Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Mjölk och ägg via elimination/provocation. Visade inget på prick eller RAST. Visade senare inget på lapp/patch heller, men det var långt efter provocation så det KAN ha växtbort då, men inte alls säkert.

Sädesslagen har inte visat på RAST eller lapp, men på elimination/provokation.

Mjölk och ägg visarofta inte på test, men attsädesslagen inte visade på lapp är lite mer ovanligt enl. vår läk. Men inte så ovanligt att hon för den skull inte tror på resultatet av provoceringarna.
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-06-24 12:40:14 följande:
    Mjölk och ägg via elimination/provocation. Visade inget på prick eller RAST. Visade senare inget på lapp/patch heller, men det var långt efter provocation så det KAN ha växtbort då, men inte alls säkert.

Sädesslagen har inte visat på RAST eller lapp, men på elimination/provokation.

Mjölk och ägg visarofta inte på test, men attsädesslagen inte visade på lapp är lite mer ovanligt enl. vår läk. Men inte så ovanligt att hon för den skull inte tror på resultatet av provoceringarna.
    Glömde: Gräs visade tydligt på prick. Det testade vi i vintras. Innan har hon haft symtom på gräs i 3 år men först iår så testades det. Läk trodde oss inteförsta året när hon reageradepåkontakt med gräs. Dethar försvunnit nu; åretefter böts det mot reaktion på pollen.
  • Blå Flygare
    Slippy skrev 2010-06-29 11:30:23 följande:
    Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.
    Typiskt! Köpte den idag. Jaja, får se hur hon tål den.

Nu är hon så mosig i ögonen att jag är osäker på om hon fått en regäl allergisk reaktion eller om det är ögoninfektion. Har inte testat solkrämen än...
  • Blå Flygare

SoyaToos ris-spray-grädde innehåller inte spannmål men någon soja-släkting. Den har en speciell bismak så den blev aldrig populär här, även om den kunde användas med smaksättning. Har även testat den vispbara (lätt överdrift) kokosgrädden (som jag tror även den hade någon sojasläkting i sig) och den smakade vedervärdigt mycket kokos.

Smörkräm på mjölkfritt margarin är det som funkat bäst. Har man den rumsvarm eller lite varmare ändå kan man brepå ettnågorlunda tunnt lager.
    Eller så skipparman grädden helt och lägger på ett tätt lager av frukt (om det tåls).
    Om tårtbotten blir torr (risk för det när det är utan både sädesslag och ägg) så ta mycket fyllning (mosad banan och hallon är det vi gillar här) och även häll på saft/fruktjuice på bottenoch låt tåretan stå och dra in saften och fyllningen några timmmar innan.

ViFrånLandet skrev 2010-07-18 14:34:00 följande:

Sonen fyller 1år inom en månad och hans pappa vill så gärna att han ska få en egen tårta att kladda med på kalaset men jag är lite skeptisk om det går att få till... Är det någon av er som har recept på en barnvänlig tårta utan mjölk, havre, vete, majs och ägg? Helst ska det inte vara soya i heller...

Sen undrar jag, går det att använga risgröt/mjöl istället för vetemjöl? Har man i samma mängd i så fall..?

Tack på förhand!

• Blå Flygare

Vad är normal reaktion på bett av blindbroms? Jag får handflatsstora bett (när de är som störst efter 1-2 dagar efter bettet) och tänkt att det är normalt eftersom mamma och brorsan får samma.Tänkt att far min varit "immun" som bara fått aninngens större än myg-bett. Men nu undrar jag om det inte är det som är den normala reaktionen?
    S fick i början av semestern som myggbett av broms, men de sista blev riktigt stora, den sista som hennes handflata

Googlat lite, och på engelska wikipedia står att om man har hösnuva under sommaren ska man genast söka sjukvård om man blir biten av broms ??? Men det står inte på svenska eller sjukvårdsupplysningen. Jag, S och brorsan är ju pollenallergiska. Lyckas inte hitta något om korsallergi men har inte sökt så mycket/länge.

Djävulstyg är det i alla fall, och många med iår.

• Blå Flygare

Vi på landet: Testa inte på födelsedagen/kalaset. Havre har vi fått ett schema att testa efter. 1 tugga semper havreknäckebröd (eller annat ugnsbakat) första dagen, sen öka med en tuggaom dagen till 1 skiva efter 1 vecka.

• Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-07-20 17:59:51 följande:
    Ugnsbakat? Måste det vara det? Förvånad Vi värmde havregryn och vatten i micron till en massa och gav honom ca ½tugga...
    Först ugnsbakat, nästa steg är kokt för detär större andel hela proeteiner kvar i än i ugnsbakateftersom det är upphettat till högre temperatur och längre tid än kokkt. Så efter ugnsbakati en vecka kommer att man ska testa kokt och då är det havregrynsgröt som föeslås.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-07-23 22:27:22 följande:
    Bara att utesluta äggen, möjligtvis öka på mängen vätska en aning och lite extra bakpulver.
    Öka? Jag minskar på mängden vätska ist, är smeten för lös orkar deni nte resa sig utan ägg som håller ihop smeten.
Svar på tråden Allergitråden