Kavat skrev 2010-06-11 17:39:37 följande:
Vet inte hur ni tänker ang färger, för att tomat, morot mm inte funkar men har ni testat melon, mango, (skalat och ev micrat ) äpple, vindruvor, nektarin (utan skal?), aprikos. Fel färg, men det behöver inte vara färgen som gör att det inte funkar.
Kiwi är väldigt ofta allergent, så det är nog egentligen en av de vanligaste frukter som det reageras på . Med andra ord det finns liksom inga lagar när det gäller frukt utan det är nog bara att testa försiktigt. Här har vi märkt att det mer följer sort av frukt, alltså stenfrukter, citrusfrukter osv.
Dottern fixar blåbär, hallon, smultron, mango, vindruvor, lingon, vinbär men inte t.ex jordgubb. Dottern reagerar också på stenfrukter (äpple, päron, nektarin mm), citrus.
Så här har det mer med sort av frukt än just färgen.
Sen är det lurigt för mina barns eksem blir sämre av E202 som finns i sylt och saft osv. Så se till att det är "ren" frukt ni ger, så ni vet att det är frukten i sig som inte funkar.
Sen är det så att vissa frukter är "kopplade" till t.ex björkpollen, andra till latex så då kan man hitta kopplingen där. Men päron faller under björk och kiwi under latex, så i ert fall är det nog kanske inte så.
Ni får testa och se helt enkelt, hoppas det går bra.
Det var sonens första läkare som sa att röda och gula frukter och grönsker kunder förvärra eksem. Vet att jag har läst det på nätet på flera ställen tex här:
www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php
"
ORGANISKA SYROR
Små barn reagerar ofta på röda, orange och gula frukter eller grönsaker. Det här räknas inte som en vanlig allergisk reaktion utan brukar drabba de barn som redan har eksem och därför är extra känsliga. Oftast reagerar de med ökad klåda i sina eksem. Man tror att orsaken är en eller flera av de organiska syror, t ex bensoesyra, salicylsyra, kinasyra och klorogensyra, som finns i frukt och grönsaker. Vanliga exempel är tomat, jordgubbar, röd paprika, nypon, morot men också citrusfrukter. I likhet med allergener finns högst mängd i skalet. När eksemen börjar läka ut brukar också reaktionen på den här maten försvinna."
Han verkar hittils inte vara allergisk mot någon frukt utan troligen mjölk, vete och ägg. Men allt rött vi provat och jag ätit under amning (morot, tomat, röd paprika, jordgubbar, katrinplommon, aprikoser och ev. nått mer) har gett eksem. Så då tänkte jag att det kanske var bra att undvika alla röda, gula och organge frukter och grönsaker tills huden fått må bra ett tag.
Men tyvärr är det ju väldigt mycket som faller bort då