jo den enda gången vi provocerade medvetet med ägg fick hon en bit som var lika stor som hennes egen nagel. Den åkte dock ut igen men hon hann i allafall smaka lite.
    Dagen efter var hela hon prickig och hade sedan diarré i 14 dagar.
    Dessvärre fick hon i sig spår av mjölk ( nästan obefintlig mängd ) samma eftermiddag så vi vet ju inte vad som var vad.
    Men jag gissar på ägg eftersom det verkar vara det hon är mest känslig mot..om vi nu har rätt..
  • Tibell

Mithrandil : Vad bra att ni åker in!! Jag tänkte på en sak.. Har hon haft feber och så med ? Det kanske kan vara lunginflammation ? Vet att läkaren nämnde det när Bella knastrade. Men sen hörde han på lungorna att det lät astmatiskt..
    Lycka till och hoppas allt går bra!

• Tibell

Mithrandil : härligt att ni fått hjälp :) ska hålla tummarna att airomiren hjälper!

Lillskruttet: är han i rörelse när du räknar eller sover han ? Barnet ska helst ligga mellan 20-30 andetag ( i vila skulle jag tro ) men är han förkyld eller rosslig beror snabbandningen antagligen på det..
    Men håll koll på honom, börjar han få det jobbigt är det nog läge att åka in

• Tibell

Mithrandil : Bella svarade inte heller på airomiret :( hon svarade iofs knappt på ventolinet på sjukhuset heller utan knastrade redan i bilen på väg hem.. Men efter några dagars intensivt puffande har det äntligen släppt och idag kunde hon gå tillbaka till dagis.
    Men se till att de ta ny syresättningsnivå imorgon så ni ser om medicinen gjort nytta där iallafall..
    Tog de en ny sänka på henne ? För att utesluta lunginflammation tänkte jag på?

Finns det något pollenallergiskt barn som börjat få känningar än??

• Tibell

Usch då :( hoppas verkligen lillstumpan börjar äta!
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(
    Så jag kan verkligen relatera till oron
    Hoppas det vänder.. Kram !

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?

• Tibell

K kavat : kan man reagera på det?? Tja något knas är det i allafall. Men fråga mig inte vad det kan vara hon fått i sig :( hon verkar må bra iallafall
    ! Imorgon är det ägg på dagis, ska bli spännande att se hur det kommer att gå. Hennes fläck gick från gul till illröd efter att jag kokat äggpasta.. Hmm. Känns ju som att vi kommit fläckarna på spåren, eller vad tror du?

Mithrandil : fy så jobbigt ni har det :( håller tummarna att allt vänder. Kram

Jo tack hon är mycket bättre . Blir fortfarande anfådd av minsta lilla lek men verkar inte ha ont utav det. Hon knastrar inget utan rosslar lite istället, men det är vi vana vid :)

• Tibell

Lite svårt att säga faktiskt. Förra sommaren var hennes första och då hade hon inte fått sin astmasiagnos ( pga av korkad läkare ) men hade problem ändå. Tror mellan maj-augusti var hon kanske helt symtomfri 3-4 veckor. Hela maj, juni och halva juli hostade hon konstant och rosslade som en kaffeapparat.
    Läkaren hörde på lungorna att där fanns massa slem men hon fick ingen hjälp ändå :(
    Sen provocerade vi med vete i slutet på augusti och då triggades astman igång igen. DÅ bytte vi läkare och hon fick astmamedicin direkt.
    Så det ska bli spännande att se hur hon kommer reagera i sommar
    Dessvärre är hennes storssyster allergisk mot Björk och gräspollen så då%2

• Tibell

Ser att mitt inlägg kapades.
    Det jag skulle skriva var att hennes storasyster är pollenallergiskt så på våren och sommaren är hennes astma sämre istället.. Alltid är det något :)

• Tibell

Mithrandil : fy så jobbigt :( har inga direkta råd alls faktiskt :(
    Men jag hade nog fortsatt med medicinen.. För har hon något skräp i kroppen kommer det förhoppningsvis försvinna då..

Sen att knastret är slem i luftvägarna stämmer nog? Är inte jätte haj på detta med typiskt för astma är ju just mycket slem ? Finns nog mer kunniga här som kan svara!
    Men min dotter har konstaterad astma och hon knastrade nu vid sista infektionen.

Gjorde läkaren något rs-prov då? De misstänkte det på Bella med men hennes provsvar var negativa så för hennes del var det "bara" astman..

Men skulle ni sluta med airomiren med då eller vad sa läkaren ??
    Skickar ett gäng kramar.. Det verkar som att det behövs

• Tibell

Tycker också du ska ringa den andra läkaren i morgon ! För jag tycker det låter som solklara astmasymtom! Sen om det beror på att hon kanske har rs spelar ju ingen större roll, inhalationer ska hon ju helt klart ha..

Men mycket märklig läkare som kan ställa diagnos via hostan ;) på Bella tog den ett näsprov! Så be dem göra det isåfall så ni vet säkert om det är rs eller inte..

Märker ni något skillnad sen hon fick inhalatorn ? Är det en spacer ni har ? En anka ?
    Håller tummarna att hon piggnar till snart
    Kram

Svar på tråden Allergitråden