JPL skrev 2010-11-14 10:41:15 följande:
Nu var det iofs rätt länge sedan jag fick något svar på mina inlägg men jag gör ett försök till.
Vi har i veckan gjort ett lapptest på treåringen. Av 10 testade födoämnen så har vi redan uteslutit 7. Jag var alltså intresserad av de tre som "blev över". Potatis, ris och majs. Detta eftersom vi ser att det är något som D får i sig regelbundet som han inte tål. Läkaren verkade väldigt fixerad vid de födoämnen som han bedömt som +++ (tex råg, havre och äggvita).
Jag är mer intresserad av majs och ris som han hade ++ på. Enligt den här sidan räknas ++ som positivt resultat:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702....
Men läkaren var helt ointresserad. Man kan ju ha olika bedömningsmallar men områdena var röda och lätt svullna, så det verkar stämma. Hur skulle ni ha gjort med dessa ++ födoämnen? Ta bort majskorn och majsmjöl och behålla majstärkelse? Riset känns inte så aktuellt att utesluta ... Leta vidare efter något helt annat?
Svarar vi dig inte?
Jag känner själv att jag inte hinner med att svara alla som jag vill svara. Läser ofta när det ammas och blir ibland korta pekfingersvar och tänker att jag ska svara sen på många inlägg, men det finns dåligt med tid över och sen glömmer jag...
Sorry.... Men påminn gärna!
Ja, vi har ju lite misstänkt majs på sonen, men jag har inte vågat forska i det. Men han får inga eksem av majs, dock diarré om han äter majskorn (mer än någon matsked så är det kört). Har även tyckt mig märkas att han reagerar på den gula majspastan men att glutis går bra. Jag vet inte om den innehåller mer stärkelse i eller varför. Men jag har inte tagit bort majs helt ur kosten men bakar hellre på andra saker än majs osv. Kan ha majsstärkelse i t.ex men skippar helst majsmjöl och mer bovete, teff och ris i. Men som sagt jag vet inte om han är allergisk egentligen och så här funkar det i och med att han heller inte får eksem av majs.
Angående provsvar så har vi väl konstaterat tidigare att olika läkare tycker olika. Och det är ju en bedömningsak. När vi gjorde patchtest när lilleman var ett år så dokumenterade jag det jätte noga och enligt mig (och Miralicias kommentar i länken) så var det utslag på mer än vad de tyckte när de kollade. Men om man jämförde med innehållet i "kopparna" så motsvarade utslagen i tex råg precis på den lilla fläck där råg hade legat mot hans rygg. Hela koppens yta var alltså inte täckt, men det var ju bara råg i knappnålsstorlek mot huden. Sen såg man tydligen att vete var jätte utbrett och spritt sig, men var inte där det mer i kanten (och enligt fotona som jag tagit där vete var), men hon tyckte inte heller att det var en sk. klockren reaktion så kontentan av det var att vi måste provocera och se om det funkar för man går alltid på reaktioner hos barnet.
Så lita på ditt eget omdöme. Testa lite fram och tillbaks och se hur det går, men undvik majsmjöler om du kan och se om det blir bättre?
Skitsvårt för man vill ju inte direkt ta bort ris och majs om man inte måste, men man vill ju inte att de ska ha ont.