Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Kavat skrev 2011-12-18 20:03:36 följande:
    Nämen, igen! Krya på dig! Hjärta
    tack. Jättekul och jättebra tajming - inte. I morgon är det ju ändå rätt "lugnt" med "bara" en halvdagsföreläsning, sen är det näst intill obligatoriska heldagar i skolan fram till tors kl 17.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Kalvsylta brukar inte vara några problem, men läs för säkerhets skull.
    Prinskorv finns också, men kan variera en aning mellan olika märken. Finns de som kan innehålla ägg och/eller mjölk så läs.

• Miralicia
    skånegås skrev 2011-12-20 09:56:01 följande:
    Liten sover skrutt igen.. Känns så omotiverat att undvika massor av mat då han ändå sover dåligt och vi inte har några klara tecken på att han inte tål...

Fast sen funderar jag... Är inte havre och ris släkt, närmare än havre-vete??
    Jo, havre och ris är släkt. Det tillhör samma stora gräsfamilj. I samma familj ingår vete, råg, korn, ris, bambu, teff, sockerrör, majs, durra och ett gäng olika varianter på hirs.

Havre är närmre släkt med vete, råg och korn än med ris. Ris är närmst besläktat med bambu även om ris är mer närbesläktat med havre än vad det är med majs.

Inom den stora gräsfamiljen är ovan nämnda sädesslag uppdelade i två subfamiljer som i sin tur är uppdelade i undergrupper. I underfamilj 1 så finns det två huvudsakliga undergrupper - dels vete, råg, korn samt närbesläktade havre i "ett ben" och i det andra "benet" finns bambu och ris,
    I underfamilj 2 (till den stora gräsfamiljen) finns det fyra undergrupper - en med lite olika hirssorter, en med majs, en med durra och sockerrör och den fjärde är teff och en hirsvariant.

Lite rörig förklaring kanske men lite svårt att kunna rita upp ett diagram över släktförhållanden här.
  • Miralicia

Alla Zendiums vuxentandkrämer innehåller små mängder/spår av ägg & mjölk i form av lysozym (enzym som framställs från ägg) och kolostrum/colostrum (dvs (ko)råmjölk där det väl främst är enzymer i den som man vill åt).

• Miralicia

Lägger ett inlägg här med och inte bara i "hemliga tråden" ifall det är några som skulle kunna vara aktuella men som inte kommit med där.

(och vänder mig till er som jag inte redan har varit och "puffat" på på annat sätt ).

Jag skulle behöva några till som kan ställa upp som respondenter till mitt examensarbete på sjuksköterskeprogrammet.

Är det någon som har födoämnesallergiska barn som har varit inlagda på sjukhus under de senaste 5 åren (2006-2011) och där barnet var mellan 1-5 år vid inläggningstillfället?
    Om ni i så fall skulle kunna hjälpa till med att svara på ett par korta frågor samt att skriftligen berätta om hur ni upplevde att det fungerade med kosten till ert allergiska barn i samband med sjukhusvistelsen.

Skicka ett meddelande till mig med en mailadress till er så kan jag ge lite mera info via mail.

• Miralicia
    Molina skrev 2012-01-02 20:15:38 följande:
    Har skickat ett PM till dig.
    Hjälper dig gärna, har som sagt legat inne med min tjej vid några tillfällen.
    och jag har både PM:at & mailat
  • Miralicia
    Allrona skrev 2012-01-02 20:47:55 följande:
    Har iof legat inne med min dotter men det var innan de flesta av hennes allergier uppdagades, tror bara vi undvek mjölk då. Kommer inte riktigt ihåg allt runt eftersom det var ganska länge sen men om du ändå behöver min hjälp så säg till så får jag försöka gräva fram mer info ur hjärnan
    Det är fullt tillräckligt med "bara" en allergi vid tillfället
    Du får väldigt gärna försöka gräva lite i hjärnan. Skicka ett pm med mailadress så får du mail med info om vad du ska gräva i hjärnan efter för något
  • Miralicia

Försäkringsbolagsersättningen i anslutning till VB brukar vara kopplad till det prisbasbelopp som fastställs varje år (44000:- är beloppet som fastställts för 2012) och sen att ersättningen är i % av prisbasbeloppet.

• Miralicia
    LillSkruttet skrev 2012-01-07 15:58:17 följande:
    Gjorde bort mig idag... Skar upp en färsk ananas i bitar och ställde fram tallriken med bitarna på bordet och lillkillen blev nyfiken och ville smaka. Tänkte att det kan väl inte var någon fara även om det kan upplevas lite syrligt.
    Han mumsade en stund och jag hjälpte dottern med ytterkläderna för hon skulle ut och leka. Sonen börjar gasta i köket och när jag kommer in så sitter han och kliar sig på tungan med naglarna och tjuter. :-O
    Nu har det lugnat sig och han är inte svullen om läpparna el så. Han hade en liten röd fläck ovanför överläppen men det är också borta nu. Men jag blev lite rädd när det hände för han hade lätt panik när han rev på tungan.....

Är det vanligt att vara allergisk mot ananas?
    Färsk ananas är ju rätt fullspäckat med div enzymer etc. Det är ju tex därför som det inte går att lägga färsk ananas på en frukttårta och sen täcka frukten med gelé eftersom enzymerna i ananasen löser upp gelén så att det inte kan stelna.

Dessa enzymer etc påverkar ju rimligtvis också i munnen. Jag klarar själv inte av att äta mer än 2-3 bitar färsk ananas innan det börjar göra ont på tungan och i munnen rent allmänt pga syror och enzymer så att det nästan känns som att munnen var som ett enda stort sår.
    Så det behöver inte ha med någon allergi att göra, utan hans reaktion kan ju lika gärna bero på att det gjorde ont i munnen och på tungan och att han ville få bort det som gjorde ont. Jag tror nog nästan mer på det än att det skulle vara någon allergi. Vet inte hur vanligt det är med allergi mot ananas men är väl inte så vanligt, finns bra mkt mera som är vanligare att reagera på i fruktväg i varje fall.

(Jag klarar betydligt mera ananas om det är riktigt solmogen, dvs ananas odlad och skördad perfekt solmogen och som äts på en gång tex när man är utomlands. Den ananasen känns "snällare" än ananas som skördats omogen och sen transporterats långväga och fortfarande är omogen när den kommer fram hit och sen får ligga i mörka lådor och eftermogna. Rimligtvis borde det ju hända en del i de "kemiska processerna" inuti ananasen under mognadsfasen som bör kunna påverka enzym & syror. - Min egna teori i varje fall)

Testa med att ge lite ananas från konservburk och sen om det blir samma reaktion av det. Om inte berodde nog dagens reaktion snarast på just det faktum att ananasen var färsk.
Svar på tråden Allergitråden