Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-15 09:58:39 följande:
    För nu fick hon d-droppar (dunmedics utan e320) och neocaten. Dropparna har hon fått flera ggr nu och neocaten äter hon ju hela tiden. Kan det vara magsjuka då? Hon hostade jättemycket precis innan, men förut har det bara kommit lite om hon hostat SÅ mycket att hon kräks. Men nu var det först lite, sen ganska mycket till och så en fontän efter?! (ganska mycket då med)
    Testa utan d-dropparna vill nog jag säga om hon kräks.

Dottern kunde när hon var liten inte tåla nån av de d-droppar (eller AD-som det var då först) som fanns att få tag på här i Sverige. Hon kräktes aldrig men efter att ha fått (ad)/d-droppar kunde hon som ett par veckor-några månader gammal kräkas ner i princip varenda mm av en 180cm dubbelsäng inkl underlakan, täcken, kuddar etc sådär 3-4 gånger på en natt. Typ som hämtat ur exorsisten eller något. Du kan tänka dig tvättberget innan jag såg sambandet och det blev samma resultat varje gång vi testade med olika märken på d-droppar.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia

Prince or Princess: tror inte att det är själva oljan som är som hjälpmedel i dropparna som är det som de reagerar på, utan att det är själva vitaminerna och något i framställningen av dem som de reagerar på.
    D-vitamin kan ju t.ex framställas från soja och soja som använts för framställning av d-vitamin är undantaget från kravet på ursprungsmärkning på likande sätt som man inte behöver ange att glukossirap är framställd av vete.

Sen vet jag/har hört att det finns en del som inte klarar av Carlshamns mjölkfria margarin. Det misstänks då snarast ha att göra med den cammelinaolja som Carlshamns margariner innehåller, men som inte finns med i de andra mjölkfria margarinerna. Dottern hade en period när hon var över året men under två där hon inte klarade något av de mjölkfria margarinerna utan att få utslag, men det gick över så småningom.

Rapsolja och solrosolja "ska" vara de snällaste oljorna - därav att man använder dem i samband med baskost och inte olivolja.
    Nu har jag inte så att jag hittat några belägg för det, och har svårt att få ihop med släktskap etc men har hört berättelser från mer än en nötallergiker som säger att de tex inte klarar av att smörja sig med olivolja utan att få utslag.

Sen när det handlar om oljor så är det många gånger skillnad på om det är varmpressad eller kallpressad olja. I ren olja som sådan så ska det inte förkomma några proteinrester, men om oljan är kallpressad så kan det komma med en hel del proteinrester jämfört med vid varmpressning då det är enklare att "rena" oljan från proteinrester.

Lite olika lösryckta delar.

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-11-16 17:15:56 följande:
    Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
    I lagom mängd funkar det med bovete också, men får jag välja mellan bröd på enbart bovetemjöl eller en blandning av tex teff och lite annat så väljer jag nog lite hellre blandningen.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-11-18 10:22:27 följande:
    Vilken utemat är utan allt? Glutenfria hamburgerbröd, är de ok att äta på alla stora hamburgerkedjor? Kebab? Såg att en pizzeria hade glutenfri pizzabotten, finns det nån chans att det skulle funka?
    McD har vetestärkelse i sitt glutenfria bröd, osäker om det även är sojasläktingar i. Hur som helst så är det oätligt så det spelar ingen större roll. En skumgummimadrass har bättre smak och konsistens - nästan i varje fall. McD beställer jag numera burgare utan bröd och äter med bestick. De har dock tagit bort sojamjöl från deras vanliga bröd om det är så att man tål vetemjöl.

BK glutenfria hamburgerbröd är utan vetestärkelse, dock osäker på sojasläktingar då jag inte behöver tänka på det eftersom det är jag som behöver glutenfritt. Jättegott bröd i varje fall

Max - har ingen koll på hur det ser med bröd hos dem då jag typ aldrig äter hos dem numera för det blir så krångligt. Dock mjölk (och ägg?) i deras vanliga kött. Kan ta fram mjölk- & äggfritt kött om man ber om det, men allt steks på samma stekbord.

Kebab - kan finnas lite olika saker som bindmedel i köttet, tex mjölk, men har hört om mjöl också, så kolla hur det är på det aktuella stället. Tänk också på med fritering, om det friterar annat i samma fritös som det tex friterar pommes.

Glutenfri pizza - de flesta jag vet om med det använder färdigköpta glutenfria pizzabottnar och då är det vetestärkelse i (i alla jag kan komma på att jag hittat i varje fall) och ibland lite annat också om man har fler allergener. Sen på pizzeria får man också tänka på att det yr en hel del mjöldamm i luften, så det beror ju på hur känslig man är för kontamination. Och med glutenfria ppizzor att de haanterar det korrekt - dvs att de bakar på underlägg och inte slänger in i pizzzaugnen som den är på samma yta där det legat vanliga pizzor och med samma spade som de lägger in och tar ut de vanliga pzzorna med = kontamination av mjöl.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-11-19 09:41:11 följande:
    Ännu en skit natt :( denna natten värre än de andra...
    Kl 2.30 kunde jag gå och lägga mig. Innan dess hade jag fullt upp att trösta lillhönan. Hon pruttar en hel del när hon vaknar så det känns ju som att det är magen som stör henne..
    Kan visserligen även bero på tand kanske, får kika sen.
    Dessutom har hon två envisa eksem under läppen. Började som prickar men har nu flutit samman som två stora. Men det är ändå så lite så det känns som att det inte borde vara nått.
    Det enda nya är att hon får lite majskrokar. Men hon har ätit majs innan utan reaktion. Vi använder tex maizeba majsstärkelse nästan dagligen.
    Sen har vi haft Mildas mjölfria smör istället för carlshamns eftersom den inte fanns inne då. Men den ska väl vara okej ?
    Hoppas verkligen detta var sista natten med strul :(
    Använder ni det mörkblå från Carlshamn annars, det med 70 eller om det är 80% fetthalt eller det ljusblå med 40% fetthalt?

Främsta skillnaden mellan Carlshamns mörkblå och deras ljusblå, samt Mildas mjölkfria är väl att det ljusblå och Mildas innehåller konserveringsmedel - E202 kaliumsorbat vilket det mörkblå inte gör. Det har dottern inte klarat av (men har blivvit bättre nu efter ett par år) och jag har för mig inte Kavats barn heller tål det. I dotterns fall så var det främst i form av utslag/eksem runt munnen som det yttrade sig + att hon kissade på sig.

I övrigt så har de ändrat på Mildas så att det inte längre innehåller sojalecitin, så i övrigt så ska den vara ok
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-19 10:34:21 följande:
    Vad är det för nånting?
    Kaliumsorbat är ett konserveringsmedel går under beteckningen E202. Är ett salt som framställts av sorbinsyra (som har E200 som beteckning). Det kan förekomma i näst intill allt som får innehålla konserveringsmedel - sylt, saft, läsk, drycker med ciderkaraktär (som det så fint heter numera), margarin, div röror/såser, kaviar, bröd, torkad frukt, ost, majonnäs mm mm - kan förekomma i näst intill alla typer av produkter som får innehålla konserveringsmedel. Så genom mängden av produkter det får förekomma i så kan det emellanåt bli rätt så stora mängder.

Som E-nummer är det syntetiskt framställt, men sorbinsyra finns naturligt i relativt höga halter i bla jordgubbar, tomater, körsbär, rönnbär. Ingår även i kroppens ämnesomsättning, men då är det ju kroppen själv som sätter ihop det till skillnad mot när det är syntetiskt framställt vilket kan ge lite olika "egenskaper" även om själva molekylerna är lika dana (be mig inte förklara ytterligare för det kan jag inte).

Kan ge hudirritation hos känsliga individer, i synnerhet vid huden runt munnen som kan bli röd och klia, men kan även ge bla  magknip eller huvudvärk
  • Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-11-19 20:27:35 följande:
    Hej. Såg nu att även rismjölet från Risenta att det står kan innehålla spår av soja, var det inte någon som hade kollat om det fortfarande är samma recept eller varför de lagt till det nu? Någon som vet?
    bytt leverantör av mjölerna. Det odlas soja på fält i närheten, förvaras i samma lager etc typ liknade så de kan inte helt utesluta och garantera att det inte kan förekomma kontamination, därav nya märkningen - kortversionen av det svar de som frågat Risenta fått
    Samma med risentas andra mjöler som bovetemjöl/-flingor, majsmjöl, polenta
  • Miralicia
    The Luckiest skrev 2011-11-22 09:58:18 följande:
    Dom har letat åt oss också och de produkter de inte hittar hos deras leverantörer åker dom o handlar på Maxi åt henne ;)

Dom ringer ofta o frågar. Idag frågade dom om kryddpeppar, har jag aldrig provat men det är väl en ren krydda?

Sen frågade dom om druvan guldkulör, jag kan inte hitta något om de på nätet bara soja. Hon trodde att det var en färgsättare utan soja, själv har jag ingen aning. Någon som vet vad det är o vad den innehåller?

Jag är så trött på att prova nya saker, tycker inte att något nytt funkar. Skulle ge henne tranbär, kändes ofraligt o något hon skulle tycka vara gott. Men hon har klåda samt legat o skrikit hela natten :( Det enda som har funkat med frukt o bär är hallon, blåbär o päron. Och blåbär o hallon äter de ju sällan på dagis. Känns så begränsat på den fronten....        
    Kryddpeppar är en ren krydda.
    Har för mig att druvans såskulör innehåller en liten mängd (typ 4-5%) soja, har sett flera sorter som kallas för såskulör som innehåller en liten mängd soja och jag har för mig att druvans såskulör är en av dessa, i varje fall senast jag tittade (för ett bra tag sedan). Vill/behöver man ha helt sojafri såskulör rekommenderar jag Ekstöms Collorit, som i princip är saltvatten med färgsättning av bränt socker (samma färgämne som i cola)
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-11-22 16:49:00 följande:
    Vad är maltodextrin?
    Maltodextrin är typ samma som glukossirap och dextros och druvsocker, fast mer raffinerat/"förfinat" och behandlat än glukossirap. Enligt mina erfarenheter så är maltodextrin oftast gjort på majs, till skillnad mot de övriga varianterna. Jag har svårt att påminna mig om att jag träffat på matodextrin framställt från vete, utan främst majs, men även potatis. Så lite mindre risk för att det ska vara vete än vad det är med glukossirap som oftast är vete när det är odeklarerat - i varje fall enligt mina erfarenheter.
  • Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-24 22:01:41 följande:
    Miralicia: när din dotter reagerade på d-dropparna, hur långt efter kräktes hon? Var det alltid samma antal timmar efter? Eller var det direkt?
    Försöker komma ihåg, var trots allt ca 5,5 år sedan. Men det var inte direkt efteråt som hon kräktes utan ett par timmar efteråt och det var väl inte heller exakt samma tid varje gång. Sen berodde det också lite på hur mycket hon ätit och när på dagen som hon fick dem hur mycket/många gånger hon kräktes. Kräktes mera, eller i varje fall större mängder om hon fått dem framåt em-kväll då var det ju kräkmaraton natten igenom . Så när jag blev misstänksam mot dem så gav jag på dagen och då blev det lite mindre mängd i kräkningarna, i occh med att det var maratonamningspass och äta massor sen eftermiddag och hela kvällen i ungefär den vevan och det var lite längre uppehåll mellan amningarna på dagarna och även kroppspositionen misstänker jag kan ha inverkat på kräkmängden genom att vara mer upprätt, tex i bärsjal eller sele på dagtid istället för plant i sängen. Men kräktes gjorde hon oavsett ett par timmar efteråt.

Men överlag när hon kräks (av något hon inte tål) så verkar det vara med fördröjning. När hon började kräkas av citrusfrukter så hade hon ätit clementin på morgonen och sen inget mer citrus på hela dagen. När klockan sen var runt 2-3 på natten så kräktes hon - rejält. Men nästan det enda som fanns i magen att kräkas upp var clementinen (utöver att den var uppblandad med lite bröstmjölk efter att ha ammat tidigare under natten) - sådär 18 timmar efter att hon hade ätit den.
Svar på tråden Allergitråden