Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-01 22:21:24 följande:
    Svårt att veta riktigt av beskrivningen men min son får ju ilsket röda kinder av vete. Han såg ut som om han hade förfryst kinderna vissa dagar. Du kan kolla i mitt galleri, ska lägga till dig i min adressbok först bara... så kan du se om det är nåt du känner igen.
    Ja, det är inte lätt att beskriva! Kikade på dina bilder och det var sådär min sons kinder såg ut innan när han reagerade på något i bröstmjölken. Inte riktigt så ilsket röda, men nästan. Tror det var när jag åt ägg som han fick så. Stackars barn, inte roligt att se ut sådär.. Måste kila och vara obehagligt! Skönt att ni vet vad er son reagerar på i alla fall så han slipper ha sådär.

Nu är det inte alls så på min sons kinder. Lite svagt rosigt ibland, men det är bara lite svagt. Och mer som spräckligt. Vet inte om det ens skulle synas på bild. Och så är det som några små, små svagt vita prickar på varje kind. Hmm, vet inte alls vad det är. Jag tror inte det beror på maten men man vet ju aldrig..
  • Ellisizza
    Annen81 skrev 2010-06-02 19:56:09 följande:
    Tänkte skriva en fråga till er som använder Neocate. Har era barn reagerat på något sätt när ni har börjat med Neocate? och har det blivit bättre efter ett tag?  Min dotter som är 13 månader har stora problem med sin mage och haft länge. Jag har testat att ta bort i princip allt från hennes (och min när jag ammade) kost men hon blir inte bättre. Vi började ge henne Neocate active för en vecka sedan då jag slutade amma men hon har bara blivit sämre sedan dess och har mycket mer gaser. I övrigt får hon bara älgkött och ris för att vi ska komma på vad problemet är.

Som läget är nu så sover hon jätteoroligt och har mycket ont i sin mage och jag vet inte vad vi ska göra nu för det känns som vi har testat allt.

Jag har följt den här tråden ett tag och ni verkar ha koll på det mesta så jag gör en chansning här
    Jag ger Neocate LCP till min son som är nio månader. Han hade massa problem med magen och huden när jag ammade men nästan omgående efter att vi började med Neocate blev han bra i magen. Huden tog längre tid men är bra nu.

Det enda problemet vi fick med Neocate var att han blev väldigt hård i magen och därför fick ont. Vi fick börja med laktulos mot förstoppningen och det gav mycket gaser i början. Nu får han inga biverkningar alls av laktulosen.

Nu när han är helt bra håller vi på och introducerar mat, en sak i taget och än så länge går det bra

Hoppas ni kommer på vad som är problemet för er dotter!
  • Ellisizza

Hm, har lite dålig fantasi och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig?

Har undvikt allt rött och gult i sonens mat då det gav eksem när jag åt det under amningen. Har provat morot för ett tag sedan och katrinplommon nyligen men båda gav eksem. Så nu tänker vi undvika allt rött och gult ett tag till.

Det fungerar bra men jag har svårt att komma på vad för frukt man törs ge honom. Han äter päron och vi har nyss börjat med grön kiwi vilket verkar gå bra. Banan har vi inte provat än för han är stenhård i magen trots 10 ml laktulos och en massa päron varje dag.

Vill undvika citrusfrukter ett tag till också då jag hört att det inte heller är bra om man har eksem.

Så vad finns det för frukter att välja på som han inte borde få eksem av? Tacksam för tips!

• Ellisizza
    Ellisizza skrev 2010-06-11 12:57:07 följande:
    Hm, har lite dålig fantasi och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig?

Har undvikt allt rött och gult i sonens mat då det gav eksem när jag åt det under amningen. Har provat morot för ett tag sedan och katrinplommon nyligen men båda gav eksem. Så nu tänker vi undvika allt rött och gult ett tag till.

Det fungerar bra men jag har svårt att komma på vad för frukt man törs ge honom. Han äter päron och vi har nyss börjat med grön kiwi vilket verkar gå bra. Banan har vi inte provat än för han är stenhård i magen trots 10 ml laktulos och en massa päron varje dag.

Vill undvika citrusfrukter ett tag till också då jag hört att det inte heller är bra om man har eksem.

Så vad finns det för frukter att välja på som han inte borde få eksem av? Tacksam för tips!
    Glömde skriva att han är 9 månader gammal. Äpple har vi också provat men det får han magknip av.
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-06-11 17:39:37 följande:
    Vet inte hur ni tänker ang färger, för att tomat, morot mm inte funkar men har ni testat melon, mango, (skalat och ev micrat ) äpple, vindruvor, nektarin (utan skal?), aprikos. Fel färg, men det behöver inte vara färgen som gör att det inte funkar.

Kiwi är väldigt ofta allergent, så det är nog egentligen en av de vanligaste frukter som det reageras på . Med andra ord det finns liksom inga lagar när det gäller frukt utan det är nog bara att testa försiktigt. Här har vi märkt att det mer följer sort av frukt, alltså stenfrukter, citrusfrukter osv.

Dottern fixar blåbär, hallon, smultron, mango, vindruvor, lingon, vinbär men inte t.ex jordgubb. Dottern reagerar också på stenfrukter (äpple, päron, nektarin mm), citrus.
    Så här har det mer med sort av frukt än just färgen.

Sen är det lurigt för mina barns eksem blir sämre av E202 som finns i sylt och saft osv. Så se till att det är "ren" frukt ni ger, så ni vet att det är frukten i sig som inte funkar.

Sen är det så att vissa frukter är "kopplade" till t.ex björkpollen, andra till latex så då kan man hitta kopplingen där.  Men päron faller under björk och kiwi under latex, så i ert fall är det nog kanske inte så.

Ni får testa och se helt enkelt, hoppas det går bra.
    Det var sonens första läkare som sa att röda och gula frukter och grönsker kunder förvärra eksem. Vet att jag har läst det på nätet på flera ställen tex här:

www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php

"ORGANISKA SYROR
    Små barn reagerar ofta på röda, orange och gula frukter eller grönsaker. Det här räknas inte som en vanlig allergisk reaktion utan brukar drabba de barn som redan har eksem och därför är extra känsliga. Oftast reagerar de med ökad klåda i sina eksem. Man tror att orsaken är en eller flera av de organiska syror, t ex bensoesyra, salicylsyra, kinasyra och klorogensyra, som finns i frukt och grönsaker. Vanliga exempel är tomat, jordgubbar, röd paprika, nypon, morot men också citrusfrukter. I likhet med allergener finns högst mängd i skalet. När eksemen börjar läka ut brukar också reaktionen på den här maten försvinna."

Han verkar hittils inte vara allergisk mot någon frukt utan troligen mjölk, vete och ägg. Men allt rött vi provat och jag ätit under amning (morot, tomat, röd paprika, jordgubbar, katrinplommon, aprikoser och ev. nått mer) har gett eksem. Så då tänkte jag att det kanske var bra att undvika alla röda, gula och organge frukter och grönsaker tills huden fått må bra ett tag.

Men tyvärr är det ju väldigt mycket som faller bort då
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-06-11 22:37:51 följande:
    Japp, jag är med på det med.
    Men om det skulle vara bensoesyra hon reagerar på så ligger även kiwi och päron under den listan liksom aprikos, morötter, nektarin, persika, plommon, potatis, äpple, jordnötter, nötter mm.

Och det jag menade, fast jag är så kass på att förklara, var att man inte skulle dra alla frukter och bär över en kant. Alltså det är möjligt att t.ex hallon och blåbär funkar fast inte jordgubbar gör det osv.

Jordgubbar, choklad, apelsin, skaldjur, tomat, mjölk, ägg, fisk mm är sk. histaminfrisättande dessutom. Vilket innebär att det kan ge en falsk allergisk reaktion.
    Då är jag med också

Får helt enkelt våga prova mer och hoppas att fler saker fungerar. Har tänkt att hallon tex är uteslutet när jordgubbar inte alls fungerade men då kanske det är dumt att tänka så!

Tack för länken med information också!
  • Ellisizza

Blir så irriterad på andra föräldrar som måste kommentera allt! Min son på 9 månader får eksem på en gång av röda saker som katrinplommon, morot osv. Sa till en kompis att det var svårt att hitta frukter och grönsaker till honom när han inte tål sånt som är rött. Hon kommenterade då att hon minsann haft eksem som liten och inte var hon allergisk för det. Det gör kanske inget om han har lite eksem menade hon.

Vi undviker allt som han reagerar på med eksem, dålig mage och/eller magont. Han är nu superfin i huden och har inte några som helt eksem. Har inte smort med mildison på jättelänge.

För någon månad sedan var han jättetorr i huden. Hade nässelutslag, prickar och eksem på nästan hela kroppen. Han fick sova med vantar för annars rev upp stora revor på huvudet och i ansiktet.. En natt började han gråta och när jag tände lampan i hans rum så hade han rivit upp en jättestor reva i pannan som blödde. Så ska han väl ändå inte behöva må??

Hur gör ni andra? Låter ni barnen äta sådant som de får eksem av?

• Ellisizza
    FrökenLindström skrev 2010-06-16 20:15:24 följande:
    Studsboll: Visst är det jobbigt med folk som inte verkar förstå??
    Men du gör helt rätt, varför ge dom eksem och skit i onödan?
    ah blir så trött... ;)
    Tänker också så att det bättre att inte ge honom en massa han reagerar på än att smörja honom full med kortison och ha på honom vantar så att han inte river sig.
  • Ellisizza
    EL I skrev 2010-06-16 20:15:41 följande:
    Det är just i det läget vi är i nu. Han får eksem i ansiktet men verkar inte må dåligt av eksemen (däremot av andra saker ev) men vi funderar ändå på om man verkligen ska ge sonen mat han får eksem av även om han inte verkar må dåligt av dem
    Det är inte lätt men jag håller nog med lillasysteryster. Kanske ska du ta bort allt ett längre tag och se hur han mår? Och sen prova igen?

För min son tog det flera månader från det att vi tog bort allt han inte tål innan han blev helt bra. Han hade inte haft ett enda eksem på länge så då provade vi katrinplommon igen. Några små skedar per dag i två-tre dagar så dök det upp ell litet eksem i knävecket. Gav inget mer och vips så var eksemet borta utan att jag behövde smörja med kortison. Han verkade inte lida av eksemet men just nu provar vi oss fram till vad han tål och än så länge ger vi inget som han reagerar på.
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-16 20:26:52 följande:
    Jag håller helt med er. Tycker inte heller man ska ge mat barnen får eksem utav !! Varför skulle man egentligen !? Jag skulle ju inte äta något själv som jag vet ger mig svidande och kliande eksem. Varför skulle då barnen, som inte ens kan föra egen talan, behöva stå ut med det ?!

Men lite där är vi ändå!! Lilla hönan har lite eksem varstans. Lite prickar under hakan och på bröstet. Hon har ungefär 4-5 torrfläckar ( typ 50-örings stora ) på magen. Varför har jag ingen aning om. Hennes humör är alltid på topp. Det vi märkt är skillnad är just sömnen. Hon är jätte svår att natta och kan vakna 5-10 ggr och behöva nattas om.
    Det enda hon äter är välling ( sempers mjölkfria ), gröt ( sempers mjölkfria ), lite olika fruktpureér samt lactulos. Men just lactulos ska väl barn med mjölkallergi tåla?!
    Sådär var min sons hud också. Torra fläckar, eksem, prickar osv. Nu blev det så att jag slutade amma och han fick enbart Neocate LCP ett tag. Han blev mycket bättre men det tog flera månader innan huden var helt bra.

Han regerade på något jag åt när jag ammade men vad vet vi inte. Inga tester har visat något så vi provar helt enkelt en sak i taget och ser vad han tål.

Vi vet att han tål:
    Potatis
    Palsternacka
    Majs
    Rapsolja
    Ris
    Ärtor
    Blomkål
    Päron
    Nötkött
    Kiwi

Vi är osäkra på:
    Broccoli
    Sötpotatis

Han tål inte:
    Äpple (magknip)
    Morot (eksem)
    Katrinplommon (eksem)
    + en del annat rött/gult som han reagerade på när jag ammade

Idag har vi börjat med kyckling och än så länge märker jag inget på honom.

Vi väntar med vete (+andra sädesslag) då vi tyckte oss se ett samband mellan att jag åt det under amning och att han blev dålig. Vi väntar även med ägg då han fick röda fläckar på kinderna av det när jag åt det under amningen. Ägg och vete ska vi prova om ett tag när vi hunnit prova lite fler frukter, fler grönsaker, fisk, kokosmjölk och sånt. Mjölk får vi inte ge innan han är minst ett år enligt hans läkare då det är retande för tarmen. Han är nio månader nu.

För min son verkar eksemen bero helt på kosten. Kost med sådant han tål = inga eksem. Men jag har hört att det inte är så för alla barn. Hoppas ni hittar vad din dotters hudproblem beror på!
Svar på tråden Allergitråden