Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2010-08-23 21:16:58 följande:
    Går det att byta ut mjölk/sojadryck/havredryck mot risdryck rakt av i recept? Eller måste något tillsättas..? Tänkte inte på näringsinnehållet utan snarare på smak och ev koncistens (risdryck är ju väldigt blaskigt)
    eftersom det är lite blaskigare tar jag ofta lite mindre, ffa i pannkakor märker jag att det behövs.

boveteflingor är ganska likt havregryn.
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-08-30 19:27:34 följande:
    Kan pommes innehålla mjölk, soja, ägg eller baljväxtstabiliseringsämnen? Någon som har hittat det i nån innehållsförteckning? Anledningen till att jag frågar är att dottern har väldigt mycket eksem och har sovit dåligt. I lördags var vi på middag och då fick dottern ganska mycket pommes Jag frågade så de inte var tillagade i smör men kollade aldrig innehållsförteckningen.

Jag vet ju inte om det är det hon har reagerat på men det är det enda jag kan komma på som det kan vara.
    Har sett klyftpotatis somär kryddad, och då innehållit laktos bl.a. Men dåligt diskadlångpanna är nog mer sannolikt. Om inte det varsmulor, en servettsom kommit på vifft eller så.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-08-31 20:18:15 följande:
    Tusen tack Saffe!
    Vart hittar jag mjölet !? Och det är helt fritt från mjölk, soja ( sojasläktingar), Vete ( inklusive vetestärkelse ) samt havre ?!
    Vore toppen!!
    Lailas gula är helt fri från från det. Har sett den på coop och willys, fast det var länge sen på willys.
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-08-31 17:47:58 följande:
    Jag fick idag papperna från NÄL där deras allergikonsulent skickade med papper som dom brukar ge till förskolan vid "svår mjölallergi" (ja det är citat tyvärr) och jag kan se hur dagis rent ut sagt dör av vissa av punkterna. Och jag kan se hur kommunen bryter ihop och kräks på vår existens... jag kanske ska erbjuda mig flytta mot en bättre ersättning... kanske man ska kolla på hus i grannkommunen och fråga om man får det av stadsdelen mot att dom slipper oss (galjhumor för att inte gråta mer idag)
    Tycker du ska satsa på en flytt

Nalle
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-09-02 18:08:38 följande:
    Har en fråga... Kan man få feber som allergireaktion? En kompis barn får nämligen ALLTID feber dagen efter att han har badat i klor, inga andra symptom alls, bara feber.
    Jag har inte hittat det skrivet någonstans, men det är ett par här i tråden som uppgett att derasbarn reagerat med feber (ihop med andra symtom)
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-05 21:43:16 följande:
    Nej du ska absolut INTE ge honom en hel portion gröt baserad på mjölkprotein när ni gör en provocering. Är han mjölkproteinallergisk kommer han må otroligt dåligt!!
    Börja med ett kryddmått mjölk första dagen. Ser ni ingen reaktion kan ni ge 1 tsk andra dagen osv.
    Så absolut inte en hel portion. Knasig sagt av sköterskan!!
    Håller tummarna att provoceringen går bra!!
    Instämmer helt och fullt!!

BVC är inget vidarepå allergier, den läkare som skrivit ut ersättningen bör vara den som informerar om när och hur provocering ska ske.

T.ex. om man gergröt så innehåller det så mycket mer än mjölk, om det är annat i som han inte fått innan så vet man ju inte säkert att det var just mjölken som gav reaktionen.
  • Blå Flygare
    susieQ skrev 2010-09-06 14:15:40 följande:

Usch, Olof blir bara sämre och sämre efter den där smörgåsen i fredags. Nu har det röda i rumpan utvecklats till sår som det blöder ifrån. Vad sjutton ska jag göra med det? Jag luftar och så har jag inotyol hemma, men är det ens lämpligt att smörja med sånt när det är sår? Hjälp!

Inotyol funkar jättebra över sår, blivit rekommenderad det över sår från BB, BVC och sjukvårdsupplysningen. Jag hade smörjt att supertjockt lagen över hela området så att det 'allergismittade' bajset inte kan komma åt o fräta i rumpan något mer.
  • Blå Flygare

Blä, Albin går inteuppi vikt. Ist har han gått ner ,5 kg sen i våras. Visserligen superförkyld nu i en vecka, så han kan säkert ha tappat det på denna tiden. Men då har han ändå stått still i flera månader, och kurvan hade börjat plana ut redan vid 6-9 mån (Han är 18 mån nu). Mjölk? Mjölk? Mjölk?

• Blå Flygare

Bakade detta idag för första gången - men inte sista. Inte för att S gillade det, men det gjorde jag

Frö-knäckebröd

2  dl majsmjöl
    1 dl solrosfrön
    1 dl sesamfrön (skalade)
    1/2 dl linfrön (hela)
    1/2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja

Blanda ihop.
    Rör i 2 1/2 dl kokande vatten.
    Smeta ut tunnt på ett bakplåtspapper.
    Strö över flingsalt
    Grädda i 150 grader mitt i ugnen i ca 1 timme.

Svar på tråden Allergitråden