• Kavat

Allergitråden

Kavat skrev 2010-11-16 13:51:18 följande:
    Hej och välkommen!
    Jag tror inte att det finns många som undviker nötter här till sina barn pga allergirisk och koppling jordnöt-soja. Jag kan tyvärr inte svara dig, men någon annan kanske kan?
    ta bort ett inte där så blir det rätt. Alltså.. Jag tror det är många som undviker nötter...
  • Kavat

Är det någon mer vars barns hud inte läker bra? Sonens sår är kvar hur länge som helst och blir ärr som är tydliga läääänge. Har börjat ge honom extra zink nu... Får hoppas att det hjälper.

Han fick t.ex ett litet rivsår av en kvist i ansiktet. Syns fortfarande flera månader efter...

• Kavat
    Lugnistormen skrev 2010-11-16 17:43:26 följande:
    K Kavat: Tack. Soya kan man reagera på det?

Är det någon med nötallergi/bran med nötallergi som har något problem med coca cola som inne håller extrakt av colanöt? Så svårt o veta vad man ka reagera på som nötallergiker. Än så länge jhar jag reagerat på Nötter så klart, choklad, kardemumma och solrosfrön och olja gjort på detta.
    Jordnöt är en baljväxt och inget nöt egentligen. Så undviker man soja så undviker man ibland baljväxter och då även jordnöt.
    Sen om man har allergiska barn så brukar man får råd om att inte ge "nötter".

Reagerar du på jordnöt också?
    Tyvärr så är ju många saker spårmärkta, alltså hanteras tillsammans med nötter. Gissar att det är därför choklad inte funkar, eller?
  • Kavat
    LindaHirvonen skrev 2010-11-16 14:32:48 följande:

Melissas Utslag nu på Morgonen andra sidan ser i princip likadan ut... Enbart i ansiktet

Så här ser utslagen ut nu Likadant på andra sidan, enbart i ansiktet...

Borde inte tavegylen hjälpt mot detta???

Kram Och hoppas alla har en bra dag {#emotions_dlg.flower}
    Hur går det? Har utslagen gått ner?
  • Kavat
    LindaHirvonen skrev 2010-11-17 14:01:55 följande:
    Utslagen har gått ner lite men är inte helt bort och dem kommer och går titt som tätt.. Alltså det blir mer ibalnd å sen går det ner lite..
    Igår kväll sa Melissa att hon hade Trångt i halsen.. Men det gick över då hon fick Luftrörsvidgande Atmaspray..

Får se hur det fort skrider under dagen...

Har iaf börjat föra matdagbok osv.. :)
    Jag tycker ni ska åka in till akuten och få hjälp. Hon behöver troligtvis betapred och kanske mer för att få bort det. Det är farligt när det svullnar i halsen. Vill inte skrämma dig i onödan, men du vet att hon man kan dö av allergiska reaktioner som sätter sig på andningen! Denna gång gick det bra, men nästa?
  • Kavat
    LindaHirvonen skrev 2010-11-17 14:45:36 följande:
    Oj är det så allvarligt när edt sätter sig på andningen??
    Då ringer jag självklart till 112 nästagång det händer...
    Tack för uppvaknandet!!!! Hjärta
    Det jag försökte förklara var att ni kan åka in nu idag. Hon har haft nässelutslag många dagar som inte lägger sig och då dessutom andningsproblem. Två anledningar till att åka in även om hon kan andas nu. Bättre åka en gång för mycket än en för lite...
    Jag upplever att man får snabbare hjälp på akuten. Visst kan du ringa vc eller läkaren men vänta till den 29e med en sådan här sak är idioti enligt min mening.

Kroppen samverkar så har hon nässelutslag och det inte ger sig kan det blir värre och värre reaktioner på annat som tex andningen för att hennes kropp fixar inte själv att ta bort reaktionerna. Och det kan bli allvarligare och allvarligare reaktioner för varje gång.
  • Kavat
    LindaHirvonen skrev 2010-11-17 14:45:36 följande:
    Oj är det så allvarligt när edt sätter sig på andningen??
    Då ringer jag självklart till 112 nästagång det händer...
    Tack för uppvaknandet!!!! Hjärta
    sv.wikipedia.org/wiki/Anafylaxi
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-17 18:56:33 följande:
    Nu var det 1 vecka sedan vi gjorde mjölkprovokationen lite innan så började vi testa med gröt så han ska stå sig lite bättre och det funkar. Nu istället för att äta var 3:e timme på natten så har han sovit 6-7timmar flera nätter. 

Men han fortsätter kräkas, är inte riktigt lika illa som på mjölktiden men som idag på mammagruppen så fick han mat på sångsammlingen och 5min efteråt när det var fika så kräktes han som en fontän över den ansvarige som höll honom. Sen blev det ännumer så tillslut åkte kläderna av så vi kunde toka av honom lättare.

Han är mer kinkig nu och sover massor, men dregglar otroligt mycket också. Nu fick han ny pyjamas och 20min senare är den helt fuktig. Så jag funderar på om det kan vara tänder på gång som gör att han dregglar så mycket och är kinkig men om det är reaktion på gröten, är havregrynsgröt och enago kan det bli kräkningar då också ?

Om de reagerar på gröt så är det väl oftast gluten då men ger sånt kräkningar?  
    Vad fick han för mat innan han kräktes så?

Det tar ju två veckor för mjölken att gå ur kroppen, så än är det risk att det är mjölken.

Om de reagerar på gröt så beror det på vad den innehåller. Enago är väl smaksatt? Visst kan det vara gluten, men troligare att det är vete eller/och havreallergi - om det är sädesslag som han reagerar på. Testa att ge egen risgröt på Pama minutris kokat på Carlshamns risdryck och berika med Profylac och sen ev någon fruktpuré till som du vet att han tål så magen hinner lugna sig. Alltså så att du undviker vete och havre någon vecka och sen ger du lite försiktigt igen och ser vad som händer.
    Ge helst så rena saker du bara kan nu i början. Alltså en sak i taget och inte en gröt som innehåller 10 olika saker.

Föresten, han är väl inte så gammal kom jag på nu! Då ska du absolut vänta lite med Enago, den är väl från 5 månader? Det är nog tokmycket för mycket vete och havre för en sådan liten mage som dessutom inte mår helt bra efter provoceringen.
  • Kavat
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:23:45 följande:
    Gör den det? Dottern har aldrig reagerat på det tidigare. Kanske kan vara något annat i den som hon reagerar på...
    Dalkulla74 skrev 2010-11-18 15:32:31 följande:
    em87: Min son går på ägg, mjölk och sojafri diet. Hemma har vi nästan jämt haft Carlshamns blårandiga margarin men ibland Mildas mjölkfria och på dagis visade det sig att de oftast hade Milda. Nu är jag inte 100 på om det är anledningen till att han varit röd och prickig i ansiktet förut men sedan vi slutade ge honom allt som innehåller E202(kaliumsorbat) så har han varit fin i ansiktet  och det är ända sedan innan sommaren, så länge har han aldirg varit fin i ansiktet i hela hans 5,5åriga liv . Alla mjölkfria margarin förutom Carlshamns innehåller E202. Min son reagerar främst med eksem och röd hud så han verkar vara känslig för detta konserveringsmedel.
    Om det är Mildan som är orsaken, skulle jag också tippa på E202. Men är vanliga mildan eco, eller är det två olika?
  • Kavat
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:50:41 följande:
    Jo, vi har också Carlshamns mjölkfria hemma och det är det som är så lustigt,hemma har hon nästan aldrig röd hud numera,men så fort hon varit där på förskolan ett par dagar reagerar hon på något!

E 202 ,i vilka andra produkter är det vanligt förekommande?
    Sylt, saft, kaviar, (ost), läsk mm det är ett konserveringsmedel.
Svar på tråden Allergitråden