• Kavat

Allergitråden

Snutten skrev 2010-10-21 21:28:28 följande:
    Kycklingwok med risnudlar?
    Mmm, ja kokosmjölk och red chilipaste, mmmmm, vad gott!
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-25 19:29:45 följande:
    Som vanligt var sonen röd i rumpan idag när jag hämtade på dagis... Har frågat personalen förut vad de använder när de byter blöja och jag har uppfattat dem som att de bara använder vatten men tydligen använder de Lactacyd (den oparfyrmerade). Har fått uppfattningen från andra håll att den inte är så bra om man är känslig, någon som har några erfarenheter? På onsdag tar jag i alla fall med ett paket våtservetter som vi vet sonen tål, så får vi se om det blir någon skillnad. Vore faktiskt underbart skönt om det vore så enkelt som tvålen som ställer till det på dagis!
    Det är inte så att han får gå länge med blöjan så att han blir röd? Alltså att inte blöjan tar upp kisset för den är för full? Eller att de inte hinner/kan byta bajsblöja direkt?

Om han är så röd är det kanske bättre att de alltid smörjer honom med t.ex Inotyol?

Vi har hittat "knepet" här hemma för att slippa röd rumpa. Använder så klart vatten ibland men det torkar ju ut. Oftast använder jag olja. Den vanliga barnängen ?-oljan tog slut och då fyllde jag på med vanlig rapsolja. Funkar lika bra och är bra mycket billigare!
  • Kavat
    tes 75 skrev 2010-10-24 21:33:24 följande:
    en sojafråga: "isolerat sojaprotein", är det något man bör undvika om man utreder sojaallergi genom elimination? jag läste någonstans att "isolerat ärtprotein" är lugnt att äta om man har ärtallergi..
    Jag hade inte gett. Har för mig att min son reagerade på glutenfri spagetti med isolerat ärtprotein. Men min son har ju alltid varit superkänslig. Men jag ser ingen anledning till att chansa just under en utredning.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-25 20:00:14 följande:
    Idag var han där 6,30-14 och de hade bytt 4 blöjor så de verkar byta ganska ofta, blöjan brukar vara så gott som snustorr även om jag får väcka honom när jag hämtar... När han ska bajsa går han oftast till någon av fröknarna och gör sina behov i deras knä Flört Och här hemma går det ju bra, han är inte ens röd när han sovit hela natten och blöjan är blytung.

Inotyol smörjer de ett tjockt lager med vid varje blöjbyte, det gör vi hemma också (tack för tipset förut, bättre salva har vi aldrig haft!)

Vi använder olja mellan varven men oftast kör vi med våtservetter numera, har hittat billiga bra och bra på Dollarstore som funkar kanon (Liberos blir han ganska irriterad av, likaså vissa andra märken) Så jag tänkte skicka med ett paket på onsdag, misstänker att de hellre tar de än kladdar med olja på vår vilding, får se vad de säger.
    Det låter ju bra. En tanke som slog mig bara, är de rena om händerna när de smörjer honom? Alltså så att de inte har saker han inte tål på händerna som de smörjer in? Låter otroligt, men man vet aldrig...
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-10-25 21:23:09 följande:
    Jag hade ett hallelujamoment idag! Hade tid med en dietist på Östra och skeptiker som jag är väntade jag mig noll men träffade en mycket kunnig dam som dessutom var jävligt trevlig och levde efter devisen, det går alltid att säga att barn inte reagerar men man kan säga mindre vanligt. Hon sa klart att barn som är veteallergiker kan reagera på glukossirap och en hel del annat. Har fått med massor med papper hem som jag ska kolla igenom.

Kavat: Dejt i slutet av veckan/helgen?
    Nice med kunnig dam! Trevligt när de inte motsäger sig verkligheten.

Nja, tror det blir för full rulle ändå inför söndagen då vi får hem en massa släkt. Så måndag?
  • Kavat
    FrökenLindström skrev 2010-10-26 12:40:24 följande:
    Vifrånlandet: Lactacyd innehåller mjölk, tål han det?`
    ? Osäker men har för mig att den innehåller mjölksyra och det har inget med mjölkprotein att göra utan är det som bildas i kroppen t.ex. Eller innehåller den verkligen mjölk?
    Däremot är jordnötsolja värt att kolla upp!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-26 14:36:55 följande:
    G ska på sitt första skoldisco och nu dagen innan blir jag beordrad om vad jag ska sända med till honom. (Jag hade mailat dem och frågat vid ett tidigare skede men de säger sig inte ha fått det). Angående chips sa jag det ju måste finnas många mjölkallergiker så det kunde vara lämpligt att ha bara mjökfria chips. Det gick då inte alls. Han får inte ens en egen skål utan ska ta ur de vanliga. Vaf***
    Demon Tillmötesgående? NOT!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-26 15:02:51 följande:
    Hon är tyvärr sådan. Som tur är byter man lärare när man slutar förskoleklass och börjar i etten. Ett år hade jag tänkt att hålla ut. Men vad gör jag nu? Låtsas som inget? Ringer rektorn? Min G kan klara ett kontaminerat disco då och då men det tyder ju på en enorm okunskap.
    Skickar med honom en egen chipspåse? Och meddelar det när du kommer så du får ta "smällen".

Vet inte hur jag hade gjort med rektor mm... Det beror nog på vad du orkar.
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-10-27 08:35:26 följande:
    Väntar nu på att klaras läkare ska ringa upp och ge oss svar på proverna som togs för två veckor sen. Jag tror inte dom kommer visa något alls. Men jag vet ju också att mjölkallergi tex inte alltid visar sig på blodprov så vi kommer fortsätta köra mjölkfritt ändå. Klara är nu mycket väl införstådd med att hon inte får äta mjölk och undrar om det finns mjölk i allt hon ser. Men det är svårt när barnen är så här stora... Hon får inte i sig mycket kalcium eftersom hon vägrat dricka havre/soja/rismjölk. Vill inte äta soja yoghurt och när vj äter middag vägrar hon sås och sånna saker som kanske innehåller mejeriprodukter.
    Så jag hoppas att hennes vitaminer är tillräckliga!
    600 mg kalcium om dagen, kolla tabletterna.
    Det finns faktiskt tuggkalciumtabletter med smak, men de innehåller sorbitol som min dotter reagerade med blod fårn magen av! Det finns även andra med smak på  hälsokost mm till barn med smak, för att komplettera.
  • Kavat

*Jublar* Jag är klar med vb-ansökan! Jag kunde nog skrivit/begärt mer osv, men någonstans får man sluta. Så skönt att ha den biten avklarad, har hänt över mig i flera månader. Återigen ska det bli intressant att se hur de bedömmer den Denna gång har jag åtminstonde lite mer stöd i KO och annat och jag har en ny kontakt på fk om jag förstod det rätt, kan nog inte blir sämre hoppas jag.

Tack alla ni som hjälpt mig! Hjärta

Svar på tråden Allergitråden