Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-11 20:36:53 följande:
    Ja jag hoppas verkligen hon mår bättre i morgon! I normala fall är hon det gladaste barnet du kan hitta ( ler så fort du tittar på henne ) men dessa dagar har det varit gnäll och åter gnäll. Ja just nu känner vi oss säkra på mjölk och soja. Sen kanske det är vete också..har ju ett positivt patchtest på det! Såå ja..man känner sig allt annat än lycklig just nu! Men man får väl lära sig leva efter det. Vi vet att banan funkar i allafall..det äter hon med god aptit. Samma sak med den mjölkfria gröten som fanns på apoteket. Den kunde hon ju äta rätt bra utan innan den tyvärr försvann! Ja kommer inte gröten snart tillbaka kommer vi göra egen. Men jag kan verkligen inte sånt. Vore bra att få ett recept tror jag !! Här hemma finns med en "korkad" sambo emellanåt. Men i vårat fall handlar det om att han inte VILL att hon ska vara allergisk..som om jag vill det då eller ?! Han sa för någon dag sedan ( efter hon fått massa eksem av sinlacen ) " ja men alla prickar eller så behöver inte betyda allergi, du överanalyserar" jo tjena..tösen fick hela magen , ryggen , bröstet och armarna helt prickiga av sinlacen + att hon bajsade diarré och var super gnällig i 2 dagar..men jag kanske bara överanalyserar ;) Han menar på att barn faktiskt kan vara gnälliga, få eksem, få diarré (i vanliga fall väldigt fast avföring ) och sämre sömn utan att det ska innebära allergi. och det har han väl helt rätt i egentligen. Men när ett barn som är precis tvärtom alla dessa saker i normala fall och blir sådana här efter de testat något ( som de dessutom fick prickar av på patchtest ) ser inte jag som normalt!! Utan det tolkar jag som en reaktion. Är det jag som är helt ute och seglar ?!
    Jag analyserar precis som du. Som tur var är min sambo likadan så här hemma är det inga problem

Men jag tror att det till stor del beror på att vi gett sonen enbart Neocate i flera veckor. Vi såg ju då att alla eksem i princip försvann och att magen blev jättebra! Nu när vi vet hur han mår när han bara äter mat han tål är det så mycket enklare ätt testa nya saker.
    Vi har ju tagit bort allt och får lägga till en sak i taget nu.

Dock överanalyserar jag ibland så det blir lite fel. Gav smakportion av palsternacka en dag och tyckte att han sov dåligt natten efter. Han åt sin vanliga flaska vid midnatt och vaknade sedan gnällig kring 4-5. Var svårt att få honom att somna om. Tänkte att han kanske hade fått ont i magen. Natten efter hände samma sak och då fick jag för mig att prova ge honom mat när han vaknade andra gången (han brukar alltid bara äta en gång) och han åt glatt! Stackarn var hungrig.. *Skäms* När vi ger smakportioner vill han inte ha så mycket ersättning efter så han äter mindre totalt sett under dagen och vill da ha ett extra nattmål.
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-12 10:01:40 följande:
    Tyvärr är Sempers mjölkfria gröt (från 4 månader) slut på Apoteket och någon här hade haft kontakt med Semper som sa att den inte kommer tillbaka till apoteket, utan till vanlig livsmedelsaffär och då utan banansmak. Men slå en signal till sempers konsumentkontakt om du vill veta mer!
    Okej, då vet jag. Kollade på Sempers sida och där står det att den bara finns på apotek men de kanske är på väg att ändra det då. Får ringa dem och höra vad som gäller.
  • Ellisizza
    Hundkompis skrev 2010-04-12 13:08:50 följande:
    Det var jag som hade haft kontakt med Sempers. De har inte skrivit något ännu på deras hemsida. Men det är på g att det kommer ut i butikerna när som helst. Jag fick ett paket av den nya gröten hemskickad, så de har börjat att producera den nya gröten. Men det har varit lite strul i kontakten mellan sempers och butikerna. De butiker jag har varit i kontakt har inte vetat om att de ska börja sälja den här gröten. Väntar på besked från sempers vad som gäller.
    Tack för informationen!

Den gröten som kommer i butikerna är den också fri från mjölk och spannmål som den från apoteket?
  • Ellisizza

Vet inte om någon redan skrivit det men Sempergröten (nu utan banan) kommer i butik 3:e maj.

• Ellisizza

Har fått så bra tips av er här inne så jag måste fråga lite mer

Min son som snart är 8 månader äter nästan enbart Neocate pga allergier. Vi vet inte riktigt vad han inte tål då testerna inte visat något men misstänker vete, mjölk och ägg.

Vi har nu sedan ett tag tillbaka börjat ge honom mat. Introducerar en sak i taget för att se vad han tål. Palsternacka gick bra. Provade sötpotatis men han vägrade äta det.

Han vill överhuvudtaget inte äta hemlagad mat för den blir ju inte lika slät som burkmaten så nu provar vi burkmat ett tag. Majs- och potatispuré gick bra. Provade broccoli och potatispuré (innehåller potatis, broccoli, kokt ris och rapsolja). Det gick bra till en början men när vi gav mer så började han småbajsa flera gånger per dag och bajset blev lite slemmigt också. Han fick inte några eksem.

Vad kan detta bero på? Kan det ha blivit för kraftigt för magen? Han fick ca 3 iskuber med mat så kanske 1/2 dl på 4:e dagen han provade det. För han lär väl inte vara allergisk mot något i den maten då han inte fick några utslag? Utslag brukar han alltid få när han fått något han inte tål.

Hur ska jag göra nu? Ger mat en gång per dag (förutom ersättning då så klart). Då jag ger en ny sak får han ca 1 tesked första dagen, lite mer andra dagen osv tills det blir ca 1/2 dl efter 4-5 dagar.

Går jag för fort fram? Idag tex gav jag 1 tsk morotspuré (som han aldrig fått tidigare) och sedan ca 1/3 liten burk majs- och potatispuré. Så hans lunch är väl ca 1/2 dl mat + ersättning efter. När sempergröten kommer tillbaka tänkte jag försöka introducera lite gröt morgon och kväll.

Tar gärna emot tips för vad/hur mycket jag ska ge för att inte hans mage ska pajja ihop helt. Han mår så bra på Neocate men han kan ju inte äta bara det..

• Ellisizza
    FenomenaA skrev 2010-04-27 11:17:31 följande:
    Vår bebis blir inte bättre. :( Han kan ha några bra dagar, sen kommer prickar, knottror och klåda ofelbart tillbaka. Ibland börjar det med kräkningar. Jag tycker så synd om min honom. Jag hinner tyvärr inte med i era trådar: jag frågar och läser svaren men hinner inte ens tacka. Jag ströläser för att suga i mig lite av er kunskap. Bebis är 7 ½ mån.Jag har uteslutit ur min kost: mjölk, ägg, nötter, mandel, skaldjur, soja, fisk (i december).I början på 2010 :kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker, linser bönor och andra sojasläktingar (men har kanske inte lärt mig allt än) mm. Jag har försökt hålla rätt strikt kost för att han ska bli bra någon gång, men det verkar inte hända. Som mest har han varit nästan bra i 14 dagar. Han verkar absolut reagera på mjölk, blev bla prickig av handtvål hos min mamma. Pricktest: ingenting. RAST: sensibilisering emot jordnötter, men inget mer. Sedan han var sex månader äter han lite mat själv, vilker gör det ännu svårare att veta vad det är. Jag håller matdagbok. Min älsta är snart fyra år, och äter mjölk. Vi hjälper numera till med handtvätt för att det inte ska komma på lillebror. Jag äter inte ute och har alltid med egen mat och fika. Vad ska jag tro: att han får i sig/på sig mjölk av misstag så ofta eller att han är allergisk emot vete, havre eller något annat? Skulle vara så tacksam för tankar (även om jag bidrar dåligt i tråden). Bebis äter: Bröstmjölk Banan Majskrokar Majs Potatis Nötfärs Broccoli Gurka Rapsolja Rotselleri Välling (små små smakisar) sempers mjölkfria Milda mjölkfritt smörgåsmargarin Bröd (små mängder) Pasta (sög på) Smörgåskex (små mängder)
    Precis som du så hinner jag inte med att läsa allt och ännu mindre svara..

Jag höll också på med matdagbok när jag ammade för min son reagerade på sådant jag åt med utslag, klåda och dålig mage. RAST och pricktest visar inget. Försökte och försökte men det enda som hjälpte var att sluta amma och ge honom ersättning istället. Jag ville verkligen amma men trots att jag uteslöt nästan allt så reagerade han ändå. Till sist gav jag upp och han fick Neocate utskrivet. Han blev så mycket bättre! I princip alla eksem försvann och nu är han så fin i huden! Bara lite torr här och var. Ångrar att jag inte slutade amma tidigare.. Slutade amma över en natt när han var ca 6,5 månad.

Nu försöker vi introducera mat åt honom men det går sakta. Han är snart 8 månader nu.

Mitt tips är att sluta amma så att du bara behöver hålla reda på vad han äter och inte vad du äter.
  • Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-04-27 17:03:44 följande:
    Oj förlåt tryckte nog lite fort där... låter en aning snobbigt och hårt, och inte det var menat. Jag känner att oerhört många här inne nu (ingen nämnd och ingen glömd av den enda anledningen att jag inte minns alla namn) som vill testa och provocera olika saker var och varannan dag... Visst man ska inte ta bort onödigt mycket ur ett barns kost men det är (på ren svenska) FAN så mycket bättre att barnet bara äter 10saker och får må bra än 15 och mår halvskyffigt. Funkar inte det vanligaste allergenerna och ta bort och man får ett friskt barn så känner jag men vaf*n gå över till skonkost ta bort dom som är statistiskt största bovarna... LEV SÅ! och då pratar jag inte 2v utan ett tar, låt barnet återfå glädjen till mat, frisk, hälsa, sova, leka, andas osv. SEN kan man börja testa en sak i taget och låt det ta tid... mycket tid! Om sak 1 testas 1 maj och det ger problem så låt sedan barnet vila hela maj och kör en ny sak tidigast 1 juni. Mage och tarm tar skada och för att dom små liven inte alltid ska vara sjuka i allergier vilket ger nersatt försvar och ger sjukdommar i övrigt så låt det ta tid. Tro mig jag sitter inte och snackar och vet inte vad det handlar om men jag vet också vilken lycka det är när barnet en dag mår bra och man märker att oj va dåligt hon mått. Och samma sak detta man tänker att ack så trist att äta mer eller mindre samma.... visst sure men det är små barn i många fall och dom är inte lika i behov av ombyte och även om du frågar dig själv så nog skulle du hellre leva på 10 maträtter och må bra än att må piss eller hur. Stressa lagom, helst inte alls! Försök njuta av era barn även om dom inte är textboksexemplar 1A. Nu är det snart sommar, försök få någon form av normalt liv, det kräver mer planering med en multiallergiker än man kan tro men ack va gott det är när dom små liven verkligen mår bra och kommer springande och verkligen skriker jag älskar dig mamma och man ser att dom verkligen mår bra! Dom är som barn ska vara, preciiiis som alla andra, bara att dom äter lite annorlunda och/eller har vissa behov av mediciner lite hmm... jämt men iaf... Är det någon som tar illa upp så är det inte meningen att trampa på några tår men jag känner bara att så många stressar. Det ÄR en sorg att få sjuka barn, en stor sorg och man måste få sörja men att låssas om att det inte är så som det är är att göra både sig själv, barnet, familjen, omgivningen ja alla en jätte björntjänst!
    Vet inte om du syftade på mitt inlägg ovan angående tips på hur vi ska introducera mat. Vi har ju gjort som du skriver och gett bara Neocate länge nu och sonen mår jättebra. Fin i huden och bra i magen. Men någon gång måste man ju börja med mat.. Kallar inte det att provocera då vi inte testar något av det vi tror att han är känslig mot.

Du verkar kunna mycket om det här så om du har några tips på vad man ska börja ge och hur mycket så får du gärna dela med dig
  • Ellisizza
    Amulett skrev 2010-04-27 20:14:20 följande:
    Ser att du fått en del svar. Men tips angående att få den hemlagade maten slät ... Tryck den genom en sil. Dottern på 9 månader äter burkmat på 5-6 månader men får kväljningar av "allt" annat. Hemlagat kan gå bra någon tugga, sedan kväljs hon. Började fundera på om det var de bitar som fanns kvar som störde henne, så jag tryckte maten genom en sil med hjälp av en sked. Och vips så åt hon! 8-månaders maten som hon totalt ratat förut käkar hon glatt!!! Så nu struntar jag i tuggträningen och försöker få henne att gilla att äta slät mat istället och om ett tag ska jag minska andelen "silad" mat och låta det komma med lite bitar.
    Tack för tipset Hoppas det funkar på min kille med. Har traglat med hemlagad mat men han har inte velat äta. Och sen glömde vi ta med mat när vi skulle bort och fick köpa en burk. Och då gapade han glatt! Så slätt ska det vara.

Tänker som du att det är bättre att han vänjre sig att äta överhuvudtaget. Så får man ta det där med bitar sen.
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-27 20:59:31 följande:
    Stavmixer!!! Finns inget bättre och snabbare. Använder det än idag när vi gör glass av frusna bär och banan.
    Det är det jag använt men det blir ändå inte lika slätt som burkmaten, tyvärr.
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-27 21:23:53 följande:
    Självklart ska du hänga här! Jag vet precis och jag tror i stort sett alla har varit i den situationen du är, jag vet att Angel har varit där också (hennes dotters blind-mjölkprovocering höll på att sluta mycket illa för att hon lyssnade på en läkare t.ex, så vi alla har en massa historier om vårdpersonal som gett felaktiga råd...) , men det är just därför man tycker att det är så himla tråkigt och synd om bebisar och barn som får mer eller mindre lida för att läkare och dietister, BVC-tanter mm inte har så stor kunskap. Mammor och pappor har ofta rätt, men att det ska vara så svårt att lita på sig själv är så trist. Och om jag känner Angel rätt, som faktiskt har ett hjärta av guld, så är det precis det här hon menar. Att mammor och pappor ska våga lita på sig själva och se vad barnen mår bra av och låta dem må bra ett tag. Utan att lyssna på vad andra tror, tänker och tycker. Det är faktisk föräldrarna som tar ansvar för sitt barn och får ta alla skriknätter, gnälldagar, eksem och annat, det är inte läkaren som träffar barnen 5-10 minuter... Ni som hänger här i tråden gör ju det för att lära er och för att få kunskap om ert barn. Ni vill ju att era barn ska få må bra. Vi andra kan bara ge er råd, liksom läkarna gör, men vi har en stor samlad kunskap om just samma allergier och har nyligen varit i samma sits, men det är NI som föräldrar som är experter på ert barn och vad ert barn mår bra av. Ni måste bara våga lita på er själva! Kram!
    Det som stressar mig lite angående sonens mat är att hans läkare säger att det inte är så bra att äta enbart Neocate under en längre tid eftersom det inte finns några proteiner att bryta ner. Tarmen blir då lat och kan pga det reagera på annat när man sedan introducerar det.

Läkaren tyckte att vi absolut skulle vänta med att prova sånt vi tror att han reagerar på (mjölk, ägg, vete) men att vi inte skulle vara rädda att prova annat.

Så jag vill ju gärna börja ge annan mat men smatidigt är det jobbigt nu när han blev dålig i magen igen efter att ha mått så bra på enbart ersättning. Och jag har ju bara försökt ge snäll mat.

Men jag ska försöka lyssna på mig själv och göra det som känns rätt!
Svar på tråden Allergitråden