• Tibell

Allergitråden

Eli : usch stackars liten :( är kinderna röda igen? De såg så fina ut på bloggen! Hoppas dagis inser allvaret med att vara nogrannare nu då...

Här har vi med en liten höna som matvägrat :( ungefär en vecka höll det på den här gången. Hon drack en halv flaska althera på morgonen men det var också det enda.. Sen levde hon på saft typ. Riktigt riktigt jobbigt med tanke på att hon väger Max 8 kg , kanske snarare 7.5 nu. Hon är 15 månader. Dessutom hade vi ingen aning om varför hon matvägrade. Hon fick ju dessa nässelutslag i samma veva så antagligen allergirelaterat. Om en vecka ska vi och pricktesta så jag hoppas vi kan få lite klarhet i vad som händer. Hennes mage fortsätter krångla och hon får 15 ml lactulos utan någon som helst effekt. Ska ta upp även detta med läkaren och hoppas på hjälp. Kan det kanske vara alteran? Hon äter ingen välling eller gröt utan har bytt ut dessa mot yoggi. Så inget överdrivet risintag. Har själv försökt klura ut vad det beror på men kommer Inte på ett jota, så tar tacksamt emot tips och råd

• Tibell

Vad är det i rapsy man kan reagera på?
    Vi hoppas verkligen hennes mage kommer igång snart. Omogna tarmar säger alla men nu är hon 15 månader och det borde komma igång. Fick ge klyx idag igen :(

• Tibell

Eli : har han testat annan sort typ borta eller på dagis och reagerat likadant? Håller tummarna att stärkelsen inte är gjord på vete så att sömnen inte rubbas nu!

• Tibell

ELI : Säg gärna till när du fått svar från Felix vad stärkelsen var gjort på. Så man vet =) Nu har vi bara den vanliga hemma men om man är borta eller liknande och den bara finns.
    Är kinderna eksemiga eller "bara" röda. Tänkte att han kanske reagerar för att det är starkt ?

Nu har lilla dottern reagerat på något..Igen. Suck. Känns som om det blir misstag stup i kvarten trots att vi är noga.
    Det finns två olika möjliga anledningar till reaktionen. Antingen är det pizzan vi åt igår. Jag hade ost på min halva och utan på hennes. Men det kanske har "vandrat" över ostspår på hennes del med trots att jag synade biten noga ?
    Sen åt vi på Ikea idag. Hon fick några strips som legat på min tallrik att äta. På andra sidan tallriken låg en sås gjord på ägg. Men det borde väl inte kunna sprida sig om stripsen inte ens vidrört såsen ??
    Det var dock ingen allvarlig reaktion. Eksem på armar/nacke/mage och massa prickar runt munnen. Sen lite diarré på det.  Men eksemen ska nog vara lätta att smörka bort för det är inte överallt det är ilsket rött utan mer knottrigt och rosa/rött. Inga fula eksem med andra ord =)

• Tibell

Eli : Nej jag vet =/ Tänkte inte riktigt mig för och vågade inte köpa något annat till henne. Men prickarna runt munnen hade hon redan idag på morgonen så jag tror ju de hänger ihop med övriga eksem och att det är en reaktion från gårdagen. Men vi lär väl aldrig få reda på svaret...

ELI : Ja de ser ju ut att svida. Hur länge sitter det i ?? Har han dem fortfarande ? Tycker det ser ut som de utslag jag får. Har lagt upp en bild i galleriet. Blir precis illrött, varmt och det både svider och kliar. Sen mattas det av efter ett tag och än har jag inte luskat ut vad det beror på.

• Tibell

ELI : Det är inte så då att han kanske smetat ut ketchupen i ansiktet och att kinderna reagerat på det ? Ketchup är ju rätt starkt. Men skulle inte bli förvånad om den är gjort på vete. Men som sagt, skriv gärna och berätta när du fått svar från Felix

Angel : Vad i rapsy kan de tänkas reagera mot isåfall?

• Tibell

Eli : tack för svaret.. Så vet vi med i fortsättningen. Då kan det kanske bero på att det var starkt då! Fick han inte röda kinder av kebaben med han åt? Och då misstänkte du ju att det var pga av att den var stark! Han kanske har så pass känsliga kinder att de reagerar på stark mat ?

• Tibell

EL I : Usch stackars plutt =/ Smörjer ni honom med något nu ?
    Börja skriv matdagbok och se om du kan se samband med något. Du sa ju att det alltid är när han äter ketchup. Vilka kryddor finns i den ? Unvik dessa isåfall. Kanske kanel som K kavat föreslog ?

Här gjordes en dum miss idag. Sambon hade köpt ny badtvål till flickorna. Jag tog för givet att han hade läst vad den innehöll. Lillan tvättar vi bara med vatten men storasyster badade samtidigt och henne tvättade vi håret på. Smörjer lillan så fort hon klivit upp bara för att hon inte ska hinna bli sandpappertorr. Nu när jag skulle byta blöja är hon eksemig igen =/ Både prickig och två stora eksemfläckar på rumpan ! Tittar såklart direkt på schampot och det innehåller givetvis vete. Suck. Undrar om det kan vara orsaken till att hon bara står och skriker och absolut INTE vill sova ??

• Tibell

Den lät ju rätt "snäll". Tänkte kanske att det var någon salva som bara orsakade mer smärta än lindring. Typ om det är parfym eller något i. Men denna ser ju snäll ut.

Och nä. De där kinderna kan inte bara beror på att det varit starkt. Utan säkert vara pga av någon krydda! Håller tummarna att ni kan lista ut vad det beror på!

K Kavat : Gjorde det nästan direkt när jag såg vad schampot innehöll. Och nu lyckades hon tillslut somna. Men det tog en timme =/

Svar på tråden Allergitråden